کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته کاردانی بهداشت محیط

کاردانی بهداشت محیط از زیرمجموعه های گروه علوم تجربی است که به مطالعه مسائل‌ زیست‌ محیطی‌ مثل آب‌، فاضلاب‌، زباله‌، هوا و کنترل‌ بهداشت‌ مواد غذایی می پردازد.

مدرسه آنلاین_ رشته کاردانی بهداشت محیط به بهداشت محیط اطراف توجه دارد. در اینجا می کوشیم تا اطلاعاتی دربارۀ کاردانی بهداشت حرفه ای، دانشگاه ها، دروس و آیندۀ شغلی آن ارائه دهیم.

رشته کاردانی بهداشت محیط

هدف از ایجاد رشتۀ بهداشت محیط در مقطع کاردانی ، تربیت افرادی است که بتوانند در جهت حفظ و ارتقاء سلامتی انسان در جوامع شهری و روستایی در شناسایی عوامل آلاینده محیط ، در زمینه به سازی آب و خاک ، جمع آوری ، تصفیه و دفع فاضلاب ، جمع آوری و دفع صحیح زباله های خانگی و صنعتی ، کنترل آلودگی هوا ، نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی ، آشامیدنی و بهداشتی و استاندارد سازی آن ها و عوامل بیماری زا و سایر مسائل بهداشت محیط گام بردارند و برنامه هایی را که از سوی کارشناسان طراحی می شود ، به نحو احسن اجرا کنند . این رشته دارای ابعاد بیولوژیکی ، شیمیایی و مهندسی است و دانشجوی این رشته با موضوعات بسیار متنوعی سر و کار دارد . این رشته می تواند طیف گسترده ای از داوطلبان با علایق مختلف را جذب کند . کاردان این رشته می تواند در زمینه اجرای طرح هایی مانند مقابله با بیماری ها فعالیت کند که این ها همه، مستلزم علاقه مندی به محیط زیست و دروس زیست شناسی، شیمی ، فیزیک و ریاضی است.

در مقطع‌ کاردانی‌ این رشته مسائل‌ را بطور ساده‌تری‌ مطرح‌ می‌کند زیرا کاردان‌ها در جاهای کوچکی مانند روستاها به‌ مردم‌ خدمت‌ می‌کنند و به‌ مسائل‌ بهداشتی‌ اولیه‌ آنها مثل پاکیزه‌ کردن‌ آب‌ (گندزدایی‌ آب‌)، مبارزه‌ با حشرات‌، تصفیه‌ فاضلاب‌ و بهداشت‌ مسکن‌ و اماکن‌ عمومی‌ رسیدگی می کنند.

مسئولیت های رشته بهداشت محیط

رشته‌ بهداشت محیط سه‌ جنبه‌ بیولوژی‌، شیمی‌، فیزیک‌ و ریاضی‌ را در بردارد و دانشجوی‌ بهداشت‌ محیط‌ به‌ هر کدام که علاقمند باشد می تواند موفق‌ باشد. اشخاصی که در زمینه بهداشت محیط مشغول به کار می شوند، متناسب با هر حوزه وظایف خاصی را بر عهده می‌گیرند؛ اما به طور کلی می‌توان این مسئولیت ها را در دسته های زیر جای داد:

• نظارت و کنترل بر تمام آلوده کننده های محیطی اعم از زباله محیطی، فاضلاب و زباله های آلوده کننده هوا

• برنامه ریزی جهت رفع آلودگی های شناسایی شده

• انجام آزمایش جهت تعین مقدار آلودگی در آزمایشگاه های اختصاصی

• کنترل بهداشت مراکز و اماکن عمومی مانند مدرسه، بیمارستان، تهیه غذا، آزمایشگاه، پارک، ورزشگاه، آرایشگاه و …

• کمک به شناسایی و کنترل بیماری در اپیدمی ها

• نظارت بر وضعیت آب

• بازدید از آزمایشگاه های آب و فاضلاب و نظارت بر نحوه انجام آزمایش ها

• کمک به طراحی سیستم های جمع آوری فاضلاب شهری و صنعتی و تصفیه آن ها

• برنامه ریزی برای چگونگی صدور پروانه کالاهای وارداتی

• مداخله در صدور پروانه تاسیس یا بهره برداری داروها

• جمع آوری اطلاعات در مورد مواد دارویی و غذایی غیر مجاز

• کنترل ساخت مواد جدید و حذف مواد اولیه غیر مجاز از ترکیبات اصلی کالاهای تولید یا وارد شده

• تشکیل کمیته بهداشت

• نظارت بر جمع آوری و تفکیک زباله ها از همدیگر

• بازدید از مکان هایی همچون رخت شور خانه بیمارستان، اتاق استریلیزاسیون و …

• توجه به حضور حشرات موذی و جوندگان در محیط

• نظارت بر نحوه سم پاشی جهت از بین بردن آفات و حشرات

• توجه و نظارت ویژه در مراکز پرتو پزشکی

دروس کاردانی بهداشت محیط

دروس پایه و اصلی بهداشت محیط شامل: فیزیک عمومی، شیمی عمومی، آمار حیاتی مقدماتی، اصول هیدرولیک، نقشه برداری، آموزش بهداشت، پاتوبیولوژی، اپیدمیولوژی بیماری های واگیر، جامعه شناسی شهری و روستایی و نظام عرضه خدمات بهداشتی و درمانی می شود.

دروس تخصصی این رشته عبارت است از: شیمی و میکروبیولوژی آب و فاضلاب، کارگاه لوله کشی آب و فاضلاب، اصول تصفیه و بهسازی منابع آب، دفع فاضلاب در اجتماعات کوچک، کاربرد موتور تلمبه در تأسیسات آب و فاضلاب، کارگاه نصب و راه اندازی و تعمیر موتور تلمبه ها، حفاری و بهره برداری از چاه، اصول بهداشت هوا، بهداشت مواد غذایی، بهداشت مسکن و اماکن عمومی، گندزدا ها، آشنایی با پرتو ها و پرتوزا ها، کاربرد سموم و ناقلین، بهداشت حرفه ای، اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری، بهره برداری و نگهداری تأسیسات آب و فاضلاب، کارآموزی در عرصه.

دانشگاه هایی که بهداشت محیط ارائه می کنند

پذیرش در رشته کاردانی بهداشت محیط در دانشگاه های دولتی روزانه صورت می گیرد . البته در رشته کاردانی بهداشت محیط دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد.

بازار کار و آینده شغلی

هرچه جامعه و حکومت به بهداشت و سلامت اهمیت بدهند فرصت‌های‌ شغلی‌ هم برای این رشته بیشتر می شود. زیرا هر جا انسان‌ باشد، برای‌ حفظ‌ سلامتیش متخصصان‌ این‌ رشته‌ باید حضور داشته‌ باشند، ولی در کشور ما توانمندی‌های‌ متخصصان‌ بهداشت‌ محیط‌ خیلی شناخته شده نیست و فرصت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ کم‌ است‌. با وجود این برای یک‌ فارغ‌التحصیل‌ خوب بهداشت‌ محیط‌ در مقطع‌ کاردانی‌ کار هست و او می تواند در وزارت‌ بهداشت‌ – درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ و در مقطع‌ کارشناسی‌ در شهرداری‌ها، سازمان‌ آب‌ و فاضلاب‌، شرکت‌های‌ خصوصی‌ طراحی‌ تصفیه‌خانه‌ آب‌ و فاضلاب‌ و سازمان‌ حفظ‌ محیط‌زیست‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ مناسبی‌ داشته‌ باشد. به علاوه محیط زیست، بیمارستان، آزمایشگاه و کارخانجات نیز موظف به استخدام کردن یک شخص تحصیل کرده در زمینه بهداشت محیط هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا