تغذیهمامان بابا

هشت فوت و فن تر و تازه ماندن سبزی خوردن

سبزی خوردن به دلیل طعم و عطر و رنگی که دارد، زینت‌بخش سفره‌های ایرانی است و همراه با غذا به ویژه غذاهای قرمز رنگی مثل آبگوشت و لوبیا پلو و ماکارونی نوش جان می‌شود.

مدرسه آنلاین– سبزی خوردن سرشار از ویتامین و مواد مغذی است و هر سبزی آن از تره و ریحان تا پیازچه و تربچه‌های خوشگل قرمز رنگش خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد.

سبدهای سبزی با آن رنگ و عطرش به ویژه وقتی با پیازچه‌های شکوفه‌ای و تربچه‌های مدل‌دار بر سفرۀ غذا می‌نشیند اشتهای همه را برمی‌انگیزد و غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. گرچه برخی از خانواده‌ها، طعم‌دهنده‌های امروزی را جایگزین سبزی کرده‌اند اما سبزی خوردن با آن همه خاصیت چیز دیگری است و طعم‌دهنده‌هایی مثل انواع سس و نوشابه و … با مضرات فراوانی که دارد جای سبزی را نمی‌گیرد. 

خواص برخی سبزیحات

سبزیجات فیبر بالایی دادند، ضدسرطان بوده و به تقویت حافظه، زیبایی پوست و بهبود مشکلات گوارشی کمک می کنند. خواص سبیزی خوردن به طور کلی عبارت است از:

تره: ضد سرطان

تربچه: خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد و ضد سرطان است.

ریحان: جلوگیری از ورم معده

شاهی: ضد باکتری و ضد سرطان

نعنا: ضد نفخ و ضد تهوع

پیازچه: درمان کم‌خونی، مفید برای کبد و پوست و مو

مرزه: تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به رفع سر درد و درد مفاصل

ترخون: حفظ سلامت قلب و جلوگیری از کم‌خونی

نگهداری از سبزی خوردن

پاک کردن و شستن سبزی یک مقوله است و نگهداری آن به مدت چند روز و حتی تا یک هفته مسئله‌ی دیگری است که دغدغۀ خیلی از کدبانوهای باسلیقه است. با استفاده از چند روش به راحتی می‌توان سبزی‌ها را تا چند روز تر و تازه نگهداری کرد.

۱- تمیز کردن سبزی

برخی از افراد عادت دارند که سبزی را پاک نکرده در یخچال قرار دهند و زمانی که تمایل به مصرف آن دارند سبزی را پاک کنند.

این عادت یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های خراب شدن سبزی است، چرا که وجود یک سبزی پلاسیده و خراب باعث می‌شود باقی سبزی با سرعت بیشری شروع به پلاسیده شدن کند. برای جلوگیری از خراب و فاسد شدن سبزی خوردن بلافاصله پس از خرید آن را پاک کنید و تمام قسمت های پلاسیده، خراب و آلوده را از سبزی جدا کنید و دور بریزید.

2- شستن سبزی

بعد از اینکه سبزی ها را پاک کردید آنها را با آب سرد خوب بشویید و ضدعفونی کنید. برای ضد عفونی کردن سبزی‌ها بهتر است از مواد طبیعی مانند سرکه و یا نمک استفاده کنید تا سبزی‌ها زمان بیشتری تازه بمانند. مایع ظرف‌شویی و یا هر ضد عفونی کنندۀ دیگر طول عمر سبزی‌ها را کاهش می‌دهد.

3- سبزی را خشک کنید

سبزی شسته‌شده را خشک کنید. در واقع باکتری‌های سطحی و خاک و گل، دشمن ماندگاری و سالم ماندن انواع سبزی هستند. بنابراین آنها را آب بکشید و هرگونه کثیفی که ممکن است در لابه‌لای ساقه آنها پنهان شده باشد را از بین ببرید. در ادامه بایستی آنها را روی یک پارچه‌ حوله‌ای تمیز پهن کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

4-سبزی‌ها را نشویید

در این روش سبزی‌ها را پاک کنید و بدون اینکه بشویید داخل نایلون نگهداری کنید. به این شکل که ته نایلون یک یا دو عدد دستمال کاغذی قرار دهید و بعد سبزی ها را داخل آن بریزید و سر نایلون را گره بزنید و در یخچال قرار دهید. قرار دادن دستمال کاغذی و یا دستمال نخی نازک باعث میشود رطوبت سبزی گرفته شود و سبزی پلاسیده نشود.

سپس به مقدار نیاز هر روزتان سبزی را بشویید و استفاده کنید. با این کار تقریباً سبزی شما یک هفته‌ای تازه می‌ماند.

5-قرار دادن ساقۀ سبزی در آب

یکی از بهترین روش‌های تازه نگهداشتن سبزی، قرار دادن ساقۀ آن در آب و پوشاندن برگ‌هایش با پلاستیک است. دور پلاستیک را کش گذاشته یا با نخ ببندید.

6-استفاده از دستمال یا پارچه نخی

به کمک تعدادی دستمال کاغذی آشپزخانه یا پارچه نخی تمیز می‌توانید سبزی را حداقل برای یک هفته تازه و شاداب نگهداری کنید.

در این روش پس از شستن و خشک کردن سبزی‌ها آن را با تراکم کم روی سطح دستمال آشپزخانه یا پارچه نخی پهن کنید و سپس به آرامی به صورتی که به سبزی‌ها فشار نیاید شروع به لوله کردن دستمال یا پارچه همراه سبزی کنید.

لوله‌های سبزی را در یک ظرف درب دار یا پلاستیک بگذارید و در یخچال قرار دهید و برای هر با مصرف یک یا چند لوله را باز کنید.

7-یک کیسۀ پلاستیکی و هوا 

در این روش سبزی‌ها، در یک کیسه قرار می گیرد کمی در آن هوا دمیده می‌شود، سپس کیسه از بالا پیچیده و با یک باند لاستیکی بسته می‌شود. هوای کافی باعث تازه ماندن سبزی می شود. در این روش نیز سبزی ها تا یک هفته خوب و سالم می‌ماند.

8- جعبه و دستمال کاغذی 

در این روش نگهداری یک ظرف پلاستیکی مناسب انتخاب کنید و داخل آن را با دستمال کاغذی بپوشانید. سپس سبزی‌ها را داخل آن قرار داده و با یک لایه از کاغذ بپوشانید. در ظرف را ببندید و در یخچال قرار دهید تا سبزی‌ها به مدت یک هفته سالم بمانند. اگر طی این مدت برخی برگ های سبزی پلاسیده شد آنها را جدا کنید تا به بقیه سبزی‌ها آسیب نرسد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا