بهداشت و درمانمامان بابا

با رعایت این نکات امکان ندارد در پاییز سرما بخورید

فصل پاییز لذت های زیادی را با خود به همراه می آورد اما اگر مراقب خودتان نباشید ممکن است مشکلاتی برای سلامتیتان نیز به وجود بیاید.

مدرسه آنلاین – فصول سرد، گذشته از زیبایی اما با خود سوغاتی‌هایی می‌آورند که دردسرساز است. عطسه، سرفه، تب و لرز، آبریزش بینی و در یک کلام سرماخوردگی یا بدتر از آن آنفولانزا ره‌آورد پاییز و زمستان است. اما راه‌های مؤثری برای پیشگیری یا حداقل کاستن از شدت این بیماری‌ها وجود دارد. 

* به چشم‌ها و بینیتان دست نزنید

 دست‌زدن به بینی و چشم‌ها می‌تواند شما را بیمار کند، چون آنها متداول‌ترین جاهایی هستند که میکروب‌ها از آن وارد بدن می‌شوند.

*غذاهای سالم و میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید

رابرتسون می‌گوید ممکن است فکر کنید که خوردن غذاهای سالم به‌طور منظم، کار دشواری است اما مصرف مقدار زیادی میوه‌ها و سبزیجات تازه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود و این کار، بسیار آسان‌تر از مبارزه با آنفولانزا است.

*ویتامین‌ها رمز مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی

بسیاری از افرادی که سبد غذایی خود را با مواد سالم و طبیعی پر می کنند، نیازی به مصرف قرص یا محصولات ویتامینی نخواهند داشت. ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کنند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش پررنگ و انکارناپذیری دارند. البته بهتر است ما ویتامین‌ها و مواد معدنی را از غذاها دریافت کنیم. ولی درصورتی که از محصولات ویتامینی استفاده می‌کنید، باید در میزان مصرف آن ها نهایت دقت را به خرج دهید. مولتی ویتامین‌های روزانه بهترین نوع از ویتامین به شکل دارو است که انواع مختلف ویتامین و میزان مناسب روزانۀ آن را در خود دارد و البته هفته‌ای یک عدد بیشتر نباید مصرف شود. در صورتی که با آزمایش خون متوجه کمبود ویتامینی خاص در بدن شدید بهتر است با مشورت پزشک از قرص جداگانه‌ ای برای ویتامین مورد نظر استفاده کنید. ویتامین های C، E و A و انواع ویتامین B از مهمترین ویتامین‎‌های مؤثر بر سیستم ایمنی بدن هستند که کمبود آنها احتمال سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

*نوشیدنی‌های گیاهی ضد سرماخوردگی

یکی از راه‌های مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی مصرف نوشیدنی‌های گیاهی است. نوشیدن دمنوش‌های تهیه شده از قسمت‌های مختلف گیاهان، نقش به‌سزایی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. به همین منظور از گیاهان مختلفی نظیر بابونه، دارچین، زنجبیل و آویشن استفاده می‌شود. نوشیدنی گیاهی بدن را گرم و تحریک می‌کند، نوشیدنی گرم به دلیل حرارت بالا سینوس‌ها را گرم کرده و از تشکیل عفونت در آنها جلوگیری می‌کند.

نوشیدن یک دمنوش گرم به افزایش دمای بدن نیز کمک می‌کند. این افزایش دما نه فقط به خاطر داغ بودن نوشیدنی بلکه با بالا بردن شدت جریان خون بدن رخ می‌دهد و این خون‌رسانی تحرک گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. گیاهان و خوراکی‌هایی که باعث تحریک و افزایش گردش خون می‌شوند عبارت‌اند از: نعناع فلفلی، زنجبیل، سیر، میخک و گشنیز.

*نوشیدن آب و مایعات

همواره شنیده‌ایم که نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز برای سلامتی مفید است. اگر نوشیدن این میزان آب برای شما سخت باشد استفاده روزانه از نوشیدنی‌های گیاهی جایگزین مناسبی است که هم سلامت بدن را تأمین می‌کند و هم با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود که در طول روز به میزان کافی مایعات بنوشید. دمنوش‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای تأمین آب باشند.

*سوپ تند و تیز

خوراکی‌های تند و تیزی که از بروز سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند کم نیستند. مصرف روزانه پیاز، فلفل، زنجبیل و سیر در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز سرماخوردگی تأثیر فراوان دارند. غذاهای حاوی زنجبیل و سیر با افزایش تعریق بدن موجب رفع سموم بدن و افزایش خون‌رسانی می‌شود. سوپ ساده ای حاوی مرغ، سیر، زنجبیل و گشنیز یکی از بهترین غذاها برای تقویت بدن است.

*از دستگاه مرطوب کننده‌ هوا یا بخور استفاده کنید

کمبود رطوبت، مجاری تنفسی شما را خشک می‌کند. به دنبال آن، میکروب‌های موجود در سینوس به راحتی به دام نمی‌افتند و از بین نمی‌روند. این امر در نهایت منجر به سرماخوردگی می‌شود. راه حل این است که به محض احساس خشکی هوا از یک دستگاه مرطوب کننده یا بخور استفاده کنید. دستگاه بخور غشای مخاطی را مرطوب نگه می‌دارد. خشکی غشای مخاطی بینی توانایی بدن برای به دام انداختن میکروب‌ها را کاهش می‌دهد.

دستگاه بخور را تمیز نگه دارید، زیرا محیط گرم و مرطوب زمینه‌ پرورش قارچ‌ها را فراهم می‌کند. (اگر به این شرایط حساسیت (آلرژی) داشته باشید، خود این امر سبب بروز علائمی شبیه سرماخوردگی می‌شود.)

*زمانی را به استراحت اختصاص دهید

اضطراب  توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش می‌دهد. بر اثر اضطراب  بدن شما هورمون کورتیزول را ترشح می‌کند. این هورمون توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش می‌دهد و راه سرماخوردگی را باز می‌کند.

پس آرامش خود را در اولویت قرار دهید. می‌توانید برای کسب آرامش بیشتر یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید. همچنین، پس از کار، پیاده‌روی در طبیعت، وقت گذرانی با خانواده یا دوستان و به طو کلی هر فعالیت دیگری را که به آرامش شما کمک می‌کند، انجام دهید.

*به اندازۀ کافی بخوابید

داشتن خواب کافی خطر سرماخوردگی را کاهش می دهد. در یک پژوهش، محققان به 153 مرد و زن سالم قطرۀ بینی حاوی راینوویروس دادند و عادات خواب آنها را پیگیری کردند. آنها متوجه شدند افرادی که به طور منظم کمتر از هفت ساعت در شبانه روز می‌خوابند، نسبت به آنهایی که هشت ساعت یا بیشتر می‌خوابند، سه برابر بیشتر ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شوند.

*زیاد لباس نپوشیدن

خیلی از افراد تصور می‌کنند که هوای سرد موجب سرما خوردگی آنان شده است و به همین دلیل لباس زیادی می‌پوشند.

این تصور کاملاً نادرست است چرا که سرما خوردگی به علت ویروس است نه لرز کردن. پس اگر می‌خواهید در فصول سرد کمتر سرما بخورید لباس‌هایی را انتخاب کنید که گرم و راحت باشند و کمتر در برف و باران خیس بشوند تا با احساس راحتی با آنها وقت بیشتری را در هوای تازه بیرون بگذرانید.

زمانی که در محیط‌های سربسته رقابت ویروس ها برای منتشر شدن هر لحظه بیشتر می شود شما می‌توانید از هوای سالم محیط بیرون لذت ببرید. البته تذکر این نکته مهم است که بگوییم زمانی که بدن شما احساس سرما می‌کند، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف‌تر می‌شود و اگر در معرض ویروسی قرار بگیرید احتمال بیمار شدن شما بیشتر می‌شود.

*عدم دریافت مقادیر کافی ویتامین D

این ویتامین را در تابستان به مقدار کافی احتمالاً دریافت خواهیم کرد اما در زمستان میزان کمی از ویتامین D جذب خواهد شد. مخصوصا در مناطقی که بیشتر فصول هوا ابری است باید افراد توجه بیشتری به میزان ویتامین D بدن شان داشته باشند.

تحقیقات نشان داده که بزرگسالانی که در خانه‌های سالمندان به سر می‌برند به علت کمبود ویتامین D بیشتر در معرض آنفلونزا قرار دارند. کمبود این ویتامین موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین منجر به بیماری های مربوط به استخوان و حتی خطرات جدی مانند سرطان می‌شود. بنابراین اگر کمبود این ویتامین را دارید باید از مکمل تحت نظر پزشک استفاده کنید.

*مراقب ظرف سس باشید

مراقب سُس غلیظی که برش‌های سبزیجات، چیپس، کراکر و … را درون آن می‌زنند و به‌عنوان پیش‌غذا می‌خورند باشید. این سس‌ها می‌تواند بیشتر از کاسۀ آبگوشت مشترک باعث سرایت بیماری شود.

*از پروبیوتیک‌ها غافل نشوید

همۀ باکتری‌ها بد و مضر نیستند و انواع خوبی از آنها در رودۀ انسان زندگی می‌کنند که در غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، کلم ترش، و کامبوچا یافت می‌شوند و ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. همچنین، باید به این نکته توجه داشت که دستگاه گوارش بخش بزرگی از سیستم ایمنی را در خود جای داده است.

*پیشگیری از سرماخوردگی با افزایش مصرف روی

نتایج یک پژوهش نشان داد که روی می‌تواند رشد ویروس‌ها را کاهش دهد. افزون بر این، مصرف روی به نظر می رسد که مدت زمان و شدت علائم بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

اگرچه یک واحد مصرف خاص برای همه وجود ندارد، اما مطالعات صورت گرفته مصرف بیش از 75 میلی گرم در روز را مفید نشان داده اند. تأمین روی از منابع غذایی بهتر از مصرف مکمل‌ها است. از منابع غذایی خوب برای روی می‌توان به گوشت، توفو، صدف چروک و عدس اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا