کلاس درسمتوسطه دوم

رشته صنایع دستی در دانشگاه

رشته صنایع دستی مجموعه ای از هنر و خلاقیت در کنار صنعت و با تکیه بر دانش آکادمیک است. این رشته جزء رشته های گروه هنر است.

مدرسه آنلاین- یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته صنایع دستی است. رشته‌ای که در آن صنعت و هنر درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا دانشجویان به یادگیری خلق آثار هنری کاربردی بپردازند.

در رشته صنایع دستی دانشجویان ‌در طی‌ چهار سال‌ اطلاعاتی درباره‌ ۲۴ گروه‌ بزرگ‌ انواع‌ صنایع دستی ایران‌ که‌ شامل‌ ۱۵۲ شاخه‌ می‌شود، جمع آوری می کنند و با پرداختن‌ به‌ یکی‌ از چهار گرایش‌ صنایع‌ چوب‌، سفال‌، نگارگری‌ و طراحی‌ فرش‌ از نظر اجرا و کارشناسی‌ آثار، در گرایش‌ های گفته شده‌ صاحب‌ تخصص‌ شده‌ و مهارت‌های‌ لازم‌ را برای‌ تولید آثار صنایع دستی در گرایشی که خود انتخاب کرده اند به‌ دست‌ می‌آورند.

دانشگاه و ادامه تحصیل در رشته صنایع دستی

در حال حاظر در ایران رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود.
دانشگاه هنرتهران، دانشگاه هنر اصفهان از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته صنایع دستی در ایران هستند.

دروس رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی

دروس عمومی

معارف اسلامی، ادبیات فارسی، اخلاق و تربیت اسلامی، زبان خارجی، تاریخ اسلام، تربیت بدنی، انقلاب اسلامی و ریشه های آن از قرن سیزدهم، زیست شناسی، متون اسلامی.

دروس پایه

کارگاه حجم سازی، انسان, طراحی, طبیعت 1، مبانی هنرهای تجسمی 1 و 2، کارگا ه طراحی پایه 1 و 2، کارگاه عکاسی پایه 1 و 2، هنر و تمدن اسلامی 1 و 2، آشنایی با هنر در تاریخ 1 و 2، آشنایی با هنرهای سنتی ایران.

دروس اصلی

هندسه نقوش در صنایع دستی ایران 1 و 2، مرمت نگهداری آثار هنری 1 و 2، تحقیق در صنایع دستی ایران 1 و 2، انسان, طراحی, طبیعت 2، خوشنویسی و طراحی حروف 1، تحول صنایع دستی، طرح اشیا در تمدن اسلامی.

دروس تخصصی

کارگاه صنایع دستی 1 تا 9
کارگاه تخصصی صنایع دستی 1 و 2
طرح و رساله نهایی

دروس اختیاری

آشنایی با رشته های هنری معاصر، خوشنویسی و طراحی حروف 2، کارگاه مواد و روشهای ساخت 1 و 2 و 3، حکمت هنر اسلامی، مدیریت تولید صنعتی، هندسه مناظر و مرایا، کارگاه چاپ باتیک ( کلاغه ای)، تاریخ طراحی صنعتی و اختراعات، کارگاه چاپ، تاریخچه کتابت.

دانشگاه‌های رشته صنایع دستی

پذیرش رشته کارشناسی صنایع دستی در دانشگاه‌های دولتی روزانه،‌ نوبت دوم (شبانه)، پیام نور و غیر انتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد. مطابق با دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر، مجموع ظرفیت این رشته در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ معادل ۱۳۶۲ نفر بوده است که بیش از هفتصد نفر آنها در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی پذیرش شده‌اند.

نحوه پذیرش این رشته با آزمون و هم بدون کنکور (آزمون) امکان پذیر است و حدودا ۹۵۰ نفر از افرادی که وارد این رشته شده‌اند صرفا با سوابق تحصیلی بوده است.

آینده شغلی رشته صنایع دستی

فارغ‌التحصیلان‌ رشته صنایع دستی می‌توانند در سازمان‌هایی‌ مثل‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی کشور‌، سازمان‌ صنایع‌ دستی‌ ایران‌، اداره‌ کل‌ صنایع‌ دستی‌ در وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، سازمان‌ ایرانگردی‌ و جهانگردی‌، بنیاد مستضعفان‌ و جانبازان‌، اداره‌ کل‌ موزه‌ها و وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ به‌ کارهای‌ پژوهشی‌، تحقیقاتی‌ یا کارشناسی‌ روی آورده و یا می توانند به مشاغل خانگی روی آورده و کارهای خانگی خود را رواج داده و با ساختن کارگاهی کوچک در خانه به ساخت صنایع دستی روی بیاورند.

زمینه‌های فعالیت برای فارغ التحصیلان این رشته گسترده است، یعنی علاوه بر فعالیت در سازمان‌ها و… می‌توانند به صورت مستقل به فعالیت بپردازند و با کار کردن در کارگاه‌های صنایع دستی یا تاسیس کارگاه کسب درامد کنند. ساخت آثاری که جنبه‌ی موزه‌ای و تزئینی دارند یا وسایل کاربردی هنری مانند ظروف، کیف و… از جمله اموری است که افراد با توجه به تخصص خود می‌توانند انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا