کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشتۀ مهندسی برق

رشتۀ مهندسی برق از رشته های برتر ریاضی فیزیک و در حقیقت رشتۀ اول آن به شمار می رود که بسیار پرطرفدار است و همه ساله بسیاری از کنکوری های ریاضی بر سر آن رقابت دارند. مهندسی برق شامل چهار گرایش برق الکترونیک، برق مخابرات، کنترل و برق قدرت می شود.

مدرسه آنلاین– رشتۀ مهندسی برق یکی از رشته‌های ریاضی فیزیک است که در عرصه های مختلف صنعتی کارآمد است و خدمات گوناگونی ارائه می دهد. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی دربارۀ این رشته و شرایط کاری آن بپردازد.

رشتۀ مهندسی برق

مهندسی برق یک رشتۀ مهندسی است که به طراحی و بکارگیری تجهیزات، دستگاه ها و سیستم هایی که از برق، الکترونیک و الکترومغناطیس استفاده می کنند، می پردازد .مهندسی برق زمینه های بسیار متنوعی دارد. طراحی مدارهای الکترونیکی، طراحی تجهیزات پزشکی، ثبت سیگنال‌های حیاتی، پردازش سیگنال، کنترل سیستم‌های مکانیکی، مدیریت انتقال و توزیع انرژی شبکه برق رسانی، راه اندازی سیستم‌های دیجیتال و … از مباحثی است که در گرایش‌های مختلف مهندسی برق بحث می‌شود.
هدف این رشته پاسخ به نیازهای متنوع جهان به صورت الکترونیکی و نرم افزاری و با تکیه بر دانش ریاضی و مهندسی است. مهندسی برق به طراحی و بکارگیری تجهیزات، دستگاه ها و سیستم هایی که از برق، الکترونیک و الکترومغناطیس استفاده می کنند، می پردازد.

مهندسی برق به ویژه برق مخابرات سختی و پیچیدگی های زیادی دارد و به همین دلیل قبول شدن در آن سعی بیشتری می طلبد، تا بدان حد که بسیاری، دانشجویان این رشته در دانشگاه های معتبر را نخبه به شمار می آورند. برق یک رشتۀ عملی است و به دلیل گسترده بودن این رشته در صنایع مختلف از تئوری های مدار گرفته تا مدیریت یک پروژه، ابزارهای کاری مختلفی دارد. یک دانشجوی مهندسی برق باید روحیه کار کردن با هر نوع تجهیزات از یک ولت متر تا تجهیزات آنالانیز کننده را برای طراحی های پیشرفته و نرم افزاری داشته باشد.

علاوه بر داشتن پایۀ قوی در ریاضیات و مفاهیم فیزیک مانند دیگر رشته های مهندسی و علاقه به کار با وسایل برقی، یک مهندس برق باید دارای روحیه تحلیل گری و ذهنی خلاق باشد تا از پس مسئولیت های کاری بر بیاید. یعنی دانشجوی برق باید هم در مسائل نظری و حل مسئله متبحر باشد و هم در عرصۀ عمل و اجرا مهارت کسب کند.

دانشگاه‌هایی که رشتۀ برق دارند
مهندسی برق از رشته های پرظرفیت است که اغلب دانشگاه های کشور اعم از سراسری و آزاد همه ساله در این رشته با ظرفیت بالا پذیرش دارند. گذشته از دانشگاه های آزاد و سراسری، در دانشگاه های دیگری چون غیرانتفاعی و مراکز آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه های خودگردان نیز این رشته وجود دارد و علاقه مندان می توانند با توجه به رتبۀ خود و علاقه و موقعیت مکانی و نزدیکی راه دانشگاهشان را انتخاب کنند.

دروس رشتۀ برق در دانشگاه
مهندسی برق کارشناسی پیوسته شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی الزامی و تخصصی اختیاری می شود.

الف) دروس پایۀ رشتۀ برق
دروس پایۀ برق شامل ریاضی عمومی 1و2، فیزیک 1و2، آمار و احتمالات مهندسی، محاسبات عددی، معادلات دیفرانسیل، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، آزماشگاه فیزیک 1 و کارگاه عمومی می شود.

ب) دروس‌ تخصصی رشتۀ برق
دروس پایۀ برق شامل اقتصاد مهندسی، زبان تخصصی، مبانی مهندسی برق، ریاضیات مهندسی، مدارهای الکتریکی 1و2، الکترومغناطیس، سیگنال ها و سیستم ها، سیستم های کنترل خطی، الکترونیک 1و2، ماشین های الکترونیکی 1، اصول سیستم های مخابراتی، تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی 1، سیستم های دیجیتالی 1و2، آزماشگاه مدار و اندازه گیری الکتریکی، آزمایشگاه ماشین های الکتریکی1، آزمایشگاه الکترونیک 1، آزمایشگاه سیستم های کنترل خطی، آزمایشگاه سیستم های دیجیتال 1و2، پروژه کارشناسی و کارآموزی می شود.

آیندۀ‌ شغلی و درآمد
به طور کلی برای رشته‌های مهندسی بازار کار مناسبی وجود دارد. اما ابا توجه به اشباع بازار کار در بسیاری از رشته ها، آن دسته از دانشجویانی در عرصۀ شغلی موفق خواهند بود که اولا خوب درس خوانده باشند و بتوانند در اجرا و عمل نیز آموخته های خود را پیاده کنند و ثانیا کارآفرین باشند و با طراحی‌های خاص کارهای خوبی ارائه دهند. این افراد برای موفقیت باید بتوانند نیازهای جامعه را شناسایی و برطرف کنند. مهندس های برق می توانند در کارخانۀ سیمان، خودروسازی، ذوب آهن، وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنایع، دفاع و … مشغول به کار شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند جذب سازمان‌‌های خصوصی و دولتی هم بشوند. با توسعۀ صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین برق در تهران و سایر شهرهای کشور فراهم شده است.

درآمد رشتۀ برق بالاست اما نمی توان برای آن مبلغ دقیقی تعیین کرد. با توجه به کارایی و مهارت مهندس، محل شغل و نهاد و سازمانی که با آن همکاری می کند متغیر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا