علمی هنریکتابخانه

ایلات و عشایر فارس در بازار کتاب

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «ایلات و عشایر فارس» اثر ای تی ویلسون دربارۀ ایلات و عشایر قشقایی، خمسه، کهگیلویه و ممسنی منتشر شده است. این کتاب را کاوه بیات ترجمه کرده و انتشارات شیرازه در 209 صفحه منتشر کرده است.

در معرفی این کتاب آمده است: «جنگ جهانی اوّل دورهٔ اوج مداخله و حضور نظامی بریتانیا در حوزه‌های جنوبی ایران است. تعامل یا تقابل با ایلات و عشایر آن حدود که اینک به دلیل فروپاشی اقتدار مرکزی اهمیت و قدرت فراوانی هم یافته بودند، مستلزم آگاهی از حال‌ و روز آن‌ها بود. دو گزارشی که اینک تحت عنوان عشایر فارس و گزارشی دربارهٔ عشایر فارس، به‌ترتیب به قلم کپتین آرنولد ویلسون و کپتین ای. جی. کریسچن در این مجموعه ارائه می‌شوند از مهم‌ترین بررسی‌های صورت گرفته برای کسب آن دانش و آگاهی می‌باشند که اینک با گذشت بیش از یک قرن از تاریخ تدوین آن دو، به یک مأخذ مهمّ تاریخی بدل شده‌اند.»

سر آرنولد ویلسون نظامی انگلیسی بود که از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ کمیسر مدنی بریتانیا در بغداد بود. وی هم‌چنین مأمور اداره سیاسی هندوستان بود. ویلسون به خاطر نقشی که در اداره استعماری میان‌رودان در زمان جنگ اول جهانی و بعد از آن داشت شهرت یافت. پس از انقلاب ضداستعماری مردم عراق در سال ۱۹۲۰، آرنولد ویلسون برکنار شده و سر پرسی کاکس به جای او منصوب شد.
آرنولد ویلسون بر کشف نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان در سال ۱۹۰۸ نظارت داشت. ویلسون کتاب‌های زیادی نیز نوشت که از جمله آنها «خلیج فارس»، «جنوب غربی ایران» و «کانال سوئز» بوده‌است.

کتاب «ایلات و عشایر فارس» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا