کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

یکی از رشته های مهم در حوزه مدیریتی، رشته مدیریت بازرگانی است. این رشته به بحث در مورد چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده بهینه از امکانات موجود می‌پردازد.

مدرسه آنلاین- مدیریت بازرگانی رشته‌ای است که می‌خواهد به مخاطبین خود آموزش‌هایی را ارائه کند تا بتوانند از طریق آن‌ها خروجی کسب و کارها را مدیریت کرده و بری آن‌ها رشد و سود‌آوری به ارمغان آورند.

توانایی های لازم

دانش آموختگان رشته بازرگانی لازم است برای ارتباط با سایر افراد شرکت و جامعه به خصوص مشتری های سازمان از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشند و با بهره گیری از بسیاری روش ها، شخصیت افراد را بشناسند، تا نوع رابطه و تعامل خود را با مشتری ها و مراجعه کنندگان سازمان ها و شرکت های تجاری را تعیین نمایند.

مدیران بازرگانی با توجه به مشکلاتی که در زمینه مباحث بازار و مشتری، مالی و … ممکن است به وجود بیاید باید توانایی تجزیه و تحلیل محیط داخل و خارج از بازار شرکت و یا سازمان خود را داشته باشند تا به محض ایجاد یک مشکل و یا مسئله ای بتوانند شرایط محیطی را رهبری نموده و متناسب با شرایط به وجود آمده راه حلی را پیشنهاد دهند.

دروس دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی 

جمع تعداد واحدهای کارشناسی مدیریت بازرگانی 136 واحد است که متشکل از دروس اختیاری، دروس اصلی و عمومی است. در ادامه فهرستی از اصلی‌ترین دروس دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی آمده است:

– مدیریت‌ رفتار سازمانی
– مدیریت منابع انسانی
– روش تحقیق در مدیریت
– بازرگانی بین الملل
– بازاریابی و مدیریت بازار
– سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
– مدیریت استراتژیک
– اصول‌ حسابداری
– مدیریت مالی
– سیاست‌های پولی و مالی
– حقوق بازرگانی بین‌الملل
– بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
– مدیریت سازمان‌های پیچیده
– ساختار سازمانی
– اقتصاد خرد و کلان
– تحقیق در عملیات
– مبانی سازمان و مدیریت

شاخه‌های رشته مدیریت بازرگانی

از شاخه‌های رشته مدیریت بازرگانی می‌توان به شاخه بازاریابی اشاره کرد. مقوله بازاریابی در سال‌های اخیر به جایگاه با ارزشی دست یافته و به عنوان یک علم شناخته می‌شود. شرکت‌های بزرگ همواره در سال‌های اخیر هزینه‌های سنگینی را برای این مقوله در نظر گرفته و بازخورد مناسبی از آن دریافت کرده‌اند. بازاریابی خود به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده و دانشگاه‌ها سعی در پرورش متخصصین در شاخه‌های مختلف این علم کرده‌اند. بازاریابی را می‌توان به شاخه‌های متعددی تقسیم کرد که مهم‌ترین آن‌ها بازاریابی داخلی و بازاریابی بین‌المللی هستند.

از دیگر شاخه‌های مدیریت بازرگانی می‌توان به سیاستگذاری بازرگانی (مدیریت استراتژیک)، بازاریابی بین‌الملل، بازاریابی داخلی، بازاریابی، مدیریت مالی و بیمه و تحول اشاره کرد.

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های مختلفی است که بر اساس آخرین تغییرات (مصوبه مورخه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی) عبارتند از: بازاریابی، بازرگانی بین‌المللی، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی. تا پیش از این گرایش‌های مالی، بیمه و تحول نیز جزو گرایش‌های رشته بازرگانی بود.

بازار کار

دانشجویان این رشته به واسطه شناخت کافی از کسب و کارها و طریقه ایجاد تجارت موفق، شانس بالایی جهت موفقیت در حیطه کارآفرینی و تشکیل کسب و کار جدید دارند.

فارغ التحصیلان این رشته به مباحث مربوط به بازار، تدوین استراتژی های سازمانی، شناخت مشتریان و نحوه ارتباط با آن ها ، شناخت فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات به مشتریان آشنایی لازم را دارند. از این جهت تونایی استخدام در واحدهای بازرگانی سازمان ها را دارند و می توانند به خوبی در سطح مدیران اجرایی در سازمان های بازرگانی، صنعتی و دولتی مشغول به کار شوند. یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. اما انتظار میرود این فارغ التحصیلان در کنار کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، بعد از کسب تجربه های کافی بتوانند مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمان ها برعهده گیرند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وقتی پزشکها می شوند مدیران بخش بهداشت و درمان ، مهندسان می شوند مدیران بخش صنعت و معلمان می شوند مدیریان بخش آموزش ، پس به رشتۀ مدیریت نیاز نیست در نتیجه تعطیلش کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا