کلاس درسمتوسطه دوم

رشته مهندسی شیمی؛ رشته ای با گستره وسیع

رشته مهندسی شیمی از رشته های محبوب ریاضی فیزیک به ویژه بین دختران به شمار می رود که علاقه مندان پس از قبولی در کنکور آن را به عنوان رشتۀ دانشگاهی خود انتخاب می کنند. مهندسی شیمی شامل شش گرایش صنایع پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مهندسی فرایند می شود.

مدرسه آنلاین– رشته مهندسی شیمی یکی از رشته‌های ریاضی فیزیک است که در عرصه های مختلف صنعتی کارآمد است و خدمات گوناگونی ارائه می دهد. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی دربارۀ این رشته و شرایط کاری آن بپردازد.

رشته مهندسی شیمی

مهندسی شیمی مفاهیم علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی را در فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی واحد صنعتی پیاده‌سازی می‌کند. به عبارت دیگر، مهندسی شیمی فرآیند بکارگیری علم شیمی در صنایع و بخش های مختلف پزشکی و صنعتی است. فارغ التحصیلان این رشته در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، شیمیایی، نفت و گاز و پتروشیمی بازار کار خوبی برای فعالیت دارند. هدف از ایجاد رشته مهندسی شیمی تربیت مهندسان ماهر برای اداره صنایع شیمیایی و بهره برداری از آن ها برای ساخت محصولات جدید است. امروزه صنایعی مانند خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، صنایع چوب، صنایع کاغذ، صنایع غذایی، صنایع داروئی و پزشکی، نظامی، محیط زست و … از محصولات تولید شده توسط مهندسان شیمی استفاده می کنند. این رشته بسیار گسترده است و بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی روزمرۀ خود از آن ها استفاده می کنیم، به کمک مهندسی شیمی به وجود می آید.

مهندسی شیمی رشته ای است که با طراحی، ساخت و بهره برداری از فرآیندها و کارخانه های مرتبط با صنایع شیمیایی سر و کار دارد. صنایع شیمیایی شامل صنایعی هستند که در آن ها تغییری شیمیایی، فیزیکی و یا بیولوژیک، مواد خام را به محصولات و فرآورده های با ارزش صنعتی تبدیل می کند.

مهندسی شیمی برای کسانی مناسب است که علاقه مند به این رشته باشند، گذشته از اینکه باید در ریاضی و فیزیک قوی باشند، دقت بالا و قدرت تجسم بالایی داشته و در حل مسئله خلاقیت داشته باشند، زیرا بخش گسترده ای از فعالیت های مهندسان شیمی طراحی دستگاه ها و سیستم های لازم در صنایع شیمیایی است. روابط اجتماعی بالا برای انجام کار تیمی لازمۀ مهندسی شیمی است. تسلط بر مهارت های هفتگانه کامپیوتر ICDL و زبان انگلیسی و نیز یادگیری نرم افزارهای کاربردی رشته مهندسی شیمی برای موفقیت دانشجویان این رشته ضروری است.

کدام دانشگاه ها مهندسی شیمی ارائه می کنند؟

ظرفیت مهندسی شیمی در دانشگاه های کشور بالاست. در مجموع حدود 6000 نفر پذیرش در این رشته وجود دارد که 500 ظرفیت مربوط به دانشگاه های برتر است.

دروس مهندسی شیمی

در مقطع کارشناسی مهندسی شیمی، دانشجویان پس از دو سال از شروع تحصیل با توجه به سابقۀ تحصیلی و علاقه، گرایش خود را مشخص می کنند. در برخی از دانشگا‌‌ه‌ها هم از همان اول گرایش‌ها مشخص است. انتخاب گرایش در مقطع کارشناسی اولویت اصلی نیست و بیش‌ترِ درس‌های بین گرایش‌ها یکی است.

دروس پایه

دروس پایه رشته مهندسی شیمی عبارت است از: معادلات دیفرانسیل، فیزیک 1 و 2، ریاضیات عمومی 1 و 2، شیمی عمومی 1 و 2، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، آزمایشگاه شیمی عمومی 1 و 2.

دروس اختصاصی

دروس اختصاصی مهندسی شیمی شامل برنامه نویسی و شناخت کامپیوتر، ریاضیات مهندسی، ترمودینامیک 1 و 2، موازنه انرژی و مواد، مکانیک سیالات 1 و 2، شیمی آلی، آزمایشگاه شیمی آلی، نقشه کشی صنعتی، استاتیک و مقاومت مصالح، انتقال حرارت 1 و 2، آزمایشگاه انتقال حرارت، آزمایشگاه مکانیک سیالات، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، آزمایشگاه شیمی تجزیه، آزمایشگاه شیمی فیزیک، عملیات واحد 1 و 2، انتقال جرم، کنترل فرآیندها، آزمایشگاه کنترل فرآیندها، کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، طرح و اقتصاد مهندسی، کارگاه و پروژه یا طراحی پروژه می شود.

درآمد و آینده شغلی

مهندس شیمی بازار کار خوبی دارد. این رشته گستره کار بسیار وسیعی دارد و شامل حوزه‌های بسیار متفاوتی می‌شود که این تنوع در گرایش های تحصیلی برای مهندسی شیمی به همین علت است. درآمد مهندسی شیمی عموما بالاست، به ویژه افرادی که در مناطق نفتی کار می کنند به دلیل بدی آب و هوا و سختی شرایط حقوق بالایی دریافت می کنند.

مهندسان شیمی می توانند در صنایع مختلف شامل صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی، نساجی، نفت و گاز و پتروشیمی، معدنی، انرژی، بازیافت فلزات و عناصر گرانبها، انواع باتری های صنعتی، و تقریبا در هر کارخانۀ تولیدی کار کنند و ارتقا یابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا