چیست؟چیستان

رای اعتماد چیست؟

جلسه رای اعتماد به کابینه سید ابراهیم رئیسی

راساس اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌ خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند زیرا لزوم شروع فعالیت یک وزیر در کابینه دولت منوط به تایید از جانب رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی است.

اصل 87 قانون اساسی هم با اشاره به نحوه رای اعتماد به وزرا در مجلس هم می‌گوید؛ «رئيس‏ جمهور برای‏ هيئت‏ وزيران‏ پس‏ از تشكيل‏ و پيش‏ از هر اقدام‏ ديگر بايد از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگيرد در دوران‏ تصدی‏ نيز در مورد مسائل‏ مهم‏ و مورد اختلاف‏ می‌تواند از مجلس‏ برای‏ هيئت‏ وزيران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد كند.»

همچنین طبق ماده 188 آئین‌نامه داخلی مجلس، رئيس جمهور ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحليف و يا بعد از استعفا يا سقوط دولت، كتبا اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال هر يك از وزيران و برنامه دولت تقدیم مجلس می‌کند و رئيس مجلس هم مكلف است در اولين فرصت در جلسه علنی وصول معرفی نامه وزيران را اعلام و پس از قرائت دستور تكثير آن را صادر کند.

بر طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌اش را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. بنابراین لزوم شروع فعالیت یک وزیر منوط به تایید از جانب رئیس‌جمهور ایران و مجلس شورای اسلامی است.

جلسه رأی اعتماد به کابینه سید ابراهیم رئیسی

جلسات رأی اعتماد وزیران دولت سیزدهم از روز شنبه (30 مرداد) آغاز خواهد شد و تا سه شنبه ادامه خواهد داشت. همه 19 وزیر پیشنهادی دولت به تمامی کمیسیون های مجلس دعوت شدند و مجموعا تا پیش از برگزاری جلسه رأی اعتماد 270 جلسه در کمیسیون های مجلس برای این منظور برگزار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا