خبر ویژه

وضعیت سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟

از جمله موضوعات بسیار مهمی که در رابطه با کنکور سراسری مطرح می شود و سال هاست که محل اختلاف کارشناسان است، موضوع میزان و نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور است.

مدرسه آنلاین- البته از سال ۱۳۸۶ که مجلس شورای اسلامی قانون معروف به حذف کنکور را مصوب کرد تا به امروز، این قانون اجرایی نشده است و اگر چنین می‌شد، تأثیر معدل به‌جای تأثیر ۲۵ درصدی، تأثیر ۱۰۰ درصدی در پذیرش دانشجو داشت.

میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 1401 همانند سال گذشته حداکثر 30 درصد با تاثیر مثبت لحاظ شد و مواد و ضرایب دروس امتحانی و دروس موثر سوابق تحصیلی آزمون سال 1401 همانند سال 1400 بود.

با این حال به تازگی علی خضریان – نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره توضیحاتی را در گفت و گو با رسانه ملی مطرح کرده است که خبر از عدم اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1402 دارد.

در رابطه با این خبر فارس نوشت: علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در برنامه صبح به خیر ایران شبکه سه سیما گفت: در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس‌جمهور تصویب شد که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور سال۱۴۰۲ که تاثیر سوابق تحصیلی بود اعمال نشود.

خضریان گفت: تعیین سرنوشت یک جوان در یک نیم روز اتفاقات را به سمت استرس و تقلب جلو می‌‌برد.

وی افزود: ما باید این را بپذیریم یک دوره سوابق تحصیلی افراد در کنار کنکور مبنایی بر ورود افراد به دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های برتر باشد.

در واقع منظور این نماینده مجلس آن است که ساز و کار فعلی با حداکثر 30 درصد تأثیر مثبت سوابق تحصیلی پابرجا خواهد بود.

پیشتر و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شده بود: دروس عمومی از کنکور به سوابق تحصیلی منتقل شود و آزمون اختصاصی شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آموزشی است دوبار در سال برگزار مشود و دو سال اعتبار  داشته باشد.

بر اساس این طرح که البته از سال 1403 اجرایی می شود بودجه بندی آزمون اختصاصی تغییر می کند و پذیرش دانشجو به دو شکل صورت خواهد گرفت.

یک پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی که با معدل معمول داوطلب پذیرش صورت می‌گیرد که چیزی حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش را در برمی گیرد.

دیگری پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد است که این پذیرش بر مبنای ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازهم بر مبنای ۱۰ درسی که به شکل استاندارد کشوری آزمون آن برگزار می‌شود و دارای ضرایب خاص خودشان را دارند و ۶۰ درصد هم نمره آزمون سراسری است.» البته تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال 1403 صرفا ۴۰ درصد خواهد بود.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. ۱۴۰۳ ؟ چطور با اطمینان در رابطه با دوسال دیگر صحبت می کنید ؟ در این کشور ظرف یک هفته حرف مسئولین ۱۸۰ درجه عوض می شود .‌تا یک هفته پیش صحبت از تاثیر قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ بود . الان بعد از یک هفته می گویند که سوابق تحصیلی در کنکور۱۴۰۲ تاثیر نخواهد داشت . حداکثر میتوانید بگویید که امروز تصمیم مسئولان در رابطه با یک چیز چیست . اینکه فردا تصمیم چه خواهد بود کسی نمی داند .

  2. ما شاهد این هستیم که در کنکور سراسری که شدیدن تحت کنترل هست افرادی متقلب برای کسب جایگاه هایی که حقشون نیست دست به دامن انواع روشهای تقلب میشن حالا چطور باید به نمرات مدارس اعتماد کنیم چون آدم‌های متقلب در مدارس هم راحت تر میتونن تقلب کنن و هم راحت تر میتونن نمره بخرن پس به نظر من ملاک فقط باید آزمون سراسری باشه و معدل سال‌های تحصیل نباید در رتبه کنکور تاثیری داشته باشه

  3. چقدر بگیر نگیر راه انداختن یکی یک حرف قاطع بزنه دیگه این عمومی مزخرفو خذف کنین تاثیر مثبت خوبه

  4. با این همه تقلبی که امسال در کنکور شاهدش بودیم مطمئنا در امتحانات نهایی که دست دانش اموزان بازتر هست تقلب صورت گرفته پس نباید تاثیر قطعی لحاظ بشه چون حق بسیاری از دانش اموزان ضایع خواهد شد مگر اینکه نظارتهای جدی تری روی امتحانات صورت بگیرد.

  5. ملاک ورودبه دانشگاه فقط بایدآزمون سراسری باشه اینجوری حق دانش آموزی که خودش تلاش کرده ضایع نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا