تغذیهمامان بابا

چگونه در منزل خاچاپوری به روش گرجستان درست کنیم؟

آشپزی در منزل مزایای بسیاری دارد. غذایی که در منزل درست می‌شود در آن روح مهربانی به کار رفته و غذای روح و جسم می‌شود.

مدرسه آنلاین– آشپزی در منزل این امتیاز را دارد که غذایی را که خودمان با عشق از ابتدا با مواد اولیۀ با کیفیت درست کرده‌ایم همراه عزیزانمان نوش جان می‌کنیم. کدبانوها همیشه در فکر این هستند که برای ناهار و شام چه درست کنند. گاهی هم به دنبال امتحان کردن غذاهای شهرها و کشورهای مختلف می‌افتند تا هم تنوع غذایی بیشتری داشته باشند و هم هنر خود را در انوع و اقسام غذاها نشان دهند.

خاچاپوری  از غذاهای خوشمزۀ گرجستان است که اگر یک بار امتحان کنید عاشقش می‌شوید. نگران نباشید زیرا در خانه هم می‌توانید آن را درست کنید، البته کمی صبوری می‌خواهد. با ما همراه باشید تا آموزش یک خاچاپوری خوشمزۀ اصیل گرجستانی را یاد بگیریم.

مواد لازم:

آرد: سه لیوان

آب ولرم: یک و یک چهارم لیوان

خمیر مایۀ فوری: یک قاشق غذاخوری

نمک: یک قاشق چایخوری

شکر: یک قاشق غذاخوری

روغن: سه قاشق غذاخوری

پنیر پیتزا: 200 گرم

پنیر خامه‌ای 300 گرم

پودر سیر: به میزان لازم 

تخم مرغ: 2 عدد

تخم مرغ برای رومال: یک عدد

کنجد: ( به میزان لازم (دلبخواه است.)

دستور پخت:

مرحلۀ اول

 ابتدا نصف آب ولرم را به همراه شکر و خمیر مایۀ فوری با هم داخل یک کاسه مناسب ترکیب می‌کنیم. سپس درب کاسه را می گذاریم و آنرا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می‌دهیم تا خمیر مایه عمل بیاید و پف کند و حجمش دو برابر شود.

مرحلۀ دوم

حالا آرد را در ظرف مناسبی می‌ریزیم و مایه خمیر و نمک و بقیۀ آب، تخم‌مرغ و روغن مایع را به آن اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم. خمیر را ورز می‌دهیم تا تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی‌چسبد درون کاسه جمع شود. توجه داشته باشید اگر خمير خيلی چسبناك بود، يك قاشق غذاخوری آرد اضافه كنيد و اگر به لطافت كافى نرسيد تا دو قاشق غذاخوری آب اضافه كنيد.

مرحلۀ سوم

حالا خمیر را داخل كاسۀ چربی قرار دهید و رویش را كمى چرب كنيد و بپوشانید. اجازه بدهید خمیر يك ساعت تا يكساعت و نیم در دمای آشپزخانه استراحت کند. وقتی حجم خمیر دو برابر شد یعنی وَر آمده و آماده است.

مرحلۀ چهارم

پس از اینکه خمیر ور آمد، آن را روی سطح کار ورز می‌دهیم تا هوای اضافی موجود در خمیر خارج شود. سپس خمیر را به چهار چونه تقسیم می‌کنیم و مجددا روی آنرا به مدت ۱۵ دقیقه می‌پوشانیم تا روی خمیر خشک نشود.

مرحلۀ پنجم

در این مرحله فر را با ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس سینی فر را با کمی روغن چرب می کنیم. در ادامه چونه ها را با وردنه باز می کنیم، سپس سوسیس خرد شده را به همراه فلفل دلمه ای و قارچ روی خمیر می ریزیم.

مرحلۀ ششم

در این مرحله برای مواد خاچاپوری ابتدا پنیر پیتزا را به همراه پنیر خامه‌ای درون یک کاسۀ مناسب می‌ریزیم. در ادامه مقداری نمک و پودر سیر به مواد پنیری اضافه می‌کنیم. سپس هم می‌زنیم و درون یخچال قرار می دهیم.

مرحلۀ هفتم

حالا چونه‌ها را برمی‌داریم و با وردنه به صورت بیضی باز می‌کنیم. (موقع باز كردن براى زير كار،كمى آرد بپاشيد.) بعد لبه‌ها را لوله كنيد تا به شكل يه قايق در بیاید.

مرحلۀ هشتم

حالا مواد خاچاپوری را از یخچال خارج می‌کنیم، سپس درون خمیر می‌ریزیم. در ادامه تخم‌مرغ را درون یک کاسۀ مناسب اضافه می‌کنیم. سپس هم می‌زنیم تا بافت تخم‌مرغ از هم باز شود. در ادامه برس را به تخم مرغ آغشته می‌کنیم و روی لبه‌های لوله شده را رومال می‌کنیم.

مرحلۀ نهم

حالا سینی فر را با کاغد روغنی می‌پوشانیم و خمیر ها را درون آن قرار می‌دهیم.

مرحلۀ دهم

در این مرحله سینی را طبقۀ وسط فر قرار می‌دهیم و می‌گذاریم نان‌ها به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بماند تا اطراف آن‌ها طلایی و خوشرنگ شود. بعد آن را از فر خارج می‌کنیم.

مرحلۀ یازدهم

حالا روى پنيرها تخم مرغ بشكنيد و دوباره به مدت ٤ تا ٦ دقيقه در فر بگذارید تا سفيدۀ تخم‌مرغ‌ها  خودش را بگیرد. سپس از فر خارج كنید و  اگر دوست داشتیدروى لبه‌هاى خاچاپورى‌ها را كره بماليد و روى تخم‌مرغ هم كمى كره قرار دهید.

خاچاپوری شما آماده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا