کلاس درسمتوسطه دوم

مهندسی هوافضا دانشی در صنعت هوایی تا خودروسازی

رشته مهندسی هوافضا از رشته های گروه ریاضی فیزیک است که علاقه مندان پس از قبولی در کنکور آن را به عنوان رشتۀ دانشگاهی خود انتخاب می کنند. این رشته در تعداد محدودی از دانشگاه های کشور وجود دارد. مهندسی فضا در دورۀ کارشناسی گرایشی ندارد.

مدرسه آنلاین– رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته‌های زیرگروه ریاضی فیزیک است که در عرصه صنایع هوایی کارآمد است و خدمات ارائه می دهد. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی دربارۀ این رشته و شرایط کاری آن بپردازد.

مهندسی هوافضا

مهندسی هوا فضا یکی از شاخه‌های مهندسی مکانیک است. هوافضا مجموعه ای از علوم و توانایی های علمی و عملی در زمینه تحلیل، طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیماها، بالگردها، گلایدرها، موشک ها و ماهواره و … هاست. همچنین طراحی و ساخت بالگرد، هواپیمای بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده از یک طرف و ساخت پایگاه های فضایی و مسافرت در حیطه کار مهندسان هوافضاست. این مهندسی دانشی راهبردی است که در آن از دانش های دیگر مانند مکانیک، متالورژی، علوم رایانه، مهندسی عمران و الکترونیک بهره گیری می ‌شود.

مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته ‌است.

دانشجویان رشته مهندسی هوافضا می آموزند تا در طراحی و ساخت وسایل پرنده از فناوری ها و تکنولوژی های جدید نظیر رایانه ها و نرم افزارهای طراحی رایانه ای، روبات ها، لیزر و تکنولوژی های نوری، و … در هوانوردی، سیستم های دفاعی، و اکتشافات فضایی استفاده کنند.

مهندسی هوافضا برای افرادی مناسب است که به هواپیما و فضاپیماها علاقمند باشند. این افراد باید منظم و دقیق و علاقه مند به کارتیمی باشند و در ریاضیات، فیزیک، فناوری اطلاعات و به خصوص زبان انگلیسی قوی باشند. محل کار این افراد ممکن است در دفتر کار یا در کارخانه باشد.

دروس مهندسی شیمی

دروس اصلی مهندسی شیمی عبارت است از: نقشه کشی، استاتیک، مقدمه ای بر مهندسی هوا فضا، مکانیک سیالات، ریاضی مهندسی، دینامیک، ترمودینامیک، مبانی برق، ارتعاشات، مقاومت مصالح، کنترل اتوماتیک، علم مواد، انتقال حرارت، آزمایشگاه موتور انتقال.

دروس تخصصی مهندسی شیمی شامل: آیرودینامیک، مکانیک پرواز، آزمایشگاه آیرودینامیک، طراحی هواپیما، تحلیل سازه ها، اصول جلوبرندگی، زبان تخصصی، طراحی سازه های هوایی، پروژه می شود. بسیاری از درس های این رشته همراه با آزمایشگاه است.

دانشگاه هایی که مهندسی هوافضا ارائه می کنند

مهندسی هوافضا در برخی از دانشگاه های سراسری روزانه و شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شود.

آینده شغلی و درآمد

آینده شغلی مهندسی هوافضا در ایران چندان مناسب نیست، با وجود این کسانی که مهارت لازم را داشته باشند بیکار نمی ماند و درآمد بالایی دارند. فارغ التحصیلان مهندسی هوافضا می‌توانند در شرکت های دولتی و نظامی، در صنعت طراحی و تولید هواپیما، موشک ها و سیستم های دفاعی ماهواره‌ها و فضاپیماها مشغول کار شوند. صنایعی مانند صنایع خوردوسازی، نیروگاه‌ها و صنایع پالایشگاهی و نفت و گاز عرصۀ شغلی دیگری برای مهندسان هوافضاست.

آنها همچنین می توانند در زمینۀ تحقیقاتی در پژوهشگاه ها فعالیت کنند. نیز در جاهایی که از وسایل پرنده استفاده می کنند، با سمت کارشناس تحقیق در عملیات و تعمیر و نگهداری کار کنند. نیز می توانند در فرودگاه ها در قسمت تعمیر و نگهداری هواپیما و در صنایع دفاع روی طراحی موشک و جنگ افزارها یا بطور کلی تر روی آئرودینامیک خودروها، سازه های خودروسازی و تولید توربین های بخار برای تولید برق کار کنند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا