بهداشت و درمانمامان بابا

آیا چشم درد از علائم کروناست؟

از زمان آغاز پاندمی کووید-۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۶.۵ میلیون مورد قطعی ابتلا به این بیماری در سراسر جهان ثبت شده است.

مدرسه آنلاین- کووید-۱۹ توسط ویروس تازه کشف شده ی SARS-COV-2 (کروناویروس سندرم حاد تنفسی شدید نوع ۲) ایجاد می شود. ویروس های خانواده  کروناویروس انواع مختلف عفونت های تنفسی نظیر سرماخوردگی، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) را به وجود می آورند.

ویروس عامل کووید-۱۹ یک ویروس شدیدا مسری است که می‌تواند باعث بیماری خفیف یا شدید شود. طبق گفته های سازمان جهانی بهداشت، علایم این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • سرفه ی خشک
  • خستگی
  • درد
  • سردرد
  • گرفتگی بینی
  • گلودرد
  • اسهال

کرونا به صورت کمتر شایعی منجر به قرمزی چشم در ۱ تا ۳ درصد افراد می شود. در این مقاله قصد داریم نگاهی بی اندازیم به اینکه ویروس کرونا چگونه می تواند باعث قرمزی چشم شود و افراد مبتلا به این بیماری ممکن است چه علایم چشمی دیگری را تجربه کنند؟ تصور می شود تا ۳ درصد از افراد مبتلا به ویروس کرونا دچار علائم چشمی می شوند.

این در حالی ست که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) تخمین می زند که ۸۳ تا ۹۹ درصد افراد بیمار دچار تب و ۵۹ تا ۸۲ درصد آن ها دچار سرفه می شوند. مطالعه ای منتشر شده در مرکز چشم شناسی بریتانیا که یک فرد مبتلا به ویروس کرونا را تحت نظر داشت، مشخص کرد که علایم چشمی در مراحل میانی عفونت بوجود می آیند. با این حال اثبات این موضوع نیازمند تحقیقات اضافی است که شرکت کنندگان بیشتری را مورد بررسی قرار می دهند.

قرمزی چشم و کرونا

قرمزی چشم که تحت عنوان التهاب ملتحمه (کونژونکتیویت) نیز شناخته می شود، به التهاب بافت شفاف پوشاننده سفیدی چشم و سطح داخلی پلک ها اطلاق می شود. این حالت معمولا باعث قرمزی و تورم چشم ها می گردد. یک عفونت ویروسی یا باکتریایی می تواند باعث قرمزی چشم شود. یک مقاله مروری انجام شده بر روی ۳ مطالعه، در اواخر آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد که مشخص می کرد قرمزی چشم در افراد مبتلا به کرونا چگونه است.

محققان در این مقاله ۱۱۶۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را که علایم آن ها از خفیف تا شدید متغیر بود را مورد بررسی قرار دادند. آنها متوجه شدند که ۱.۱ درصد از افراد، دچار قرمزی چشم می شوند و شیوع این حالت در افرادی که شدت بیماری آنها زیاد بود بیشتر است. تنها ۰.۷ درصد از افراد دچار علایم خفیف، به قرمزی چشم مبتلا شدند این در حالی است که شیوع قرمزی چشم در افراد با علایم شدید حدود ۳ درصد بود. یک مطالعه منتشر شده در اواخر فوریه ی ۲۰۲۰ علائم کرونا در ۱۰۹۹ فرد مبتلا در ۵۵۲ بیمارستان چین را مورد مطالعه قرار داد. محققان متوجه شدند که ۰.۸ درصد از افراد مبتلا به کرونا علائم قرمزی چشم را نشان می دادند.

کموسیس (Chemosis)

یک مطالعه منتشر شده در مجله ی چشم شناسی JAMA علایم ۳۸ بیمار که به علت ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند را مورد بررسی قرار داد. ۸ تن از این افراد دچار کموسیس شدند که به معنی تورم غشای شفاف پوشاننده سفیدی چشم و سطح داخلی پلک ها می باشد. کموسیس می تواند نشانه ی قرمزی چشم و یا تحریک عمومی چشم باشد.

آبریزش چشم (Epiphora)

در همان مطالعه قبلی، محققان متوجه شدند که ۷ تن از بیماران دچار اپیفور بودند (ریزش بیش از حد اشک). در یکی از شرکت کنندگان در مطالعه، اپیفور بعنوان اولین علامت کرونا ظاهر شد.

افزایش ترشحات چشم

۷ نفر از شرکت کنندگان در مطالعه‌ی چشم شناسی JAMA افزایش ترشحات چشم را تجربه کردند (چشم ها معمولا یک ماده روغنی ترشح می کنند که به روان سازی آن ها کمک می کند). هیچ یک از مشارکت کنندگان در ابتدای بیماری خود افزایش ترشحات چشم را تجربه نکردند.

بین کرونا و علائم چشمی چه ارتباطی وجود دارد؟

ویروس جدید عامل ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرات تنفسی معلق در هوا منتقل می شود. این قطرات در اثر صحبت کردن، عطسه و سرفه ی فرد مبتلا به عفونت به وجود می آیند. در اثر تنفس این قطرات، ویروس وارد بدن شده و تکثیر می شود. تماس با سطوح آلوده به ویروس نظیر میز و دستگیره  در و سپس تماس با چشم ها، بینی و دهان نیز می تواند باعث ابتلا به بیماری شود ولی این راه بعنوان راه اصلی گسترش ویروس در نظر گرفته نمی شود.

تصور می شود که ویروس قادر است از طریق چشم ها نیز گسترش پیدا کند. ویروس عامل طغیان SARS از نظر ژنتیکی مشابه کروناویروس بوجود آورنده کووید-۱۹ می باشد. تحقیق بر روی این طغیان مشخص کرد که عدم حفاظت از چشم ها، کادر درمانی تورنتو را در خطر تماس با ویروس قرار می دهد. تحقیق مذکور عنوان می کند که خطر انتقال عفونت از طریق چشم در مقایسه با دیگر راه های انتقال نسبتا کمتر است.

با این حال، رعایت احتیاط و حفاظت از چشم ها احتمالا ایده ی مناسبی است.اطلاعات علمی در مورد ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش است. این امکان وجود دارد که مطالعات آینده به این نتیجه برسند که احتمال انتقال بیماری از طریق چشم از آنچه که تصور می شد بیشتر است.

ویروس چگونه وارد چشم می شود؟

ویروسی که باعث طغیان SARS در سال ۲۰۰۳ گردید از طریق آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲(ACE 2) وارد بدن می شود. تحقیقات همچنین مشخص کرده اند که ویروس عامل کرونا نیز احتمالا از همین طریق عمل می کند. ACE 2 به طور گسترده ای در بخش های مختلف بدن نظیر قلب، کلیه، روده ها و ریه ها یافت می شود. این آنزیم همچنین در شبکیه ی انسان و بافت های ظریف پوشاننده چشم نیز یافت شده است. ویروس با تقلید از ACE 2 سلول ها را فریب داده و وارد آن ها می شود.

این ویروس قادر است در یک سری نقاط خاص که گیرنده نامیده می شوند و در حالت عادی ACE2 با آن ها برهمکنش دارد، به سلول میزبان متصل شوند. در حقیقت ویروس قادر است شکل آنزیم ACE 2 را تا حد قابل قبولی تقلید کند و از این طریق همانند آنزیم ACE 2، اجازه ی ورود به درون سلول را پیدا نماید.

پس از ورود ویروس به درون سلول، ویروس تحت محافظت قرار گرفته و تکثیر می شود تا زمانی که سلول در اثر انباشته شدن ذرات ویروسی متلاشی شود. رونوشت های ویروسی پس از آزاد شدن از سلولی که در آن تولید شده اند به سلول های جدید حمله کرده و فرایند مذکور را تکرار می کنند. زمانی که ویروس وارد چشم می شود ممکن است باعث بروز قرمزی یا دیگر علایم چشمی شود.

چگونه از چشم های خود در برابر کروناویروس جدید محافظت کنیم؟

محافظت از چشم در برابر قطرات تنفسی ممکن است به کاهش احتمال آلوده شدن به ویروس کمک کند. برای محافظت از چشمان خود:
از مالیدن چشمان خود بپرهیزید، به ویژه زمانی که در مکان عمومی قرار دارید و دست هایتان را نیز نشسته اید.
عینک را جایگزین لنز تماسی کند. اگر چه هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه استفاده از عینک دودی باعث کاهش احتمال عفونت می شود وجود ندارد، با این حال ممکن است برخی افراد به دلیل استفاده از لنزهای تماسی بیشتر از دیگران چشم های خود را بمالند.
از دیگر توصیه های انجام شده نیز استفاده کنید.
مرتبا دست های خود را بشویید و تا حد امکان از تماس دست با صورت تان اجتناب نمایید.
از تماس با افراد بیمار پرهیز نموده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایید.
همچنین در مکان های عمومی از ماسک استفاده کنید.

در صورت داشتن علایم چشمی چه اقداماتی باید انجام داد؟

قرمزی چشم یا تحریک شدگی آن به این معنا نیست که فرد الزاما به کووید-۱۹ مبتلا شده است. دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث قرمزی یا تورم چشم شوند:
آلرژی ها
ورود جسم خارجی به چشم
فشار ناشی از استفاده از ابزارهای دیجیتال

بروز علایم چشمی در ابتدای ابتلا به ویروس کرونا نادر است. تا کنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر آسیب کووید-۱۹ به بینایی انسان گزارش نشده است، بنابراین به احتمال زیاد علایم چشمی فرد خفیف خواهند بود. ممکن است پزشک شما راهکارهای خاصی نظیر استفاده از قطره ی چشمی را برای کنترل علائم پیشنهاد نماید. به منظور کاهش گسترش کووید-۱۹، به جای ملاقات حضوری از تماس تلفنی یا ویدیویی برای ارتباط با پزشک خود استفاده کنید. در صورت ابتلا به ویروس کرونا ممکن است بیماری را در کلینیک یا بیمارستان به دیگران منتقل کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به منظور کاهش خطر انتقال ویروس به دیگر افراد از جمله کادر درمانی، چنانچه علائم تان خفیف هستند به بیمارستان مراجعه نکنید. حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا علائم خفیفی از خود نشان می دهند. این خدمات احتمال انتقال بیماری به دیگران را کاهش می دهند و در افرادی که علائم آن ها خفیف است نسبت به مراجعه ی حضوری به پزشک ارجح می باشند.

چکیده

برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار قرمزی چشم می شوند، اما این علامت به اندازه ی دیگر علایم نظیر تب، سرفه ی خشک و خستگی شایع نیست. تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال پیدایش قرمزی چشم در موارد شدید کرونا بیشتر است. به حداقل رساندن تماس با چشم ها و رعایت دیگر موارد احتیاطی نظیر استفاده از ماسک در مکان های عمومی، شستشوی دست ها و تمرین فاصله گذاری اجتماعی می تواند به کاهش ابتلا به کروناویروس و عوارض آن از جمله قرمزی چشم کمک کند.

منبع: درمانکده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا