کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته ی فیزیوتراپی

رشته ی فیزیوتراپی از رشته های محبوب علوم تجربی است. فیزیوتراپی از رشته های توانبخشی است و مجموعه اقداماتی را شامل می شود که برای یک فرد معلول یا بیمار باید انجام دهند.

مدرسه آنلاین– فیزیوتراپی یکی از رشته‌های علوم تجربی است که با استفاده از عوامل مکانیکی و فیزیکی و نه دارویی و شیمیایی بیماران را درمان می‌کند. این رشته دارای‌ سه‌ مقطع‌ تحصیلی‌ کارشناسی‌ پیوسته‌، کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته‌ و دکتری‌ است‌. در مقطع‌ کارشناسی‌ گرایشی وجود ندارد. فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌توانند در رشته‌هایی‌ مانند فیزیوتراپی‌، علوم‌ تشریح‌، آناتومی‌، فیزیولوژی‌ و … ادامه‌ تحصیل‌ بدهند. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی درباره ی این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

رشته ی فیزیوتراپی
فیزیوتراپی شاخه‌ای از پزشکی است که نه تنها در بهبود کیفیت زندگی افراد نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند، بلکه از عواملی مانند گرما، سرما، الکتریسیته، نور، عوامل مکانیکی و ورزش‌های اصلاحی برای توان‌بخشی به انواع بیمارانیکمک می کند که بر اثر افزایش سن، بی تحرکی و یا سوانح مختلف مانند: تصادفات، سکته‌های مغزی، بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های روماتیسمی، عوارض ناشی از جراحی‌ها و سوختگی‌ها، بیماری‌های زنان و زایمان، عوارض ناشی از دیابت و بیماری‌های کلیه و مجاری سیستم ادراری و … در یک یا چند قسمت از اندام خود حرکت را از دست داده‌اند.

فیزیوتراپ با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و نیز استفاده از حرکت های پزشکی به بیمار برای رفع معلولیت و افزایش کارایی اندام هایش کمک می کند. کره، نور، الکتريسيته، آب، ليزر و حرکات مکانيکی ابزار يک فيزيوتراپ است.

فیزیوتراپیست گذشته از علاقه باید صبر، حوصله و احساس مسئولیت زیادی داشته باشد. همچنین یک فیزیوتراپ باید از قدرت بدنی مناسبی نیز برخوردار باشد، زیرا در بسیاری از موارد مجبور خواهد بود بیمار را در موقعیت های مختلف و خاصی قرار دهد و یا نیروی بسیار زیادی برای کشش به بافت‌ها و ماهیچه‌های فرد وارد کند.

دروس رشته ی فیزیوتراپی در دانشگاه
دروس‌ پایه رشته ی فیزیوتراپی:
دروس پایه ی فیزیوتراپی عبارت است از: فیزیک‌ برای‌ فيزيوتراپی، فیزیولوژی‌ عمومی‌، آناتومی‌، بافت‌ شناسی‌، آسیب‌شناسی‌، استخوان‌ شناسی‌، روانشناسی‌ عمومی‌ و معلولین‌، روانپزشکی‌، ژنتیک‌، کمک‌های‌ اولیه‌، رشد روانی‌ ـ حرکتی‌ کودک‌، آناتومی‌ اعصاب‌، فیزیولوژی‌، نورولوژی‌، بیماری‌های‌ داخلی‌، بیماری‌های‌ قلب‌، عروق‌ و تنفسی‌، روماتولوژی‌، جراحی‌ عمومی‌، ارتوپدی‌، رادیولوژی‌.

دروس‌ تخصصی رشته ی فیزیوتراپی:
دروس‌ تخصصی رشته ی فیزیوتراپی شامل آشنایی‌ با اصول‌ توانبخشی‌ و طب‌ فیزیکی‌، فيزيوتراپی (اعصاب‌، بیماری های‌ قلب‌، عروق‌ و تنفس‌، روماتولوژی‌، جراحی‌، ارتوپدی‌)، کینزیولوژی‌ و بیومکانیک‌، حرکت‌ درمانی‌، الکترو تراپی‌، اندام‌های‌ مصنوعی‌ و وسایل‌ کمکی‌، ارزشیابی و اندازه گیری‌، ماساژ و اصول‌ درمان های‌ دستی‌، زبان‌ تخصصی‌، پروژه‌ و کارآموزی‌ می شود.
دانشگاه هایی که رشته ی فیزیوتراپی دارندپذیرش در رشته فیزیوتراپی فقط در دانشگاه‌های دولتی روزانه (15 دانشگاه دولتی)، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان ممکن است. هیچ کدام از این دانشگاه‌ها، همانند رشته‌های شاخه پزشکی و پیراپزشکی، پذیرش رشته فیزیوتراپی بدون کنکور نه در دوره روزانه و نه در دوره‌های ظرفیت مازاد یا پردیس خودگردان را شامل نمی‌شوند. حتی دانشگاه آزاد نیز رشته ی فیزیوتراپی ندارد.

آیندۀ‌ شغلی و درآمد
از آنجا که رشته فیزیوتراپی فقط در 15 دانشگاه دولتی ارائه می‌شود و سایر دانشگاه های آزاد و پیام نور و … این رشته را ندارند، این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است و هنوز به مرحله اشباع شدن نرسیده است. با توجه به پیر شدن جمعیت، عدم تحرک افراد و ورزش نکردن روز به روز نیاز جامعه به فیزیوتراپ ها بیشتر می شود و این رشته از فرصت های شغلی خوبی برخوردار است.
افرادی که در رشته ی فیزیوتراپی فارغ التحصیل می شوند می توانند در بیمارستان ها، درمانگاه های دولتی و خصوصی، سازمان بهزیستی، هلال احمر، فدراسیون‌های ورزشی، مراکز توان‌بخشی، مجموعه‌های ورزشی و … مشغول به کار شوند. گذشته از اینکه می‌توانند بعد از گذراندن دوران طرح و کسب سابقه ی کاری لازم، اقدام به تأسیس کلینیک خصوصی فیزیوتراپی کنند.

درآمد رشته فیزیوتراپی عموما بالاست و بسته به عوامل مختلف محیطی و سابقه ی فعالیت‌های پیشین متغیر است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا