کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته ی مهندسی عمران

رشتۀ مهندسی عمران از رشته های پرطرفدار و جزو پنج رشته ی برتر ریاضی فیزیک به شمار می رود که کنکوری های هر سال بر سر آن رقابت دارند. مهندسی عمران شامل چهار گرایش برق الکترونیک، برق مخابرات، کنترل و برق قدرت می شود.

مدرسه آنلاین– رشتۀ مهندسی عمران یکی از رشته‌های ریاضی فیزیک است که در عرصه های مختلف عمران و ساخت ساز فعالیت می کند. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی دربارۀ این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

رشتۀ مهندسی عمران
رشته هایی که با ساخت و ساز راه و ساختمان و در کل با آبادانی مرتبط باشد مهندسی عمران نامیده می شود. از جمله کارهایی که مهندس عمران انجام می دهد می توان به مواردی از جمله ساختمان سازی، سدسازی، کارهای جاده و مجاری انتقال آب یا فاضلاب اشاره کرد. مهندسی عمران در دوره ی کارشناسی شامل سه گرایش های عمران- عمران، عمران- نقشه برداری و عمران- آب می شود.

مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، سیل و آتش و نیروگاه‌های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز و در نهایت حفظ محیط زیست، در حیطه ی کار مهندس عمران قرار می‌گیرد.

مهندس عمران علاوه بر مهارت نظری و عملی و توان اجرایی بالا باید روحیۀ اجتماعی بالایی داشته باشد و بتواند کار گروهی امجام دهد. زیرا عمران یک رشته ی گروهی است یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از قبیل کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان رشته‌های دیگر سروکار دارد و باید با همه این افراد ارتباطی قوی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت در کارش باشد . توان جسمی، قدرت تجزیه و تحلیل، دقت در جزئیات، قدرت تجسم بالا، آشنایی با نرم افزاری این رشته و … لازمه ی مهندسی عمران است.

دانشگاه‌هایی که رشتۀ برق دارند
مهندسی عمران از رشته های پرظرفیت است که اغلب دانشگاه های کشور اعم از سراسری و آزاد همه ساله در این رشته پذیرش دارند. گذشته از دانشگاه های آزاد و سراسری، در دانشگاه های دیگری چون غیرانتفاعی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه های خودگردان نیز این رشته وجود دارد و علاقه مندان می توانند با توجه به رتبۀ خود و علاقه و موقعیت مکانی و نزدیکی راه دانشگاهشان را انتخاب کنند.

دروس رشتۀ برق در دانشگاه
واحدهای درسی عمران شامل دروس عمومی، دروس علوم پایه، دروس تخصصی اجباری و دروس تخصصی اختیاری است.

دروس علوم پایه
ریاضی 1 و 2، فیزیک1 و 2، معادلات دیفرانسیل، محاسبات عددی و برنامه نویسی، آمار و احتمالات، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان.

دروس تخصصی اجباری
استاتیک، دینامیک، مکانیک جامدات، مکانیک سیالات، مصالح ساختمانی، نقشه برداری و عملیات و …، دروس تخصصی اختیاری شامل درآمدی بر مهندسی، اخلاق مهندسی، مبانی مدیریت پروژه، مهندسی منابع آب، سواحل، پل، سد، راه آهن، زبان تخصصی و ….

آیندۀ‌ شغلی و درآمد
بازار کار مهندس عمران بیشتر به مهارت و تجربه ی افراد بستگی دارد. اکثر فارغ‌التحصیل این رشته جذب بازار کار می شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های مختلف به عنوان مهندس مشاور مشغول به کار شوند. طراحی و مشاوره، پیمانکاری و اجرا و نظارت از سایر فعالیت‌های عمران محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان همچنین می‌توانند در کسب و کارهای مرتبط با ساخت سازه‌های سبک، کسب و کارهای مرتبط با سازه‌های عظیم، ساخت و ساز، حوزه‌های تخصصی مرتبط با ساخت و ساز، ساخت و ساز جاده‌ها و … فعالیت کنند. وزارت خانه‌های مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، نیرو، جهاد کشاورزی، نفت، صنایع، شهرداری‌ها، سازمان ثبت، سازمان نقشه‌برداری، سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، قوه قضاییه، بخش خصوصی و … از جمله مراکزی هستند که مهندسان عمران می‌توانند در آن‌جا مشغول به کار شوند.

گذشته از اینها مهندسان عمران می توانند با ایجاد یک دفتر مهندسی کوچک در زمینه‌های طراحی، محاسبات، متره و برآورد و … یا به صورت یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید و بهبود نرم‌افزار‌های عمرانی، ارائه سیستم‌های جدید نظیر سیستم‌های پایش سلامت سازه و … کارآفرینی هم داشته باشند.

مهندسی عمران غالبا درآمد بالایی دارد اما نمی توان برای آن حدی را مشخص کرد زیرا میزان حقوق آنها با توجه به سطح تحصیلات، سابقه ی کاری، مهارت کاری، خصوصی یا دولتی بودن محیط کار، شهر و … بسیار متفاوت است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این مطلب برای بیست سال پیش درسته نه الان … دهه نود رشته های مهندسی نابود شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا