زنگ تفریحکاردستی و نقاشی

8 ایده‌ی خلاقانه و خاص برای رنگ کردن تخم‌مرغ هفت‌سین

یکی از پایه‌های سفرۀ هفت‌سین تخم‌مرغ رنگی است که جلوۀ خاصی به سفره می‌دهد و بچه‌ها خیلی آن را دوست دارند و اغلب در درست کردن آن مشارکت می‌کنند.

مدرسه آنلاین – ایرانیان از دیرباز، معتقد بودند که تخم مرغ هفت‌سین، نشان از باروری و زایش نیکی‌ست. این همان چیزی بود که آن‌ها می‌خواستند با خود به سال جدید ببرند و سال نوی خود را با شکوفایی و نیکی آغاز کنند.

اکنون، شکل‌های مختلفی از تخم مرغ رنگی در بازار وجود دارد و قدرت انتخاب شما بالاست. اما بسیاری از افراد، دوست دارند تخمه مرغ رنگی هفت سینشان را خودشان تزيین کنند. اگر با نقاشی آشنا باشید، این کار برای شما بسیار راحت است؛ اما اگر آشنایی با نقاشی نداشته باشید هم، می‌توانید به‌راحتی و با چند ابزار ساده، تخم مرغ رنگی درست کنید.

اگر کودکی در خانه داشته باشید، احتمالاً این کار او را بسیار به وجد خواهد آورد. انواع مختلفی از تزیین برای تخم‌مرغ وجود دارد که می‌توانید بنا به سلیقۀ خود هرکدام را انتخاب کنید. ما امروز چند مدل تزیین تخم‌مرغ را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

استفاده از رنگ های طبیعی

آب + سرکه سفید + مادۀ رنگی جوشانده میشود و پس از سرد شدن تخم مرغ در این مایع قرار میگیرد. (برای ۱ لیوان آب ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید لازم است.)

یکی از روش‌های رنگ کردن تخم‌مرغ، استفاده از رنگ‌های طبیعی است:

به عنوان مثال می‌توانید از چغندر(۲ پیمانه) برای رنگ سرخابی، زردچوبه (۳ قاشق‌غذاخوری) برای رنگ زرد، برگ اسفناج (۲ پیمانه) برای رنگ سبز، کلم قرمز(۲ پیمانه) برای رنگ آبی، قهوه (۴ قاشق غذاخوری) برای رنگ شکلاتی ، پوست پیاز(با پیچیدن پوسته پیاز به دور تخم‌مرغ) برای رنگ نارنجی یا ارغوانی، چای (۱۲ عدد چای کیسه‌ای) برای رنگ قهوه‌ای روبه قرمز، استفاده کنید.

روش استفاده:

مواد فوق را به‌علاوه یک قاشق غذاخوری سرکه همرا با مقدار آب کافی در ظرفی ریخته، به مدت ۱۵ دقیقه آن‌ها را جوشانده سپس تخم‌مرغ‌ها را که در دمای اتاق قرار داشته، درون مخلوط فوق بریزید و ۱۵ دقیقه دیگر نیزآن ها را بجوشانید. (در این مرحله مطمئن شوید آب تا ۲ سانتی‌متر روی تخم‌مرغ‌ها قرار گرفته باشد).

نکته:

اگر مایل هستید از رنگ تیره‌تری استفاده کنید تخم‌مرغ‌ها را، مدت بیشتری در آب رنگی بجوشانید.

برای براق کردن سطح تخم‌مرغ‌ها ، روی آن‌ها، روغن مایع بمالید.

شما برای رنگی کردن تخم‌مرغ‌ها از گزینه های خوراکی مختلف دیگری نیز همچون هویج ، قهوه ، چای ، آب انگور قرمز گیلاس ، پوست لیمو ، پرتغال ، پوست گردو و جعفری می توانید استفاده کنید.

تخم‌مرغ رنگین‌کمانی

برای این نوع تخمه مرغ رنگی، به ۱ قاشق چای‌خوری سرکه و ۱/۴ قاشق چای‌خوری رنگ خوراکی احتیاج دارید. برای آن‌که تخم مرغ رنگی شما حالت رنگین‌کمانی بگیرد، از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. رنگ را در ۳/۴ فنجان آب بریزید. برای هر رنگ از یک فنجان متفاوت استفاده کنید. مطمئن شوید آب کافی در فنجان وجود دارد که کل تخم مرغ را بپوشاند.

تخم مرغ را به‌آرامی در یکی از رنگ‌ها فرو ببرید. به یاد داشته باشید، هرچه بیشتر تخم مرغ را در رنگ باقی بگذارید، رنگ آن عمیق‌تر می‌شود.

اجازه دهید تخم‌مرغ‌ها کاملاً خشک شود. در قدم بعدی، همین حرکت را با رنگ‌های موجود دیگر هم انجام دهید. در انتها شما تخم مرغ رنگین‌کمانی جذابی دارید که خودتان برای سفره هفت‌سینتان درست کرده‌اید.

تخم مرغ رنگی طرح‌دار

برای آن‌که تخم‌مرغ‌های شما طرح‌دار شوند، می‌توانید از برچسب‌های معمولی یا فومی استفاده کنید.

برچسب‌های طرح دلخواه خود را روی تخم‌مرغ‌ها بچسبانید و آن‌ها را در رنگ فرو ببرید. سپس، آن‌ها را در گوشه‌ای قرار دهید تا کاملا خشک شوند. پس از خشک‌شدن، برچسب‌ها را جدا کنید تا تخم مرغ رنگی طرح‌دار مخصوص به خود را داشته باشید.

تخم مرغ زرق‌وبرقی

این نوع از تخم مرغ رنگی، بسیار ساده و در عین حال زیباست. برای این کار، کافی‌ست پایین تخم مرغ را به چسب آغشته کنید و سپس آن را در اکلیل، پولک یا هر چیز زرق‌وبرقی دیگری که دارید فرو برید. سپس، تخم مرغ را به‌صورت وارونه در یک فنجان قرار دهید و بگذارید نیمه ابتدایی آن خشک شود. حال، سطح رویی آن را چسبناک کنید و در اکلیل بغلتانید تا یک تخم مرغ سرتاسر درخشان و زیبا داشته باشید.

تخم مرغ رنگی کهکشانی

ابتدا تخم مرغ خود را سیاه‌رنگ کنید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس با اسفنج، لایه‌هایی از ۳ رنگ صورتی، آبی و بنفش روی تخم مرغ بکشید. اکنون با استفاده از یک مسواک، کمی رنگ سفید و طلایی به آن اضافه کنید. در این روش، باید تمامی سطح تخم مرغ را کاملا بپوشانید؛ در غیر این صورت، با یک تخم مرغ نیمه‌کهکشانی و آشفته مواجه می‌شوید.

 تخم مرغ رنگی با مداد سفید

در این شیوه از درست‌کردن تخمه مرغ رنگی هفت سین، قبل از قراردادن تخم مرغ در رنگ، با مداد سفید، طرح دلخواه خود را روی آن بکشید. موم موجود در مداد رنگی، از چسبیدن رنگ به تخم مرغ جلوگیری می‌کند و طرح سفید شما در انتها باقی می‌ماند.

تزیین تخم‌مرغ هفت سین با پارچه

استفاده از انواع پارچه برای تزیین تخم مرغ هفت سین یک راهکار جذاب دیگر است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید یک توری پارچه‌ای را روی تخم مرغ بکشید و زیر آن را به وسیله یک بند ببندید.

سپس تخم مرغ را در یک قابلمه رنگ طبیعی در حال جوش بیندازید. این کار موجب می‌شود تا طرح‌های جذابی روی تخم مرغ شما ایجاد شود. به جز این روش می‌توانید طرح مورد نظر روی پارچه را ببرید و با استفاده از چسب چوب روی تخم مرغ بچسبانید. می‌توانید در اطراف آن از پولک و مروارید استفاده کنید و یک کلاژ زیبا و خاص را روی تخم مرغ‌های عیدتان پیاده کنید.

تزیین تخم مرغ عید با گل مصنوعی

یک روش دیگر برای تزئین تخم مرغ ساده سفره هفت سین استفاده از گل مصنوعی است. برای تزیین عیدی عروس هم این ایده مناسب است. شما می‌توانید با تهیه چند شکوفه رنگی و چسباندن آن‌ها روی تخم مرغ‌های عید، یک طراحی بی‌نظیر رقم بزنید.

می‌توانید در کنار گل مصنوعی از رنگ هم استفاده کنید. مثلاً ابتدا تخم مرغ‌ها را با استفاده از گواش رنگ کنید، سپس روی آن گل بچسبانید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا