تربیتیمامان بابا

مسئولیت دادن به کودکان در خانه

مسئولیت دادن به بچه ها و داشتن رابطه ی بیشتر با انها علاوه بر آموزش های مهم مستقل و خودساختگی حس اعتماد به نفس را بالا می برد ، از ایده های همکاری کودکان در خانه حتما استفاده کنید.

مدرسه آنلاین- همه والدین می دانند که فرزندانشان باید از سنین کودکی با مسئولیت داشتن و برامدن از عهده گرفتن آن آشنا شوند تا در آینده فرد مسئولیت پذیری شوند و همچنین والدین نیز می دانند که با کمک فرزندان در خانه می توانند کارهای خانه را زودتر تمام کنند و به گذراندن وقت بایکدیگر بپردازند . خانواده های شلوغ همچنین نیاز به کمک کردن اعضای خانواده برای تمییز کردن خانه دارند و در این مقاله ما قصد داریم تا کارهایی را که فرزندانتان می توانند از عهده آنها بر بیایند را معرفی کنیم . جهت اطلاع بیشتر از روش های ایجاد همکاری کودکان در خانه، این بخش از نمناک را بخوانید .

توصیه های موثر برای استفاده از همکاری کودکان در خانه

1-منظم کردن اتاق و اسباب بازی ها
کودکان بین 18 تا 24 ماه می توانند در تمیز کردن اتاقشان کمک کنند و وسایل خود را جابجا کنند . آنها می توانند لباس های کثیف خود را داخل سبد لباس بریزند تا شما آنها را بشویید و اینکه فرزندانتان به شما کمک کنند هیچ مشکلی ندارد بلکه شما با این کار به آنها در رشد کردنشان کمک می کنید و حتی می توانید به آنها اجازه آبیاری گیاهان را بدهید و هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد کرد .

2-کمک کردن در چیدن میز
کودک شما می تواند از 3 سالگی در کمک کردن در آشپزخانه به شما کمک کنند و می توانند در چیدن میز غذا به شما کمک کنند و حتی می توانند در درست کردن غذا در مراحلی که مناسب سن آنها باشد اجازه بدهید تا به شما کمک کنند و در حین کمک کردن آنها حواستان به فرزندتان باشد و تا زمانیکه شما آشپزخانه را امن نکرده اید توصیه می شود که اجازه ورود به آشپزخانه را به آنها بدهید برای مثال تمام وسایل تیز را از دسترسی آنها خارج کنید و کودک شما می تواند با این سن در تمیز کردن اتاقش کمک کند.

3-آماده کردن غذا
کودکان بین 4 الی 6 سال می توانند در اماده سازی غذا به شما کمک کنند و می توانید آموزش های اولیه را برای درست کردن غذا به آنها بیاموزید . می توانید به آنها نحوه شستشوی ظروف را بیاموزید تا بتوانند به شما در شستشوی ظروف کمک کنند و تمام مسئولیت هایی که به آنها داده اید مراقب باشید که خطا و اشتباهی رخ ندهد.

4-تمیز کردن خانه
اگر فرزند 7 ساله شما در تمییز کردن خانه علاقه نشان داد ، می توانید به آن مسولیت جارو کشیدن خانه را بسپارید تا بتوانند به شما کمک کرده باشند و وقتشان به بطالت نگذرد و جارو کشیدن خانه را برای آنها بطور روزمره نکنید و لازم نیست که هر روز خانه را جاروبرقی بکشند .

5-برداشتن سطل زباله
تا زمانیکه در سطل زباله شما وسایل تیزی وجود نداشته باشد هیچ مشکلی ندارد که فرزند شما سطل زباله اش را از اتاق به بیرون بیاورد و در صورتی می توانند مسئولیت این کار را بر عهذه بپذیرند که 7 سال به بالا داشته باشند و می توانند در تفکیک زباله ها به شما کمک کنند .

6-حیاط
کمک کردن فرزندان فقط مختص داخل خانه نمی باشد و آنها همچنین می توانند در بیرون از خانه نیز به شما کمک کنند برای مثال می توانند در حیاط در جابجایی برگ ها به شما کمک کنند و توصیه می شود برای این کار به آنها دستکش بدهید تا صدمه ایی به دست آنها وارد نشود و حتی می توانند در جمع آوری علف های هرز به شما کمک می کنند . این بهترین کار برای پایان دادن به بازی های کامپیوتری می باشد که فرزندانتان را گرفتار خود کرده است .

7-مراقبت از حیوانات خانگی
کودکان بزرگسال می توانند از حیوانات خانگی شما مراقبت کنند برای مثال می توانند سگ شما را برای پیاده روی به بیرون ببرند و هم می تواند هوای تازه تنفس کنند و هم می توانند ورزش کنند تا سالم تر بمانند . اگر حیوانات کوچکی در خانه نگه داری می کنید ، فرزندانتان می توانند در تمیز کردن قفس به شما کمک کنند و می توانند به آنها و آب غذا بدهند .

8-تمیز کردن ظروف
حتی اگر کودکانتان برای انجام این کار نیاز به صندلی داشته باشند هیچ دلیلی برای رد کردن در خواست آنها ندارید و بگذارید تا کارهایی را به آنها علاقه دارند را انجام دهند و در صورتی مانع آنها شوید که کاری که باعث به خطر افتادن امنیت جانی آنها می شوند و بجز این صورت اجازه کمک کردن را با آنها بدهید.

9-باز کردن صندوق نامه ها
این یک کار ساده برای فرزندانتان می باشد که می توانید هر روز مسولیت آنرا بر عهده فرزندتان بگذارید و هیچ خطری برای آنها ندارد . برخی کارها را نسبت به سن فرزندتان باید برعهده آنها بگذارید و این کار هم برای آنها مشکل ندارد .

10-نظم دادن و جفت کردن جوراب ها
این کار را می توانید به عنوان یک سرگرمی بر عهده فرزندتان بگذارید و حتی می توانید برای اینکه کدام یک از فرزندانتان زودتر تمام می کنند تایم بگیرید و در آخر یک جایزه کوچک به برنده بدهید که هم با این کار تفریح می کنید و هم وسایل خانه شما جابجا می شوند .

11-فرزندان بزرگ سال
از 9 سالگی به بالا ، فرزند بزرگ سال شما می تواند مسولیت تنظیم برنامه های روزمره خودش را برعهده بگیرد و در این میان هم والدین می توانند به آنها کمک کنند. آنها همچنین می توانند در شستشوی ماشین به والدین خود نیز کمک کنند و برای این کار کافیست نحوه شستشوی صحیح را به آنها بیاموزید سپس به آنها این اجازه را بدهید و هیچ نگران نباشید و با این کار به فرزندتان می فهمانید که بزرگ شده است و می تواند از عهده مسولیت هایی که برعهده اش می گذارید برآید.

12-نوجوانان
به گذر عمر مسئولیت هایی که برعهده ی هر شخص کذاشته می شود ، بیشتر وبیشتر می شود و برای مثال می توانید مسولیت تمیز کردن حیاط ، آماده کردن غذا و کارهایی زیادی را به فرزندتان بدهید که این کار به خودی خود نشان دهنده ی بزرگ شدن فرزندتان می باشد و وظایفی مانند کوتاه کردن چمن های باغ ، خرید وسایل خانه، تمیز کردن اتاق ، تمیز کردن خانه ، آشپزی و بسیاری دیگر را برعهده آنها بگذارید . هنگامی که کودک شما 16 سال به بالا داشته باشد می تواند شروع بکار کردن نیز بکند و در آمد زایی کند و بتواند هرچیزی که دوست دارد را فراهم کند و شما باید آنها را با نحوه صحیح خرج کردن پول هایشان آشنا سازید تا بتوانند به نحو احسنت از پول های خود نگه داری بنمایند.

منبع: نمناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا