بهداشت و درمانمامان بابا

دل درد در دانش آموزان

اضطراب جدايي شايعترين اختلال در كودكان و علت امتناع از مدرسه است.

مدرسه آنلاین- دكتر فريد عرب‌گل روانپزشك اطفال و عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اين كه اين اختلال بيشتر در كودكان 7 تا 8 ساله و به يك نسبت در دو جنس پسر و دختر ديده مي‌شود، يادآور شد: از هر 100 كودك 3 تا 4 نفر به اين اختلال مبتلا هستند و علايم اصلي آن به صورت اضطراب شديد، ترس و نگراني از جدايي والدين است.

وي ادامه داد: در برخي موارد اين اضطراب به صورت علايم جسمي نظير دل درد، تهوع، استفراغ و سردرد تظاهر مي‌كند كه والدين مجبور به نگهداري آنها در منزل مي‌شوند كه خود سبب تقويت اضطراب جدايي كودكان مي‌شود.

اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به اين كه بي‌خوابي و يا خوابهاي نامنظم و ديدن رويا و كابوس با تم جدايي از ديگر علايم اين اضطراب است، يادآور شد: علت بروز اين اضطراب طيف گسترده‌اي است و مجموعه‌اي از عوامل نظير خانوادگي، محيطي، روانشناختي و ژنتيكي همانند در بروز آن دخيل است.

اين روانپزشك معتقد است: بيشتر كودكان خجالتي، منزوي، گوشه‌گير و وابسته به والدين دچار اضطراب جدايي مي‌شوند.

وي با بيان اينكه سير اضطراب جدايي سير متغيري است، خاطرنشان كرد: اين اختلال خوش خيم‌ترين اختلال در كودكان است ولي نيازمند درمان است زيرا درصورت عدم درمان مي‌تواند منجر به افت تحصيلي شود.

دكتر عرب‌گل افزود: براي كاهش بروز اين اختلال والدين بايد كودكان را به مدرسه رفتن تشويق و يا توسط اوليا مدرسه مورد حمايت قرار گيرند.

وي رفتن به مهد كودك و آمادگي را راهي براي كاهش اين اضطراب دانست و افزود: آشنايي كودك با محيط مدرسه قبل از بازگشايي و يا حضور والدين با كودك از راههاي درمان به شمار مي‌رود كه در صورت عدم جوابگويي نياز به درمان دارويي دارد.

وي با بيان اين كه اين اختلال نيز در نوجوانان ديده مي‌شود، افزود: اختلال رفتاري و سلوك نيز از ديگر علل بروز اين پديده در نوجوانان است. دكتر عرب‌گل در پايان يادآور شد: اين اضطراب جدايي نيز در كودكان مهد كودكي و آمادگي نيز ديده مي‌شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا