تغذیهمامان بابا

چطوری ویتامین B ۱ خود را تأمین کنیم؟

ویتامین‌ها برای سلامتی بدن نقش حیاتی دارد. انواع ویتامین‌ها در انواع مختلف مواد غذایی، میوه و سبزیجات وجود دارد و هر کدام برای بدن لازم و ضروری است.

مدرسه آنلاین – ویتامین B1 نام دیگر تیامین است که از جمله مواد مغذی‌ای است که بدن برای انجام عملیات‌های ضروری خود به آن احتیاج دارد. تیامین یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که تقریباً در همۀ سلول های بدن کاربرد دارد. به این صورت که ما برای هر حرکت و یا درک حواس از محیط نیاز داریم پیام‌های عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شود، تیامین در انتقال این پیام‌های عصبی نقش اصلی را بر عهده دارد. از آنجایی که بدن نمی‌تواند ویتامین B1 تولید کند، باید برای تأمین آن، مواد غذایی سرشار از تیامین مثل گوشت، مغزها و غلات غنی شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

فواید ویتامین B1 برای سلامت بدن

بدن مقدار بیش از نیاز خود به ویتامین ب1 را روزانه از طریق ادرار دفع می کند. بنابراین بدن به صورت روزانه نیاز به تیامین دارد. تیامین را ویتامین ضد اضطراب می‌نامند. همچنین این ویتامین برای ایجاد نگرش مثبت و جلوگیری از از دست دادن حافظه، افزایش توانایی‌های یادگیری، مبارزه با اضطراب و افزایش انرژی نیز استفاده می‌شود. فواید ویتامین B1 عبارت است از:

*حفظ سوخت و ساز سالم بدن
*جلوگیری از آسیب های عصبی
*کمک به سلامت سیستم قلب و عروق
*افزایش ایمنی بدن
*کمک به درمان اعتیاد به الکل
*جلوگیری از اختلالات روانی
*تقویت یادگیری
*کمک به داشتن نگرش مثبت
*کمک به جلوگیری از مشکلات بینایی

علت کمبود تیامین چیست؟

بعضی از افراد که رژیم غذایی محدودکننده‌ای را دنبال می‌کنند یا در سوخت‌وساز و جذب تیامین مشکل دارند، ممکن است دچار کمبود ویتامین ب ۱ شوند. چند علت اصلی کمبود ویتامین B1 عبارت است از:

*مصرف خیلی کم کالری؛ افراد ممکن است در اثر اختلالات غذا خوردن، بیماری یا رژیم گرفتن کالری کمی دریافت ‌کنند.

*اضطراب شدید

*ورزش کردن با شدت زیاد یا داشتن شغلی که نیاز به فعالیت بدنی زیاد دارد.

*بارداری و شیردهی

*افزایش سن؛ افراد مسن معمولا به تیامین بیشتری نیاز دارند.

*افراد مبتلا به ایدز

*مصرف بعضی داروها

*قند خون

*مصرف زیاد داروهای ادرارآور

*وابستگی به الکل

نشانه‌های کمبود ویتامین B1

کمبود ویتامین B1 علايمی دارد. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد خستگی و سستی در بدن: کاهش تیامین در سلول باعث کاهش فعال شدن آنزیم، کاهش بیوسنتز ATP و ایجاد خستگی می‌شود. بیماری بری بری این ویتامین به عنوان داروی ضد بری بری نیز شناخته می‌شود.

کمبود ویتامین B1 معمولاً منجر به بری بری می‌شود، این بیماری با مشکلات اعصاب محیطی و تحلیل رفتن همراه است. ایجاد مشکلات عصبی کمبود ویتامین B1 می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روانی، از جمله سردرگمی و از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود.

کمبود ویتامین B1 موجب خستگی، بی‌حوصلگی و ضعف عضلانی می‌شود. ضعف عضلانی با کمبود این ویتامین، عضلات ممکن است ضعیف شوند و علائم قلبی- عروقی مانند بزرگ شدن قلب رخ دهد.

سندرم ورنیکه – کورساکوف این سندرم اختلالیست که افراد مبتلا به الکل مزمن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال با کمبود تیامین مرتبط است و در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد. برخی از مواد شیمیایی موجود در صدف‌های خام و ماهی نیز می‌توانند تیامین را از بین ببرند و در صورت مصرف زیاد باعث کمبود آن می‌شوند.

منابع غذایی حاوی ویتامین B1

ویتامین B1 از راه روده جذب خون می‌شود، تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافت‌ها می‌شود.

انسان‌ها به تأمین مداوم ویتامین B1 نیاز دارند، زیرا در بدن ذخیره نمی‌شود. این ویتامین باید بخشی از رژیم غذایی روزانه باشد. خوراکی‌هایی که حامل این ویتامین ارزشمند هستند شامل :

*گوشت قرمز، گوشت ماهی و غلات منبع خوبی برای ویتامین B1 هستند.

*غلظت بالای ویتامین B1 در لایه‌های بیرونی و جوانه‌های غلات، سبوس برنج و سایر غلات با سبوس کامل، جو، و همچنین در آجیل و مغزها مانند پسته، بادام، گردو، فندق وجود دارد.

*میوه‌ها و سبزیجاتی چون کاهو – هویج – اسفناج – کلم ،گل کلم، پرتقال، انواع خربزه مخصوصاً گرمک، سیب زمینی، مارچوبه و کلم است.

از دیگر مواد غذایی سرشار از ویتامین B1 می توان به غلات، حبوبات به ویژه عدس و لوبیا، نخود سبز، تخمۀ آفتابگردان، ماهی، تخم‌مرغ، کشک و شیر اشاره کرد. 

از آن جا که ویتامین ب1 محلول در آب است بنابراین پخت و پز مواد حاوی این ویتامین باعث کاهش ارزش غذایی آن می‌شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود، از این رو باید توجه کنیم تا با مصرف درست از کمبود آن جلوگیری کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا