تربیتیمامان بابا

انس فرزندان با قرآن

آموزش دادن قرآن کریم و احکام اسلامی به فرزندان به اندازه‌ای اهمیت دارد که در روایات و احادیث به عنوان یکی از حقوق فرزندان بر والدین از آن یاد شده است. آموزشی که نه‌تنها در دنیا موجب سعادت فرزندان و سرفرازی والدین خواهد شد، بلکه در آخرت نیز با پاداش فراوان و خیر بسیار برای فرزند و والدین همراه خواهد بود.

از سه حقي که فرزند به عهده پدر دارد يکي آنست که به او قرآن بياموزد. يعني يا خود تعليم دهد يا براي فرزندش معلم قرآن بگيرد که در اين رابطه اکثر مسلمين غافل بوده و پدران به اين حق عمل نمي کنند.

پیامبر اعظم (ص) در خصوص ثواب آموزش قرآن به کودکان فرموده است: «کسی که به فرزند خود قرآن را بیاموزد مثل آن است که ده هزار بار به خانه خدا مشرّف شود و ده هزار حج و عمره به جای آورد و ده هزار بنده از فرزندان حضرت اسماعیل آزاد کند و ده هزار بار جهاد کند و ده هزار فقیر مسلمان گرسنه را اطعام کند و ده هزار مسلمان برهنه را پوشانده باشد و برای او در مقابل هر حرفی ده ثواب و حسنه نوشته می‌شود و خدا از وی ده گناه از گناهانش را محو می‌کند و در قبر با او خواهد بود تا آنگاه که مبعوث شود و ترازوی عمل او سنگین باشد و از صراط مثل برق جهنده عبور کند و قرآن از او جدا نمی‌شود تا نازل کند بر او بهترین کرامتی که آرزو دارند.»

این تمثیل از پاداش آموزش قرآن به فرزندان بیانگر اهمیت آن است، زیرا دل کودک و نوجوان لوح سفیدی است که هر آنچه در آن حک شود، نمو کرده و می¬بالد. چه خوب است در این ماه قرآن فرزندانمان را با قرآن مأنوس کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا