بدون دسته بندی

ناتوانی صنعت برق کشور برای اصلاح زیرساخت های نیروگاهی؛ منتظر خاموشی های جدید باشید!

 خاموشی و قطعی برق در ماه و سال های گذشته به یکی از نگرانی های جدی و مشترک مردم و مسولان تبدیل شده است؛ دغدغه ای بزرگ که بررسی ها نشان می دهد به واسطه ناتوانی صنعت برق برای اصلاح زیرساخت های نیروگاهی در آینده نزدیک به صورت جدی تر خودنمایی خواهد کرد.

مدرسه آنلاین- بررسی آمار و ارقام حکایت از آن دارد که راندمان تولید برق توسط نیروگاه های حرارتی در کشورهای مختلف یکسان نیست و در حالی که کشورهایی چون ژاپن با 43 درصد راندمان در بالاترین سطح بهره برداری از نیروگاه های حرارتی قرار دارند، از آنسو کشورهایی چون عربستان با راندمان 30 درصدی شرایط نسبتاً نامطلوبی دارند.

در کشور ما ایران نیز بررسی ها نشان می دهد که راندمان تولید برق توسط نیروگاه های حرارتی چیزی حدود 38 درصد است و برای افزایش این راندمان به میزان راندمان نیروگاه های حرارتی کشور ژاپن چیزی حدود 8500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی مورد نیاز است.

ظرفیتی که می توان با تکمیل واحد بخار نیروگاه های گازی فعلی به آن دست یافت و راندمان تولید برق نیروگاهی کشور را به میزان 5 درصد افزایش داد؛ اتفاقی مهم که در صورت تحقق می تواند بسیاری از نگرانی ها را در حوزه تولید انرژی برق کافی و مورد نیاز از بین ببرد.

با این وجود آنچه که تحقق این مهم را با مشکل رو به رو کرده است، اقتصاد ناتوان و ضعیف صنعت برق کشور است که نه به درستی و به میزان کافی از سوی دولت ها حمایت می شود و نه به واسطه قیمت ناچیز برق، از محل فروش انرژی برق به مردم تقویت شده و می شود!

این شرایط در حالی است که مسولان مربوطه عقیده دارند در حال حاضر 17 هزار مگاوات نیروگاه گازی در کشور وجود دارد که در صورت تأمین منابع مالی و تکمیل واحدهای بخار می توانند به نیروگاه چرخه ترکیبی (پربازده ترین نوع نیروگاه های حرارتی) تبدیل شوند و بخش بزرگی از مشکل کنونی کشور در حوزه تأمین برق را مرتفع کنند و در غیر اینصورت اعمال محدودیت های برقی در فصول مختلف اجتناب ناپذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا