کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته ی حقوق چه می دانید؟

رشته ی حقوق از رشته های پرطرفدارو جزو اولین های علوم انسانی محسوب می شود که برای قبول شدن آن در دانشگاه های برتر کشور نیاز به کسب رتبه ی پایین و بسته به دانشگاه بین زیر 100 تا حدود زیر ۴۰۰ و حتی کمتر است. گرایش های حقوق گسترده است اما به طور کلی حقوق به دو گرایش عمومی و خصوص تقسیم می شود.

مدرسه آنلاین– رشته ی حقوق یکی از رشته‌های علوم انسانی است که در زمینۀ احقاق حقوق شهروندان و دولت ها فعالیت می کند. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی درباره ی این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

معرفی رشته ی حقوق
رشته ی حقوق از رشته هایی است که به روابط اجتماعی میان افراد با هم و با دولت و نیز روابط دولت ها با هم می پردازد. این رشته بسیار گسترده است و جنبه ها و ابعاد مختلف زندگی انسان امروزی را در دربر می گیرد. شرایط زندگی در دنیای معاصر به گونه ای است که همه ی افراد به انحا مختلف به دانش حقوق نیازمندند و رشته ی حقوق در کلیه ی روابط زندگی امروز کارایی دارد. این روابط می‏تواند شامل روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومی معروف است و یا روابط خصوصی مردم را در بربگیرد که حقوق خصوصی نامیده می‏ شود. در واقع حقوق قوانین و مقررات ناظر بر همه ی روابط بین دولت و مردم، ارتباط میان مردم، ارتباط میان دولت ها، ارتباط میان قوای سه گانه و … را دربر می گیرد.

حقوق به موضوعاتی مثل مالکیت، قراردادها، مسئولیت های اشخاص، قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص، مسئولیت های ناشی از حوادث، و … می پردازد. در مقطع کارشناسی دانشجویان حقوق به مطالعه مقدماتی علم حقوق می پردازند و در مقاطع بالاتر تحصیلی به صورت تخصصی وارد یکی از شاخه ها و گرایش های حقوق می شوند.

حقوق عمومی شامل حقوق قوای سه‏گانه ی کشور، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداره ی کشور است، می‏ شود و حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می‏ پردازد که مهم ترین آنها روابط تجاری است که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده است و یا مسائل مربوط به حقوق مدنی را در بر می گیرد که از آن جمله می‏ توان به اموال، مالکیت، قراردادها، مسئولیت‏ هایی که اشخاص در خطاهایی که مرتکب می‏ شوند برایشان به وجود می‏ آید مثل مسئولیت ناشی از حوادث، قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص و … اشاره کرد.

نیز شاخه ای از حقوق به روابط بین المللی می‏ پردازد که خود به دو بخش حقوق روابط بین الملل عمومی و خصوصی تقسیم می‏ شود. حقوق روابط بین الملل عمومی به روابط بین دولت ها و سازمان های بین المللی می‏ پردازد.

علاقه مندان به حقوق باید از قدرت بیان بسیار بالایی برخوردار باشد. همچنین باید از حافظۀ بالا، دقت کافی، خلاقیت ذهنی، قدرت تحلیل و استنباط خوبی برخوردار باشند تا بتوانند مسائل مورد نظر را استدلال کنند. تسلط بر قوانین و امور حقوقی، داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل، جسارت بیان و عملکرد لازم از لازمه های رشته ی حقوق است.

دروس رشته ی حقوق در دانشگاه
دروس پایه:
دروس پایه شامل: مقدمه ی علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی، مبانی جامعه شناس می شود.

دروس اصلی و تخصصی:
دروس تخصصی شامل: آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی می شود

دانشگاه‌هایی که رشته ی حقوق دارند

پذیرش رشته ی حقوق در دانشگاه ها ظرفیت بالایی دارد. علاوه بر دانشگاه‌های دولتی روزانه و شبانه، دانشگاه های خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد نیز در این رشته دانشجو می پذیرند.

آیندۀ‌ شغلی و درآمد
رشته ی حقوق در میان سایر رشته های علوم انسانی بازار کار بهتر و البته درآمد بالایی دارد. از بهترین کارهایی که فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند در آن به کار کردن به پردازند وکالت است که نیازمند قبولی در آزمون کانون وکلا و گرفتن پرونده ی وکالت است. بعد از اینکه فرد در آزمون قضاوت شرکت کرد و مصاحبه ی شفاهی را قبول شد می تواند با استفاده از آزمون های استخدامی در اداره های مختلف مشغول به کار شود و یا می تواند دفتر وکالت بزند و برای خودش کار کند.

قضاوت، بازپرسی و دادیاری، تحریر ادله، امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی، ادارات اجرای احکام شامل موارد مدنی و کیفری، ادارات ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی بصورت سردفتر و دفتریار، وکالت دعاوی خصوصی و دولتی، تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی، مشاوران حقوقی و … از جمله مشاغلی است که فارغ التحصیلان رشته ی حقوق می توانند داشته باشند.

به دلیل افزایش فارغ التحصیلان این رشته، فرصت های شغلی حقوق نسبت به گذشته کمتر شده و با محدودیت‌هایی مواجه است. اما اوضاع برای دانشجویانی که خوب درس خوانده اند و می توانند در کار خود بسیار خوب و توانمند ظاهر شودند متفاوت است. فارغ التحصیلان حقوق می توانند در دادگستری و مشاور حقوقی بانک، شهرداری، شرکت های مختلف، وزارت خانه ها، ادارات ثبت اسناد و املاک، شرکت های خصوصی و همه ی واحدهایی که دارای شخصیت حقوقی هستند کار کنند.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا