تربیتیمامان بابا

با انگشت مکیدن فرزند خود چه کنیم؟

مکیدن انگشت در شکم مادر آغاز می شود، بنابراین ممکن است ترک آن برای کودک کاری دشوار باشد.این عادت بهتر است قبل از رویش دندان های دائمی متوف شود.

مدرسه آنلاین- انگشت مکیدن کودک اغلب برای مادران موضوع نگران کننده ای است، اما باید توجه داشت، این عادت برای کودکان زیر دو سال امری طبیعی است. در این مطلب شما را با راهکارهای ترک انگشت مکیدن آشنا می کنیم.

اغلب دلایل انگشت مکیدن، روانی بوده و از عدم احساس امنیت یا اضطراب دائمی کودک ناشی می‌‌شود. در این حالت کودک، آرامش و راحتی را در مکیدن انگشت می‌‌یابد. این امر عدم توانایی خوابیدن برخی از کودکان بدون مکیدن انگشت را توجیه می‌‌کند.

به گزارش ایمنا یک روانشناس سلامت در این باره گفت: عادت مکیدن انگشت در کودکان رایج است و تا چهار سالگی نیاز به اقدام خاصی ندارد اما بسیاری از مادران نگران سلامت کودکان خود هستند و این امر به معظلی برای آن‌ها تبدیل شده است.

کودکان نسبت به عکس‌العمل والدین بسیار حساس و باهوش هستند. آن‌ها حساسیت والدین را کاملاً درک می‌کنند و احتمال دارد با مشاهده عکس‌العمل مادران حتی به‌صورت زبان بدن، وارد سیکل معیوبی شوند و مجدداً این رفتار را تکرار کنند. گاهی نیز برطرف‌ نشدن یکی از نیازهای کودک مانند نیاز به امنیت و آرامش و داشتن همبازی باعث ایجاد اضطراب می‌شود و کودک سعی در رفع و ارضای این نیاز دارد بنابراین ممکن است به عادت‌هایی مانند مکیدن انگشت شست روی آورد.

مکیدن انگشت شست تا قبل از رویش دندان‌های دائمی کودک، جای نگرانی نیست. در این مرحله، مکیدن انگشت شست ممکن است روی سقف دهان (کام) یا ترتیب دندان‌ها تأثیر بگذارد. خطر مشکلات دندانپزشکی به تعداد دفعات، مدت و شدت مکیدن انگشت شست توسط کودک بستگی دارد.

راه های ترک عادت مکیدن انگشت

چند روش وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به کودک کمک کنید تا زودتر این رفتار را ترک کند:

پیدا کردن یک جایگزین 

وقتی می‌بینید کودک در حال مکیدن انگشت خود است، به او اسباب‌بازی، خوراکی یا وسیله‌ای بدهید تا دست‌هایش مشغول شود. اگر کودک هنگام اضطراب انگشت می‌مکد، به او یک توپ ضد استرس بدهید تا فشار دهد. اگر کودک هنگام کسالت و بی‌حوصلگی انگشتش را می‌مکد، او را به نقاشی کشیدن، توپ بازی یا هر کاری تشویق کنید که دست‌هایش را مشغول می‌کند.

پاداش

در این روش، بین کودک و والدین با دندان ‌پزشک، قراردادی بسته می ‌شود. قرارداد به این صورت است که به کودک گفته می ‌شود اگر برای مدتی این عادت را تکرار کند، در پایان مدت تعیین شده جایزه دریافت می ‌کند. ارزش بهای جایزه اهمیتی ندارد، ولی باید حتماً مورد علاقه ی کودک بوده و او را تحریک کند. این درمان به طور مداوم تکرار می‌ شود و هر بار که کودک قرارداد مربوطه را رعایت کرد، جایزه دریافت می‌ کند. باید در نظر داشت که در حین همکاری کودک جهت ترک عادت، او را به طور کلامی نیز مورد تشویق قرار داد.

مهارت‌های مقابله‌ای دیگر

معمولا کودکان وقتی انگشت خود را می‌مکند که خسته، ناراحت، مضطرب یا ترسیده باشند. بهتر است مهارت‌های دیگری مانند گوش دادن به موسیقی، پارک رفتن، گردش در طبیعت، استفاده از لوسیون‌های خوشبو یا انجام حرکات ساده یوگا را جایگزین تخلیه احساسات ناخوشایند او کنید.

وسایل ترک عادت

اگر عادت کودک پس از دریافت پاداش هنوز برطرف نشده است ولی خود کودک حقیقتا تمایل به ترک عادت دارد، می ‌توان از روش کاربرد وسایل ضد عادت استفاده کرد.

در این روش وسیله‌ای در دهان کودک قرار داده می ‌شود که به‌ طور فیزیکی ادامه ی عادت را برای وی مشکل می‌سازد. در این روش، دندان پزشک حتماً باید کودک و والدینش را توجیه کند که این وسیله جنبه ی تنبیهی ندارد و صرفاً به عنوان یادآور می‌ باشد.

صبوری

اگر کودکتان هنوز نوپاست و از همه روش‌ها استفاده کردید اما هیچکدام کارساز نبود، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید صبر کردن است. اگرچه ممکن است دیدن اینکه کودک انگشت کثیفش را داخل دهان می‌کند طاقت‌فرسا و ناراحت‌کننده باشد، اما او وقتی آماده شد، بالاخره این کار را ترک می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا