کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

انتخاب رشته تحصیلی در آینده فرد بسیار تاثیر گذار است، چرا که ارتباط بسیار نزدیکی با انتخاب شغل مناسب دارد.

مدرسه آنلاین- یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور ریاضی فیریک می توانند آن را انتخاب کنند و از شناخته ترین رشته های دانشگاهی در گروه ریاضی و فنی به شمار می رود، مهندسی کامپیوتر است. در این مطلب قصد داریم رشته مهندسی کامپیوتر را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی آن توضیحاتی ارائه دهیم.

مهندسی کامپیوتر چیست؟

مهندسی کامپیوتر رشته ای است که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد. هدف این رشته تربیت افرادی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند.

طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش و ویرایش تمام مفهوم هایی هستند که با بیشترین دقت و در کوتاهترین زمان در برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. این رشته در ایران نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود.

گرایش‌های رشته مهندسی کامپیوتر

دانش‌آموزان اگر بخواهند وارد هر یک از گرایش های مهندسی کامپیوتر شوند باید کنکور سراسری علوم ریاضی و فنی شرکت کنند، و در یکی از رشته های مهندسی کامپیوتر و یا علوم کامپیوتر وارد دانشگاه شوند.

نکته قابل توجه آن است که که قبل از ورود به رشته مهندسی کامپیوتر نمی‌توان گرایش خود را مشخص کرد و ابتدا باید در رشته مهندسی کامپیوتر قبول شده و پس از حدود 4 ترم می‌توان تصمیم گرفت که در کدام یک از گرایش‌های نرم‌افزار یا سخت‌افزار یا آی‌تی لیسانس خود را ادامه داد.

در حال حاضر دانشجویان دوره کارشناسی معمولا بین141 تا 146 واحد درسي را مي­گذرانند، لازم به ذکر است که واحدهای درسی گرايش­ نرم‌افزار و سخت‌افزار در دوره كارشناسی بسيار مانند هم هستند و اختلاف اين دو گرایش تنها در حدود 20 واحد درسی است، اما گرایش آی تی در حدود 60 الی 70 واحد درسی مشترك با نرم افزار دارد.

گرایش مهندسی کامپیوتر نرم افزار

نرم‌افزار بخش غیر دیدنی رشته مهندسی کامپیوتر است. نرم‌افزار همانند روح کامپیوتر است و دانشجویان گرایش کامپیوتر به مطالعه نرم‌افزار‌ها و طراحی ، ساخت، و اصلاح نرم‌افزارهای کامپیوتری می‌پردازند.

گرایش مهندسی کامپیوتر سخت افزار

گرایش مهندسی کامپیوتر سخت افزار به بررسی و مطالعه، طراحی، ساخت، و اصلاح سخت‍‌افزارهای کامپیوتری شامل مدارهای چاپی، چیپ‌های رایانه‌ای، روترها و قطعات وابسته به آن ( کیبورد، مودم، پرینتر و غیره) می‌پردازد.

گرایش مهندسی کامپیوتر آی تی (فناوری اطلاعات)

گرایش مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات تلفیقی و میان رشته‌ای است و شامل دروسی از مهندسی برق، مدیریت، و گرایش‌های نرم افزار و سخت افزار مهندسی کامپیوتر است. رشته مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

امروزه با افزایش گرایش به سمت استفاده از اینترنت و تکنولوژی در میان مردم، اکثر خدمات مانند خبرگزاری ها، فروشگاه ها و استارتاپ ها مبتنی بر فضای مجازی و تکیه بر تکنولوژی ارائه شده و نیازمند افرادی هستند که توانایی برنامه‌ نویسی، توسعه و طراحی وب را داشته باشند.

مراکز بخش خصوصی و وزارتخانه‌ها و تمامی موسسات دولتی و بانک‌ها بازار کار مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر هستند. بانک‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های کامپیوتری همواره به نیروی متخصص و فارغ التحصیل این رشته نیاز دارند.

فارغ التحصیلان این رشته که به یک زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشند و یا نسبت به مفاهیم حوزه امنیت شبکه آشنایی داشته باشند فرصت های شغلی خوبی در شرکت ها و سازمان های مختلف خواهند داشت و به نوعی آینده شغلی این افراد تضمین شده است.

در حالت کلی امروزه مشاغلی مانند: توسعه دهنده بازی های رایانه ای، متخصص امنیت شبکه، تحلیل گر امنیت وب، برنامه نویس وب، موبایل، شبکه و همچنین تحلیل گران آی تی فرصت های بسیار خوبی در بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر خواهند داشت.

فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر، می‌تواند در هر یک از مشاغلی که در ادامه آمده‌اند نیز شاغل باشد:
برنامه‌نویسی کامپیوتر
تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار
کارشناس پایگاه داده
توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایل برای پلتفرم‌های گوناگون
مدیر سایت
طراح و توسعه‌دهنده وب
کارشناس شبکه
متخصص امنیت اطلاعات
تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری
مدیر شبکه
انیماتور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا