بهداشت و درمانمامان بابا

شوره سر در کودکان

اگر تا به حال مشکل شوره سر Dandruff داشته اید ،حتما می دانید که با پوسته های سفید ی که در سرتاسر موهای سر پراکنده می شود ممکن است سبب خجالت شما گردد .

مدرسه آنلاین- این امر به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان شایع است زیرا این گروه بیشتر به ظاهر خود اهمیت می دهند و موهای خود را مورد بررسی قرار میدهند .

خوشبختانه شوره سر بی خطر است و تقریباً همیشه می توان آن را کنترل کرد ، این روش اغلب با داروهای ساده بدون نسخه پزشک صورت می گیرد.

شوره سر چیست ؟
شوره سر نام دیگری از بیماری به نام درماتیت سبورئیک یا سبوره ،است که در پوست سر اتفاق می افتد. این یک بیماری بسیار شایع در کودکان و بزرگسالان است ، صرف نظر از سن و نژاد در همه گروه ها اتفاق می افتد.

شوره سر باعث ایجاد پوسته های سفید یا مایل به زرد روی پوست سر و سایر قسمت های چرب بدن می شود. نواحی دیگری که می توانند به بیماری سبوره مبتلا شوند شامل ابروها ، پلک ها ، گوش ها ، چین خوردگی بینی ، پشت گردن ، زیر بغل ، کشاله ران و قسمت هایی از شکم است.

در بعضی موارد ، شوره سر می تواند باعث ایجاد قرمزی در ناحیه آسیب دیده شود و ممکن است پوسته پوسته شده و شروع به خارش کند ، که گاهی اوقات این خارش بسیار بد است. در موارد نادر ، شوره سر در صورت عدم درمان ، حتی می تواند منجر به ریزش مو در قسمت مبتلا شود. اگرچه موهای از دست رفته ب درمان مناسب مجددا رویش خواهند نمود.

بیماری شوره سر مسری نیست و نشان دهنده عدم رعایت بهداشت است و اغلب می توان با شامپوی روزانه یا شامپوی ملایم آن را کنترل کرد. در موارد شدیدتر ، پزشک ممکن است یک شامپو یا کرم دارویی را توصیه کند.

علل شوره سر
علت دقیق سبوره مشخص نیست ، اگرچه برخی از محققان معتقدند که علت آن می تواند تولید بیش از حد چربی پوست (سبوم) در غدد چربی و فولیکول های مو باشد. نوعی مخمر (قارچ) به نام مالاسزیا می تواند همراه با باکتریها در سبوم رشد کند.

این قارچ ممکن است دلیل دیگری در بروز بیماری سبوره باشد. سبوره در افرادی (مانند نوجوانان) با سطح هورمون بالا اتفاق می افتد که ممکن این نوسان هورمونی در بروز شوره سر نقش داشته باشد.

پوسته پوسته شدن همراه با شوره سر گاهی اوقات می تواند به دلیل شرایط دیگری غیر از سبوره ایجاد شود ، از جمله:

-پوست خشک که در اثر هوای سرد و خشک زمستان ایجاد می شود

-سایر بیماری های پوستی مانند اگزما ، آکنه یا پسوریازیس که می تواند باعث تجمع سلول های مرده پوست در پوست سر شود

-شامپو زدن خیلی زیاد

-استفاده از محصولات مراقبت از مو یا رنگ مو که بقایای خشک و پوسته ای از خود به جا می گذارد یا مواردی که بدن واکنش بدی به این محصولات نشان می دهد

شوره سر اغلب در خانواده ها به صورت شایع وجود دارد. مردان کمی بیشتر از زنان به آن مبتلا می شوند. موارد دیگری نیز وجود دارند که می توانند احتمال شوره سر را بیشتر کنند ، مانند داشتن پوست چرب ، استرس ، یک بیماری عصبی مانند بیماری پارکینسون یا یک بیماری مانند HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) که به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

علائم شوره سر
اغلب ، اولین علامتی که فرد دچار شوره سر می شود ، ظاهر شدن پوسته های سفید پوسته های مرده در موها یا شانه ها است. همچنین ممکن است پوست سر خارش دار و پوسته پوسته شود.

سایر علائم سبوره
پوستی خشک و پوسته پوسته که در هوای سرد بدتر می شود
خشکی پوست صورت ، پیشانی ، گوش ها ، یا ابروها
پوسته پوسته شدن پوست قفسه سینه یا سایر قسمت های بدن که دارای مو هستند
مناطق چرب یا روغنی پوست روی پوست سر یا سایر قسمت های بدن
قرمزی خفیف در منطقه آسیب دیده
ریزش موی موقت

چه موقع با دکتر تماس بگیریم
بیشتر موارد شوره سر نیازی به ویزیت پزشک ندارد و با شامپوهای مخصوص شوره سر که بدون نسخه پزشک در دسترس هستند قابل درمان است.

گاهی اوقات شوره سر به سختی درمان می شود ، یا بثورات پوستی از یک مشکل کاملاً متفاوت ناشی می شود. اگر بعد از چند هفته استفاده از شامپوی شوره سر ، شوره سر کودک شما بهتر نشد یا پوست قرمز ، متورم شد و از قسمت هایی از آن مایع تخلیه شد ، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین اگر شوره سر کودک شما بدتر شد ، به سایر قسمت های بدن گسترش یافت یا باعث ریزش مو شد ، با پزشک تماس بگیرید.

درمان شوره سر 
در بسیاری از موارد شوره سر خفیف را می توان فقط با شامپو زدن روزانه با یک شامپوی ملایم درمان کرد. این کار باعث کاهش چربی و تجمع سلول های مرده پوست می شود.

موارد متوسط شوره سر معمولاً با استفاده از شامپو بدون نسخه شوره سر قابل درمان است. انواع مختلفی از شامپوهای ضد شوره در دسترس است و همه برای هر شخص مناسب نیستند ، بنابراین ممکن است لازم باشد تا زمانی که مورد مناسب فرزندتان را پیدا کنید شامپوهای مختلفی را آزمایش کنید.

انواع مختلف شامپوهای شوره سر عبارتند از:
شامپوهای سلنیوم سولفید.
این شامپو به کاهش سرعت مرگ سلولهای پوستی کمک می کنند و ممکن است با قارچی که می تواند باعث بروز سبوره شود مبارزه کنند.

شامپوهای پایه TAR.
این مواد از زغال ساخته شده و سرعت مرگ و پوسته شدن سلولهای پوستی را نیز کاهش می دهند.

شامپو روی پیریتیون.
این نوع شامپو با نوع خاصی از قارچ در پوست سر مقابله می کنند که می تواند باعث بیماری سبوره شود.

شامپوهای سالیسیلیک اسید
این شامپو به از بین بردن پوسته پوسته شدن پوست سر کمک می کند اما ممکن است سبب خشکی بیشتر پوست سر شود و منجر به پوسته پوسته شدن بیشتر گردد

شامپوهای کتوکونازول.
این شامپوهای ضد قارچ که با دوزهای بالاتر و با نسخه پزشک در دسترس هستند ، برای کاهش قارچ های پوست سر طراحی شده اند.
در ابتدا ممکن است لازم باشد بچه های مبتلا به شوره سر هر روز از یکی از این شامپوها استفاده کنند تا شوره سرشان تحت کنترل درآید. بعد از آن می توان از اکثر این شامپوها هفته ای یک یا دو بار استفاده نمود.

روش استفاده از شامپو
از کودکتان بخواهید شامپو را در پوست سر خود ماساژ دهد و بگذارد حداقل 5 دقیقه قبل از شستشو روی سر بماند. بعد از شستشو ، در صورت تمایل بچه ها می توانند از شامپو یا نرم کننده نرمال استفاده کنند ، زیرا شامپوهای درمانی کمی بدبو هستند.

اگر شامپوهای بدون نسخه شوره سر باعث بهبود شوره سر کودک شما نمی شوند ، یا اگر سبوره در مکان هایی غیر از پوست سر ایجاد شود ، با پزشک صحبت کنید. شاید لازم باشد برای کودک خود از یک شامپوی ضد استرس ، لوسیون ضد قارچ یا کرم حاوی استروئید استفاده نمایید.

بعد از درمان ، برخی افراد متوجه می شوند که مناطقی از پوست که سبوره داشته است از بقیه پوست آنها رنگ کمتری دارد
این مورد بیشتر در کسانی که پوست تیره دارند دیده می شود. این اختلاف رنگ با گذشت زمان کمرنگ می شود و در نهایت رنگ پوست به حالت نرمال برمی گردد.

شوره سر یک بیماری مزمن است ، به این معنی که به صورت قطعی قابل درمان نیست ، اما تقریباً همیشه می تواند تحت کنترل باشد.

منبع: سلامت اول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا