شعر و داستانکتابخانه

رمان «کارخانه اسلحه سازی داوود داله» در بازار کتاب نوجوانان

یکی از کتاب های خوبی که امروز می خواهیم در مدرسه آنلاین معرفی کنیم، رمانی برای نوجوانان به نام «کارخانه اسلحه‌سازی داوود داله» از محمدرضا شرفی خبوشان است. این اثر را نشر شهرستان ادب در 114 صفحه منتشر کرده است.

نویسنده دربارۀ کتابش می گوید: «این رمان درباره شخصیت نوجوانی به اسم داوود داله است که داله به معنای دو شاخه (V شکل) تیرکمان سنگی است و این شخصیت داله‌ای را در اختیار دارد و سایر ملزومات تیرکمان سنگی را ندارد. این شخصیت به این دلیل که کارش جمع‌آوری داله است به او داوود داله می‌گویند و ماجراهایی برای این شخصیت رخ می‌دهد. به گفته وی، این کتاب مربوط به زمان جنگ تحمیلی است و در بردارنده روایتی از شیطنت بچه‌هایی است که در فضای جنگ بوده‌اند. کتاب به نوعی با جنگ مرتبط می ‌شود و به ساقط کردن هواپیمای ما از سوی آمریکا در اواخر جنگ نیز می‌پردازد.»

خبوشان به زيرکی و بدون مظلوم‌نمايی داستان را به واقعه‌ای تاريخی در ایران متصل می‌کند و مخاطب نوجوان را به فکر وا می‌دارد که هدف قرار دادن انسان و شليک به ديگری – هر انسانی و با هر جايگاهی- چه تبعاتی براي او در بر خواهد داشت. همان گونه که شليک به پرندگان با دالۀ مرگ برای او عقوبتی دردناک را رقم می‌زند. عقوبتی که او را با حقيقتی گزنده روبه‌رو می‌کند؛ حقيقتی که به او می‌آموزد، استفاده از اسلحه و شليک به ديگری نتيجه‌ای جز نابودی عشق و برباد رفتن آرزوهایش ندارد. به همين دليل داوود در نهایت تمام داله‌هايش را از بين می‌برد.

محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده و شاعر ایرانی است که تاکنون آثار متعددی منتشر کرده است. وی در سی و پنجمین جایزۀ کتاب سال، توانست برای رمان «بی کتابی» برندۀ جایزه شود. «عاشقی به سبک ونگوگ»، «موهای تو خانۀ ماهی هاست»، «یحیی و یاکریم» و … از جمله آثار اوست.

رمان «کارخانه اسلحه سازی داوود داله» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا