تغذیهمامان بابا

آش رشته‌ی افطاری با این روش خیلی خوشمزه میشه

آش‌ها غذاهای سالم و خوشمزه‌ای هستند که غالباً محبوبیت بالایی هم دارند و در پاییز و زمستان که هوا سرد است خیلی مزه می‌دهد. 

مدرسه آنلاین– آش یک وعدۀ سبک و مقوی به شمار می‌رود که برای ناهار و به ویژه شام مناسب است. آش‌ها تنوع زیادی دارند و فقط خلاصه به آش رشته نمی شوند. در فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌گذارد، هیچ چیز به اندازۀ آش نمی‌چسبد، به ویژه اگر نم بارانی هم بزند و آشخوری با باران همراه باشد، طعمش بی‌نظیرتر هم می‌شود. از آنجا که آش‌ها انوع و اقسام زیادی دارند می‌توان هر هفته، یک نوع آش جدید پخت تا هم سلامت خود در پاییز و روزهای سرد را تضمین کرده باشیم و هم از خوردن یک جور آش خسته نشویم.

امروز می‌خواهیم طرز تهیۀ آش رشته را با هم یاد بگیریم. آش رشته از آش‌هایی است که تقریباً همه آن را دوست دارند و برای افطاری بسیار می‌چسبد.

مواد لازم:

لوبیا: یک لیوان

نخود: یک لیوان

عدس: نصف لیوان

سبزی آش: نیم کیلو

پیازدرشت:  سه عدد

نعناخشک: چهار قاشق غذاخوری

رشتۀ آش: تقریباً بین ۲۰۰ تا۲۵۰ گرم

آب: به میزان لازم

نمک، فلفل وادویه: به میزان لازم

سیر در صورت دلخواه: ۱۰ حبه

کشک: به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحلۀ اول:

از شب قبل نخود و لوبیاها را با هم در ظرفی خیس کرده و عدس را جداگانه در ظرف دیگری خیس می‌کنیم.

مرحلۀ دوم:

حالا نخود و لوبیاهایی که از شب قبل خیس کردیم می‌پزیم و وقتی جوش آمد کف روی حبوبات را با قاشق می‌گیریم و حرارت شعله را کمتر می‌کنیم  و می‌گذاریم تا حدود یکساعت تا یکساعت‌ونیم پخته شود.

مرحلۀ سوم:

بعد از یک ساعت که لوبیاها پخت عدس و سبزی را به آن اضافه کنید و پنج لیوان آب جوش هم داخل قابلمه ریخته و شعلۀ گاز را زیاد کنید تا مواد باهم به جوش بیاید. بعد شعله را کم کنید و با در نیمه باز اجازه دهید عدس و سبزی‌ها با حبوبات به مدت نیم ساعت بپزد.

مرحلۀ چهارم:

در همین حین پیازداغ و سیرداغ و نعناداغ درست کنید. ابتداپیاز را خلالی خرد می‌کنیم و بعدتفت می‌دهیم. کمی که تفت خورد به آن سیر و زردچوبه را اضافه می‌کنیم. می‌توانیم سرداغ و پیازداغ را جدا درست کنیم. بعد نعناداغ می‌کنیم. برای نعنا حواستان باشد که باید خیلی زود بردارید وگرنه تلخ می‌شود.

مرحلۀ پنجم:

حالا  دو  قاشق غذا خوری آرد معادل را با نصف لیوان آب سرد خوب مخلوط می‌کنیم تا آرد گلوله گلوله نشود و به داخل مواد آش به آرامی اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.

مرحلۀ ششم:

حالا نصف پیاز داغ و نعناداغ و اگر دوست داشتید سیرداغ را در داخل آش ریخته و بعد از کمی هم زدن در مرحلۀ آخر رشتۀ آشی را اضافه می‌کنیم و در حین اضافه کردن هم می‌زنیم تا به هم نچسبد.

مرحلۀ هفتم:

 نمک و ادویۀ دلخواه مثل فلفل و زرد چوبه را هم اضافه می‌کنیم و بعد از اینکه آش جا افتاد از روی شعله برمی‌داریم.

*غلظت آش به سلیقۀ خودتان بستگی دارد. حواستان باشد که آش بعد از کمی سرد شدن غلیظ می‌شود. بقیۀ نعناداغ و پیازداغ و سیرداغ را برای تزیین می‌توانید استفاده کنید. کمی کشک هم برای تزیین روی آش بریزید و بقیۀ کشک را سر سفره بگذارید تا هرکس به دلخواهش روی آشش بریزد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا