خبر ویژه

سندسازی آموزش و پرورش برای حضوری کردن مدارس

به تازگی مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش بیان داشته اند که به واسطه یک نظرسنجی تصمیم دارند همزمان با آغاز سال شمسی جدید نسبت به حضوری سازی مدارس اقدام کنند؛ تصمیمی که تشابه زیادی با دستور اخیر رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا دارد و این شائبه پیش می آید که نظرسنجی مورد اشاره تنها یک سند سازی باشد و نه بیشتر!

مدرسه آنلاین– آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در جلسه روز ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ستاد ملی کرونا و در بخشی از سخنانش با بیان اینکه تعطیلی حدوداً دو ساله نظام آموزشی کشور باعث افت علمی و تحصیلی جدی شده است، گفت: گزارش‌های نگران کننده‌ای از نتایج پایش‌های علمی به دست آمده و ضرورت دارد وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر برگزاری کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری تاکید داشته باشند.

 وی با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی ضرورت برگزاری کلاس‌ها و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری در شرایط غیراضطرار کرونایی افزود: برابر این مصوبه طفره رفتن از برگزاری حضوری کلاس‌های درس و امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان تخلف محسوب می‌شود؛ دانش‌آموزان و دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند و هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند و نباید نسبت به کیفیت تربیت نسل آینده‌ساز خود بی‌تفاوت باشد.

 به فاصله کوتاهی از این تصمیم محمدمهدی کاظمی- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه از سال ۹۸ که کرونا شیوع یافت و بیماری ناشناخته بود در هیچ کجای دنیا وضعیت قابل پیش بینی را متصور نبودند و مدارس تعطیل شدند گفت: در آن ایام از ظرفیت فضای مجازی و تلویزیون برای تداوم آموزش‌ها استفاده شد و آموزش به صورت مجازی ادامه یافت.

وی افزود: اما واقعیت این است که آموزش به صورت غیرحضوری، به خوبی میسر نیست. بسیاری کشورها با گذشت چندماه آموزش حضوری را احیاء کردند، اما ما به علت محدودیت‌ها نتوانستیم مدارس را بازگشایی کنیم و سال گذشته مدارس ما کاملا غیرحضوری برگزار شد.

وی با بیان اینکه تاکید ما آموزش حضوری با رعایت پروتکل‌هاست زیرا تصور می‌کنیم آموزش حضوری ضرورت دارد اظهار کرد: در هنرستان ها آموزش مهارتی در ایام تعطیلی مدارس امکان پذیر نیست، درس تربیت بدنی هم همینطور؛ حتی در حوزه‌های نظری هم آموزش حضوری لازم است. در کنار دوره ابتدایی، متوسطه اول نیز دوران هویت بخشی دانش آموزان است و از حیث بسیار حائز اهمیت است.

کاظمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: خانواده‌ها باید اطمینان داشته باشند که فرزندشان آموزشی حضوری ببیند. روز گذشته یک نظرسنجی انجام دادیم و بر اساس آن بخش عمده‌ای از خانواده‌ها برای برقراری آموزش حضوری اقبال داشتند. در مناطق روستایی و شهری کوچک و همچنین در هنرستان‌ها آموزش حضوری برقرار بوده است. باید با نگاه به آینده همه مشارکت داشته و کمک کنیم آموزش حضوری برقرار شود.

وی با بیان اینکه در حین برنامه‌های آموزشی فعالیت‌هایی در مدرسه طراحی می‌شود که به شناسایی و رشد استعدادهای دانش آموزان کمک می‌کند گفت: امید است در سال جدید زمینه آموزش حضوری فراهم شود. آموزش غیرحضوری به یادگیری لطمه وارد کرده و امید است بتوانیم برای جبران افت یادگیری اقدام کنیم که با همراهی معلمان و اولیای دانش آموزان محقق می‌شود.

جدا از دغدغه های رئیس جمهور و الزام دستگاه های زیر مجموعه برای اجرایی کردن این دستورات و دغدغه ها نکته این است که گفته های معاون آموزش متوسطه در مورد نظرسنجی و اقبال عمومی برای حضوری شدن مدارس در حالی است که بررسی و نظرسنجی و گفت و گوهای خبری بسیاری وجود دارد که نشان می دهد اکثر والدین اساساً علاقه ای به حضوری شدن مدارس ندارند و از این بابت به شدت نگران هستند.

بر این اساس به نظر می رسد برای متقاعد کردن والدین یا باید استدلال های متقن تر دیگری آورد و یا اگر واقعاً نظرسنجی انجام شده است شفاف و روشن در مورد جامعه آماری آن و اعتبار مرجع نظرسنجی کننده نیز با مردم سخن گفت چرا که در غیر اینصورت این رویه به یک سندسازی بیشتر شباهت دارد.

برای کسب اطلاع بیشتر در مورد نظر والدین در مورد حضوری شدن مدارس به کامنت های دو خبر زیر مراجعه شود:

نوشته های مشابه

‫45 دیدگاه ها

  1. سلام گل گفتين اينا فقط و فقط هدفشون پول گرفتن از اولياي دانش اموزانه به بهانه اينكه حالا حضوريه ديگه و برا سه ماه تحصيلي خانواده ها رو سر كيسه كنن براي كمك به مدرسه و هديه به مدرسه و هزينه سرويس و …….

    1. آره ایناکه دلشون واسه بچه های مانمی سوزه اینادلشون واسه اون پولایی می سوزه که دوران کرونانگرفتن هرچند مدرسه ی فرزندمن توهمون غیرحضوری هم مجبورمون می کردکه یک میلیون پول بدیم که من بهشون اعتراض کردم و گفتم الان که مدارس غیرحضوریه چراپول می گیرین بعدشم من یه کارگرموجز.دهک ۳جامعه ام گفتن به ماربطی نداره ازهمه گرفتیم شماهم بایدبدین اداره آموزش و پرورش آزمون خواسته که ازاولیاپول بگیریم وازاین دلم می سوزه که این پولایی که می گیرند هیچ تحولی تومدرسه ی فرزندم ندیدم

  2. ما به شدت از باز گشایی مدارس و شیوع پیک بعدی کرونا نگرانیم
    مگر کرونا تمام شده که آقایان این تصمیم رو گرفتند ، بچه های ابتدایی بخصوص اصلا نمی توانند به خوبی پروتکلها رو رعایت کنند چون درک بالایی از کرونا ندارند . یعنی اگر کلاس 40 نفره دایر بشه میشه رعایت فاصله اجتماعی رو داشت ، قطعا اگر یک نفر توی این کلاس کرونا داشته باشه بقیه رو هم مبتلا می کنه و ماسک زدن هم در کلاس های با ازدحام زیاد کارایی چندانی نداره
    بچه ها اگر بگیرند به خانواده ها هم منتقل میکنند ، اگر هم فکر میکنند که کرونا خفیف شده برای همه که اینجوری نیست برای کسانی که سن بالا دارند یا بیماری زمینه ای دارند میتونه نوع شدید و خطرناکش اتفاق بیفته
    این چه تصمیمیه گرفتند؟ بر اساس کدوم نظرسنجی؟ الان ما باید هم به فکر درس بچه ها باشیم هم اضطراب کرونا ؟

    1. شما بچه آن را به جگرت بچسبان یک موقع کرونا نگیرد ولی برای بقیه نمی توانی تصمیم بگیری

      1. آقای مدیر !
        شما هم نمی توانی برای بقیه تصمیم بگیری!
        این نظر سنجی ساختگی هم که ادعا میشود صورت گرفته با نظرات اکثر خانواده ها مغایرت دارد

      2. آقای مدیر 10:59
        شاید برای شما کرونا مهم نباشد ولی برای خیلی از خانواده ها مهم هست ، به شما توصیه میکنم به اطلاعیه همین امروز سازمان بهداشت جهانی توجه کنید :
        ” پس از چند هفته کاهش در موارد جدید گزارش‌شده کووید۱۹، این تعداد بار دیگر در سطح جهان، به‌ویژه در بخش‌هایی از آسیا و اروپای غربی، در حال افزایش است ، در نتیجه، شیوع محلی و افزایش موارد کووید ۱۹ به ویژه در مناطقی که اقدامات پیشگیرانه برداشته شده است، محتمل است ،هر کشور با وضعیت متفاوتی با چالش‌های مختلف مواجه است، اما پاندمی هنوز تمام نشده است ،این ویروس هنوز به راحتی در حال پیشروی است. با توجه به کاهش ایمنی و این واقعیت که واکسن‌ها به طور کامل عمل نمی‌کنند، این احتمال وجود دارد که این ویروس در سراسر جهان مجدداً شایع شود. “

      3. آقای 10:59 !
        اکثر خانواده ها سلامتی خودشون و بچه هاشون براشون مهمتر از نحوه آموزش هست ، شما هم دیدگاه خودت رو نمی توانی به دیگران تحمیل کنی
        دولت باید این اختیار رو به خانواده ها میداد که خودشون تصمیم بگیرند و آموزش حضوری رو اختیاری میکرد نه اینکه سند سازی میکرد و موافقت دروغین خانوده ها رو هم چاشنی این تصمیم نسنجیده خودش میکرد.

  3. دروغ بزرگ !!!!
    من به عنوان اولیای دانش اموز تو هیچ نظر سنجی شرکت نکردم
    و اجازه هم نمیدم فرزندم تو ایام کرونا به مدرسه بره

      1. یعنی بی مسولیت تر از شما فقط خودتونید چقدر با جون مردم بازی میکنید چطوری جواب خدا رو میدید یک ماه ونیم دیگه رو با اعثاب وروان والدین وبچه ها بازی نکنید

      2. یک عمر بچه هامون رو خودمون تربیت کردیم مدرسه که میرن حرف های بد و زشتی یاد میگیرن دلیلش هم معلم ها و همچنین دانش آموزان سطح پایین است

      1. سیستمی آموزشی که هیچ هدفی ندارد و خیلی وقته دفن شده، تفاوتی در حضوری و غیرحضوری بودن آموزش نداره!!!! همگی دور هم جمع میشیم تا وقت مون بگذره!!!!
        کم ارزش ترین وزارت در ایران آموزش و پرورش هست برخلاف کشورهای دیگه که اولویت اولشونه!!!! اولیا هم در کم ارزش جلوه دادن معلمان کم کاری نکردند متاسفانه!!!!
        آموزش به سمت آموزش سرمایه‌داری داره حرکت میکنه، هرچقدر پول بدید امکانات و تسهیلات آموزشی دریافت میکنید و مقصر این وضعیت هم همگی ما هستیم مخصوصا مسئولین نامحترم که هیچ برنامه ایی برای پیشرفت آموزشی و کشور ندارند!!!!

    1. بله موافقم،آخه چقدر دروغ میگید کدوم نظر سنجی،خانواده ها تا جایی که من از اطرافیان خبر دارم صددرصد مخالف حضوری شدن هستند تا ریشه کن شدن کامل کرونا،خانواده من تا الان چهار بار کرونا گرفتیم،دیگه مدارس حضوری بشن واویلا میشه.

  4. فقط برای پاچه خاری و خوشایند مسوول بالاتر خودشون میخوان بچه های مردم رو مریض کنن. بیسوادای بی عرضه

  5. این همه تو خونه زحمت کشیدیم به بچها اموزش دادیم حالا این یک ماه اخر سال میخواین بچها رو بکشونین سر کلاس که چی بشه خجالت نمیکشید هر روز یه تصمیم واسه خودتون میگیرین بچهای ما شدن مگه مترسک شما خودتون و گیر اوردین جمعش کنید این مسخره بازیا رو این مملکت قانون نداره

    1. چرا انقدر تو فکر این هستین که این دو ماه آخر را هم مدرسه ها رو باز بگذارید دو ماهه دیگه تحمل کنید تموم میشه دیگه سال بعد اگر وضعیت بهتر شد یک فکر می کنیم لطفا الکی واسه خودتون تصمیم نگیرین اگه نظر شما اینه که مدارس باز بشه هر اولیایی برای فرزند خودش تصمیم میگیره و اکثرا هم نظرشون این هست که این دو ماه اخر مدارس تعطیل باشه

      1. را از خدا نمیترسید؟ فکر میکنید فردای قیامت هم این مزخرفات رو تحویل میدید و خدا میگه درسته برو بهشت؟ نه آقا الان نگاهی به اون صندلی که روش نشسته ای و این دستورات ظالمانه میدی رو نگاه کن یه نگاهی هم به وضع نابسامان و غیر بهداشتی مدارس کن.

  6. والا چرا اینقدر دروغ می گوید البته ببخشیدا بیرجا کردید که می خواهید آخر سالی باز گشایی کنید. اونم بعد عید که همه تو سفر بودند لطفا تمامش کنید این حرفا رو .

  7. واقعا چقدر دروغ میگید چرا حرف خودتون به مردم می چسبونید بسه کدوم نظر سنجی شد کجاس نشون بدید هرچند نشونم بدید چیز که خودتون درستش کردید مردم دست دست میمیرن اون نتوستید درست کنید از گرونی بدبختی خسته شدن چاره ای نکردید چی شدشد به فکر بچه هاشون افتادید شما اول چارهای برای خانواده هاشون پیدا کنیدبعد الکی به فکر بچه های ما باشید بسه

    1. دقیقا یه دوماه دیگه مونده اونم تحمل کنید زود تموم میشه دیگه هی تو این فکر هستین که مدارس روز باز کنید حالا بزارین سال بعد اگر وضعیت خوب شد یه فکری میکنیم

      1. افرین درست گفتی والا دختر من یه روز رفت مدرسه ما دو هفته درگیر بودیم هممون مریض شدیم

  8. سلام چه نظر سنجی همش دروغ احتمالا از بس که بعضی معلمها بد اخلاق هستن خانواده ها از دستشون عاصی شدن وهمچنین پدر ومادرای راحت طلب که تحمل فرزنداشون را ندارن مخصوصا خانواده هایی که چندتا فرزند دارن اینهم یکی دیگه از معایب خانواده پر جمعیت

  9. رییس جمهور
    وزیر آموزش و پرورش
    حاا تو مدارس چی یاد میدید که اینده ایران رو به خطر بندازید
    همون دانشگاه امام صادق اینده ایران رو مشخص می کنه

  10. دختر ما که غیرانتفاعی حضوری میره اونم پیش یک ۴ سالشه ما تو خونه زندانیش نکردیم اون وقت بچه هایی که باید برن نمیرن

    1. البته من دوتا برادرزاده دارم که مادرشان ازدستشان ذله شده میگه خدایا مدرسه بازبشه اینها برن مدرسه بمیرن…..
      فکرکنم شما هم همینگونه هستید وازدست بچه ات خسته شده ای؟؟

  11. پس چرا در این دو سال غیر حضوری کردید؟ با دستور دادن واقعیت عوض نمیشه. می خواهید حضور ی کنید ما هم موافقیم مشروط به آنکه ساختمان های مدارس و تعداد کلاس ها و نیمکت ها و صندلی ها آنقدر افزایش بیاید که در هر کلاس 5 نفر دانش آموز بیشتر ننشیند و مشروط به آنکه جمعیت حاضر در مدرسه آنقدر پایین باشد که کنترل پروتکل ها افسانه نباشد. واقعا از اینکه از کیسه خلیفه می بخشید یعنی جان فرزندان ما را در معرض خطر قرار می دهید بدون آنکه هزینه های متناسب با دوران این بیماری را بپردازید، متاسفم. نشستن و با زبان دستور ات مفت و ارزان صادر کردن تاسف بار است.

    1. البته من دوتا برادرزاده دارم که مادرشان ازدستشان ذله شده میگه خدایا مدرسه بازبشه اینها برن مدرسه بمیرن…..
      فکرکنم شما هم همینگونه هستید وازدست بچه ات خسته شده ای؟؟

    2. تنبل و متقلب خودتون هستید کسی که بخواد درس بخونه تو فضای مجازی هم میشه پس مشکل از خودتون هست

  12. کدام نظر سنجی؟ من به عنوان اولیای دو دانش آموز ابتدایی اصلا رضایتی برای حضوری شدن مدارس ندارم. برای جان و تحصیل فرزندم خودم تصمیم میگیرم نه شما که معلوم نیست هدفتون از این کارها و سیاست ها چیه.

  13. کدام نظر سنجی؟ من به عنوان اولیای دو دانش آموز ابتدایی اصلا رضایتی برای حضوری شدن مدارس ندارم.

  14. مدرسه باز بشه بهتر خواهد بود مجازی به هیچ وجه بحث آموزش و پرورش را نمی تواند پوشش دهد . در ضمن بحث کمک به مدرسه گرفتن هم باعث از بین رفتن جایگاه مدرسه شده مدیری که با پول اولیا مدرسه را قرار مدیریت کنه بهتره کلید مدرسه را تحویل اداره بده تا باعث بدبینی مردم نسبت به مدرسه و معلم نشه .

  15. حضوری خیلی خوبه اما نه توی پیک کرونا.من بدترین افت تحصیلی امسال داشتم.نه تنها من خیلی دانش آموز دیگه افت داشتن.مجازی اصلا خوب نیست هیچی نمی فهمیم .اگه میخواید حضوری کنید:۱.توی پیک کرونا حضوری نکنید
    ۲. به پروتکل های بهداشتی خیلی تاکید کنید
    *********تمام******

  16. کسانی که حوصله بچه خودشون تو خونه ندارن اصرار
    به حضوری دارن و گرن مقطع ابتدایی همه میتونن خودشون آموزش بدن

  17. من بعنوان مادر نمیزارم تنها فرزندم حضوری به مدرسه بروم بیجهت با اعصاب و روان خانواده ها بازی نکنید

  18. من بعنوان مادر نمیزارم تنها فرزندم حضوری به مدرسه برود بیجهت با اعصاب و روان خانواده ها بازی نکنید

  19. ما امسال دو ماه و نیم حضوری رفتیم ، اگر واقعا اولیا اصرار دارند آموزش حضوری باشه و رای مثبت دادند ، میشه بفرمایید چرا تو این مدت کلاس ما خالی از شاگرد بود و با دو سه نفر کلاس را برگزار کردیم , اولیا آمدند مدرسه با ناظم دعوا کردن که اگر یک مو از سر بچه ما کم بشه. مدرسه را روی سرتون خراب می کنیم

  20. باز شدن مدرسه ان هم برای ابتدایی که نمره ای در کار نیست و بچه نه ماسک خوب میزنه نه الکل = فاجعه انسانی
    من بچه ابتدایی خود را به هیچ وجه نمیفرستم

  21. آموزش غیر حضوری بهتر است ولی موقعی خوبه که نظام آموزشی بهتر باشد نه فقط نمره مهم باشد، باید استعداد مهم باشه نه نمره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا