شعر و داستانعلمی هنریکتابخانه

کتاب این ترک پارسی گوی در کتابفروشی ها

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «این ترک پارسی گوی» اثر حسین منزوی در حوزۀ نقد ادبی منتشر شده است. این کتاب را که به بررسی و تحلیل شعر شهریار می پردازد، انتشارات سورۀ مهر در 324 صفحه منتشر کرده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «دفتر شهریار برای تسخیر دل مشتاق من طرفه هایی در آستین داشته است. اگر در بیست سالگی غزل های عاشقانه اش را دوست می داشتم و در سی سالگی – ای وای مادرم – او را می پسندیدم و در چهل سالگی با – هذیان دل – اش در آفاق شور و حال پرگشودم، امروز، در عین حال که تمامی آن شعرها را که سوگلی های بیست سالگی و سی سالگی و چهل سالگی ام بوده اند دوست می دارم، با غزل های جاافتاده تر پیرانه سرش خلوت می کنم. دیوان و دفتر او از کتاب های بالینی من است. کمتر شعری را از اشعار معاصران به اندازه ی هذیان دل خوانده و زمزمه کرده ام. این شعر و بسیاری دیگر از شعرهای شهریار گریزگاه های مهربان تنهایی های من و همدل و هم آواز شیدایی های من اند. اگر دفتر خواجه صحنه فال من بوده باشد، دیوان شهریار عرصه ی تماشای من است و…»

حسین منزوی متولد 1325 در زنجان از شاعران غزلسرای ایران است که در سرودن شعر نیمایی و سپید هم تبحر داشت. وی برگزیدۀ اولین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک بود. او که بیشتر به‌عنوان شاعری غزل‌سرا شناخته شده‌است، در سرودن شعر نیمایی، شعر سپید و ترانه هم تبحر داشت. علاقه‌اش به شعر و غزل باعث شد از همان جوانی به شعر گفتن بپردازد. نخستین دفتر شعرش را با عنوان «حنجرۀ زخمی تغزل» در ۲۵ سالگی به چاپ رساند که جایزۀ فروغ فرخزاد را دریافت کرد. عمده‌ترین شهرت منزوی به خاطر غزل‌هایی است که می‌سرود. به اعتقاد بسیاری از شاعران هم‌دوره‌اش، منزوی توانست تحول جدیدی در غزل‌سرایی معاصر به وجود بیاورد. بسیاری از غزل های او را خوانندگان مشهوری نظیر: کوروش یغمائی، همایون شجریان و … خوانده اند..

کتاب «این ترک پارسی گوی» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا