بهداشت و درمانمامان بابا

بدون مسکّن، با این چند حرکت کششی ساده با سردرد خداحافظی کن

سردرد از دردهای شایعی است که خیلی از افراد در زمان‌های مختلف و بنا به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا، کم‌خوابی، کم‌ خوردن آب و … به آن مبتلا می‌شوند.

مدرسه آنلاین – وقتی سردرد به سراغمان می‌آید ادامۀ فعالیت روزانه را برایمان دشوار می‌کند و از دردهایی است که اگر سریع رفع نشود ممکن است شدید و شدیدتر شده و گاه با حالت تهوّع همراه شود. 

اگر مدام به سردرد مبتلا می‌شوید و این مشکل برایتان آزاردهنده است، یوگا، آرامش‌سازی و مدیتیشن، حرکات کششی بهترین روش‌های درمان طبیعی است و اگر آن‌ را انجام دهید، نیازی نیست مسکن مصرف کنید. در زیر به برخی از حرکات کششی اشاره می‌کنیم که به بهبود سردرد کمک می‌کند.

خم شدن به سمت جلو برای درمان سردرد:

موقعیت اولیه:ایستادن بر روی زمین با پاهایتان.

بازوهایتان را به طرف سقف بلند کنید و تمام بدن خود را به سمت بالا بکشید، یک نفس عمیق بکشید، دست‌ها را به جلو خم کنید و بدنتان را نیز به جلو خم کنید و سعی کنید با کف دست به زمین برسید. چند ثانیه صبر کنید، سپس به موقعیت اولیه برگردید.

این حرکت را پنج الی شش بار تکرار کنید.

خم شدن به جلو، گردش خون را در سرتان افزایش می دهد و ضربان قلب شما را تثبیت می کند.

خم‌کردن گردن به پهلو:

خم‌کردن گردن به پهلو، کشش ملایمی است که تنش را در گردن و قسمت بالای کمر آزاد می‌کند. می‌توان این کار را در حالت نشسته یا ایستاده انجام داد:

در حالت نشسته یا ایستاده ستون فقرات خود را ثابت نگه‌دارید،

شانه‌ها را شل کنید و بازوها را در کنار بدن رها کنید.

گوش سمت راست را پایین و به سمت شانه راست خم کنید.

دست چپ را به سمت زمین دراز کنید، سپس انگشتان را به سمت بالا خم کنید.

30 ثانیه در همین وضعیت بمانید.

این عمل را برای سمت مخالف نیز تکرار کنید.

خم‌شدن به جلو در حالت نشسته:

تکیه‌دادن سر بر روی چیزی می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد که به آن خم‌شدن به جلو روی دو پا نیز گفته می‌شود. این نرمش علاوه بر کمک به بهبود دردهای میگرن می‌تواند عضلات پاهای شما را شل می‌کند.

به ترتیب زیر عمل کنید:

روی زمین بنشینید و پاهای خود را صاف کنید.

در صورت نیاز یک پتوی تا شده را زیر باسن خود قرار دهید.

انگشتان پا را به سمت بالا قرار داشته‌باشند، طوری‌که انگار کف پاهایتان به سمت دیوار است.

ستون فقرات را صاف نگه‌دارید.

از باسن به سمت جلو خم شوید و نیم تنه را به سمت ران ببرید.

برای راحتی بیشتر می‌توانید به آرامی زانوها را خم‌کنید.

پیشانی را تا جای ممکن روی پاها قرار دهید، دست‌ها را نیز روی پاها قرار دهید.

برای مدت 30 ثانیه در همین حالت بمانید.

فشار دادن چانه به سمت عقب:

با استفاده از یک انگشت، چانه خود را به آرامی به سمت عقب فشار دهید بدون اینکه گردن را خم کنید.
این وضعیت را برای سه تا پنج ثانیه حفظ کرده و پنج تا ۱۰ بار تکرار کنید.

هدف این حرکت درگیر کردن ماهیچه های خم‌کننده عمیق گردن و بهبود وضعیت سر است، به‌ویژه زمانی که برای مدت طولانی به صفحه رایانه نگاه می‌کنیم.

کشش گردن:

پاها را باز کنید و به سمت جلو خم شوید، به‌طوری که سر و دست‌هایتان درست مانند تصویر در سمت پایین و مابین پاها و دست‌هایتان قرار بگیرد. سپس ۳۰ ثانیه تنفس عمیق انجام دهید. در این وضعیت خون به سمت بالاتنه و سر جریان می یابد و از سردرد کاسته می‌شود.

بالا و پایین آوردن ابروها

ابروها را که بالا میبرید عضلات شما سفت و زمانی که ان را پایین می‌اورید عضلات ابروهای شما شل میشود. در وهله اول ابروی راست خود را بالا بیاورید. این کار را برای ابروی چپ هم تکرار کنید. در ابتدا ممکن است که کمی برایتان سخت باشد که ابروی سمت راست خود را بالا نگه دارید و سمت چپ خود را ثابت نگه دارید اما اینکار باعث تسکین سردرد میشود.

ژست کودک برای درمان سردرد:

به حالت نشسته قرار بگیرید. آهسته به سمت جلو خم شوید و پیشانی تان را روی زمین به سمت جلو قرار دهید و بالاتنه تان را روی زانوها استراحت دهید، دست هایتان باید دراز کنید. به حالتی که کشش در بازوهای خود احساس کنید.

حرکت کشیدگی سینه در حالت نشسته:

این حرکت باعث از بین رفتن انقباض در قفسه سینه و گردن و کمر میشود.

نحوه انجام دادن حرکت به این صورت است: نشستن بر روی پاشنه پای خود، گذاشتن دست ها عقب تر از پاها و خم کردن سر خود به عقب. این حرکت باعث احساس سبکی و باز شدن رگ ها سر میشود، برای مدت زمانی در این حالت بمانید و بعد از ان خارج شوید.

 

تمرین کمر برای درمان سردرد
باید برای مدت زمانی به کمر خود استراحت دهید اگر که علت سردرد شما انقباض کمر باشد. دراز کشیدن به پشت و و خم کردن زانو به طرف سینه از بهترین روش ها برای رفع گرفتگی کمر و تسکین سردرد است.
پاهای کشیده در برابر دیوار
با این حرکت احساس ارامش میکنید. نحوه انجام دادن این حرکت به این صورت است که باید تا جایی که امکان دارد به دیوار نزدیک شوید و در صورت نداشتن حس راحتی یک پتو تا شده در بین خود و دیوار قرار دهید پاها را باز یا در کنار هم روی دیوار قرار دهید چشم ها را ببندید و نفس عمیق بکشید تا هرچقدر که می خواهید در این حالت بمانید. این حرکت، از بهترین حرکت های درمانی برای تسکین سردرد است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا