شعر و داستانکتابخانه

کتاب «مو حنایی» از تازه های بازار کتاب

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «موحنایی و چند داستان کوتاه» نوشتۀ ژول رنار، در حوزۀ ادبیات کلاسیک از جمله کتاب های پرخواننده فرانسه است. این کتاب را به تازگی نشر نیلوفر با ترجمۀ مهستی بحرینی در 237 صفحه منتشر کرده است.

در معرفی کتاب آمده است: «کتاب مو حنایی اثر ژول رنار نویسنده‌ی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است که از زندگی کودکی و نوجوانی او مایه گرفته و در واقع کتابی خودنوشتی از وی وی است. خود او گفته که آن را به تلافی برای مادرش نوشته است. شخصیت داستان پسر بچه‌ای موحنایی است، محروم از محبت مادری. مادر همه‌ی کارهای سخت را به او می‌دهد و تنها او را به خاطر خطاهایش تنبیه می‌کند در حالی‌که با دو بچه‌ی دیگرش کاری ندارد. البته پسرک موحنایی، برخلاف آنچه در این‌گونه داستان‌ها می‌آید، چندان هم معصوم و بی‌گناه نیست و او نیز بدجنسی‌ها و موذی‌گری‌های خودش را دارد. نویسنده می‌خواهد بگوید که این نقطه ضعف‌ها کوچک و بزرگ نمی‌باشد و کودک نیز فردی از افراد اجتماع است با همه‌ی خوبی‌ها و بدی‌هایش. لحن نویسنده، ترحم‌انگیز نیست. او در توصیف ماجراها تلخی و شیرینی را در هم آمیخته و همین موجب جذابیت متن شده است به‌طوری که هنوز هم در فرانسه خوانندگان بسیاری دارد. نویسنده‌ی بزرگی همچون آندره ژید درباره‌ی ژول رنار نوشته است که او را نویسنده‌ای کلاسیک می‌داند و آثارش را با لذت می‌خواند.»

ژول رنار رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی در شالون سورماین به دنیا آمد. با طنز تلخِ روایتِ خود از دوره‌ی کودکی‌اش در رمان موحنایی(۱۸۹۴) به اوج شهرت رسید. نثر پیراستۀ او الهام‌بخش نویسندگان جدیدتر فرانسه شد. طرح‌های نوشتاری او دربارۀ زندگی حیوانات در کتاب تاریخ طبیعی برجسته است. نمایش‌نامه‌هایی هم از او باقی است که روایت تئاتری موحنایی از آن جمله است. بسیاری از جملات تأثیرگذار و کوبنده‌ی او در زبان فرانسوی تبدیل به جملات قصار شده‌اند.

کتاب کتاب «موحنایی و چند داستان کوتاه» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا