کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته اتاق عمل چه می دانید؟

رشته اتاق عمل از مجموعه رشته های پیراپزشکی گروه علوم تجربی است.در واقع تکنسین های اتاق عمل با آماده سازی اتاق برای بیمار، نظارت بر ویتامین های بیمار و تمیز کردن بعد از اتمام عمل به تیم عامل کمک می کنند.

مدرسه آنلاین- هر بیمارستان یا مرکز درمانی که دارای اتاق عمل است یک کارشناس اتاق عمل لازم دارد.دانشجوی رشته اتاق عمل به عنوان فردی آموزش می بیند که در آینده به عنوان دست راست جراحان در اتاق عمل فعالیت خواهد کرد.

کارشناس اتاق عمل در روند جراحی کمک می کند او اتاق عمل را آماده کرده وسایل جراحی را استریل می کند. در برخی عمل های حساس کارشناس اتاق عمل به بیمار نزدیک نمی شود بلکه فقط ملزومات اتاق عمل را فراهم می کند.

افراد علاقه مند به این رشته باید از نظر جسمی توانایی ایستادن در ساعت های متوالی در اتاق عمل را داشته باشند.در طول برخی عمل های جراحی،کارشناس اتاق عمل تا ۱۲ ساعت هم ممکن است به صورت سرپا،در کنار جراحان و پزشکان حضور داشته باشد.

تحصیل در رشته اتاق عمل

در حال حاضر تحصیل دانشجویان اتاق عمل به دو صورت ممکن است که در زیر به آن اشاره می کنیم:

حالت اول: فارغ التحصیلان رشته کارشناسی پرستاری در یک دوره یک تا دو ساله برای ورود به اتاق عمل تحت آموزش قرار می گیرند و می توانند به عنوان یک کارشناس اتاق عمل فعالیت کنند.

حالت دوم: دانشجویان در مقطع کاردانی یا کارشناسی، در رشته اتاق عمل تحصیل می کنند و بعد به عنوان فرد سیار یا اسکراب آماده می شوند تا در اتاق عمل حاضر شوند.

این افراد می توانند در صورت تمایل در یک دوره یک و نیم الی دو و نیم ساله شرکت کنند و به عنوان کمک اول جراح مشغول شوند.

وظایف کارشناس تکنولوژی اتاق عمل

وظایف اصلی کارشناس تکنولوژی اتاق عمل را می توان در موارد زیر بیان کرد:

– شمردن و اطلاع از تعداد سوزن ها، اسفنج ها و تجهیزات، قبل و بعد از عمل
شاید این وظیفه در نگاه اول خنده دار به نظر بیاید،اما اشتباهات پزشکی که در تاریخ ثبت شده است، مانند جا ماندن وسایل جراحی در بدن بیمار و… با وجود کارشناس اتاق عمل خبره و با دقت پیش نخواهد آمد.
– ایجاد و حفظ یک محیط استریل در طی انجام عمل جراحی
– ضدعفونی کردن دست، بازو و هم چنین کمک به تیم جراحی به جهت ضدعفونی کردن دست و بازو و پوشیدن ماسک، دستکش و لباس جراحی
– فراهم کردن کمک فنی به دکتر بیهوشی، جراح، پرستار جراحی
– قرار دادن بیماران بر روی میز جراحی و پوشاندن بیمار با پارچه استریل جراحی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف، جهت آمادگی برای عمل

واحد های درسی رشته اتاق عمل

واحد های درسی رشته اتاق عمل در دوره کارشناسی شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۷۴ واحد دروس پایه و تخصصی، ۱۸ واحد کارآموزی، ۱۶ واحد کارآموزی و در دوره کارشناسی ارشد تعداد کل واحدهای رشته اتاق عمل 32 واحد است.
این رشته کاردانی ناپیوسته نیز دارد که فرد پس از اتمام کاردانی پس از یادگیری دوره های آموزش های عمومی اتاق عمل می توانند به عنوان فرد سیار و اسکراب مشغول به کار شوند و پس از دو سال این افراد می توانند کم اول جراح شوند. یا با دادن کنکور در پرستاری یا سایر رشته ها به ادامه تحصیل بپردازند.

دروس رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی

تشریح، فیزیولوژی، بیوشیمی، باکتریولوژی و انگل شناسی، زبان تخصصی، آسیب شناسی و بافت شناسی، خون شناسی و انتقال خون، ایمونولوژی، آمار حیاتی، روش تحقیق در اتاق عمل، فناوری اطلاعات در اتاق عمل، فیزیک پزشکی و الکتریسیته و رباتیم و کاربرد آن در اتاق عمل، روان شناسی عمومی، داروشناسی، اصطلاحات پزشکی، بهداشت در اتاق عمل، بهداشت روان در اتاق عمل، اصول و فنون مهارت های بالینی، تغذیه در جراحی، اصول و فنون عملکرد فرد سیار و اسکرابپ،اصول استیریلیزاسیون و ضدعفونی، مقدمه ای بر تکنولوژی اتاق عمل، آشنایی با وسایل و تجهیزات اتاق عمل.

آشنایی با بیماری های داخلی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل – گوارش و غدد و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل زنان و اورولوژی (ادراری – تناسلی) و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل توراکس، قلب و عروق و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل اعصاب و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل ارتوپدی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل در اورژانس، تروما و بحران ها و حوادث غیرمترقبه و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل ENT، فک و صورت، دهان و دندان و مراقبت ها آن.

تکنولوژی اتاق عمل ترمیمی، پلاستیک، پوست و سوختگی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل اطفال و نوزادان و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل چشم و مراقبت های آن، بیهوشی و مراقبت های آن، روش احیای قلبی ریوی و اصول مراقبت های آن، روش های احیای قلبی ریوی و اصول مراقبت های آن، فوریت های پزشکی، مدیریت در اتاق عمل، اصول مراقبت در اتاق بیهوشی، اخلاق حرفه ای در اتاق عمل، آشنایی با کلیات تصاویر رادیولوژی رایج در اتاق عمل.

معرفی گرایش های رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای گرایش های زیادی نبوده و داوطلبان این رشته برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، عموما در گرایش تکنولوژی اتاق عمل یا گرایش های رشته های دیگر مانند تکنولوژی گردش خون، علوم تشریحی، فیزیولوژی، پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان، پرستاری مراقبت های ویژه هم تحصیل می کنند.

بازار کار

از لحاظ بازار کار و درآمد،رشته اتاق عمل نیز مانند سایر رشته های پیرا پزشکی مانند، هوشبری، فیزیوتراپی، پرستاری از بازار کار خوب و درآمد نسبتا خوبی برخوردار است. اما داشتن تجربه و همچنین مسلط بودن به اصول رشته ای و ارتباطات با سایر پزشکان و شاغلین حوزه درمان، می تواند بر روی ارتقاء شغلی، اثر زیادی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا