تغذیهمامان بابا

پاناکوتای انار یه دسر شیک و مجلسی برای شب چلّه

دمدم‌های آخری که پاییز مهمان خانه‌های ماست، به رسم همیشه برایش جشن می‌گیریم و تا دمِ در همراهیش می‌کنیم. خانه را آب و جارو می‌کنیم، سفرۀ رنگارنگ می‌چینیم، دور هم جمع می‌شویم و در را به روی زمستان باز می‌کنیم.

مدرسه آنلاین– دهه‌ها و سده‌هاست که ما ایرانیان آخرین شب پاییز یعنی شبِ«چله» یا شبِ «یلدا» را دور هم جمع می‌شویم. شبی که طولانی‌ترین شب سال است برای ما حکم یک عید زیبا را دارد که کنار عزیزانمان می‌نشینیم و گل‌ می‌گوییم و گل ‌می‌شنویم. شب چله برای همۀ ما ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این شب به رسم پیشینیان و آیین ایرانی به منزل بزرگ‌ترها می‌رویم و کنار سفرۀ یلدایی که با هندوانه و انار رنگین شده آخرین شب پاییز را به نیکی سپری می‌کنیم.

برخی بانوهای هنرمند و خوش‌سلیقه خودشان با هنرمندی میوه‌ها و آجیل و دسر و شیرینی‌های یلدایی را به زیبایی درست می‌کنند و در سفره می‌چینند. درست کردن دسرهای یلدایی علاوه بر اینکه بساط شب چلّه را زیبا می‌کند، لذت‌بخش هم هست.

امروز آموزش دسر پاناکوتای انار را برای شب چلّه در نظر گرفته‌ایم. این دسر به راحتی و سرعت درست می‌شود. مواد لازم را تهیه کنید و طبق متن زیر آن را درست کنید.

مواد لازم:

شیر: دو لیوان
شکر: هفت قاشق غذاخوری
پودر ژلاتین: دو قاشق غذاخوری
آب سرد: یگ چهارم پیمانه
خامۀ پاستوریزه: ۱۰۰ گرم
پودر ژلۀ انار : دو بسته
دانۀ انار: یک پیمانه
گلاب: یک قاشق غذاخوری
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه:

مرحلۀ اول:

برای تهیه پاناکوتای انار ابتدا پودر ژله را با یک لیوان آب داغ داخل یک کاسۀ مناسب می‌ریزیم. سپس کاسه را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور به روش بن‌ماری قرار می‌دهیم و هم می‌زنیم تا پودر ژله به طور کامل حل شود.

مرحلۀ دوم:

حالا نصف پیمانه آب سرد را به ژله اضافه می کنیم، سپس مخلوط می‌کنیم. ظرف‌هایی که می‌خواهیم پاناکوتاها را بریزیم کمی چرب می‌کنیم و یک سوم آن را ژله می‌ریزیم. و ظرف های مورد نظرمان را با کمی روغنی می کنیم. در ادامه یک سوم حجم ظرف‌ها را با ژله پر می‌کنیم، سپس به مدت دو ساعت درون یخچال قرار می‌دهیم تا ژله کاملاً ببندد.

مرحلۀ سوم:

حالا به سراغ اماده کردن پاناکوتا می‌رویم. شیر را به همراه وانیل و گلاب داخل یک قابلمۀ مناسب می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا کمی گرم شود ولی به نقطۀ جوش نرسد. سپس خامه را اضافه می‌کنیم و به خوبی هم می‌زنیم تا خامه و شیر کاملاً یکدست شود. بعد ژلاتین را اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم تا ژلاتین به طور کامل در شیر حل شود. سپس شکر را اضافه می‌کنیم و مجدداً هم می‌زنیم.

مرحلۀ چهارم:

پاناکوتا را از روی حرارت برمی‌داریم و می‌گذاریم تا خنک شود. سپس ژله را از یخچال خارج می‌کنیم و به اندازه ژلۀ انار، مایۀ پاناکوتا را درون ظرف‌های مورد نظرمان می‌ریزیم و دوباره در یخچال قرار می‌دهیم تا پاناکوتا کاملاً ببندد. 

مرحلۀ پنجم:

سپس روی پاناکوتا مقداری دانۀ انار می‌ریزیم و باقی‌ماندۀ ژلۀ انار را که درست کرده‌ایم روی دانه‌های انار می‌ریزیم تا روی دانه‌ها را بگیرد و مجدد در یخچال قرار می‌دهیم تا ژله خودش را بگیرد. 

برای تزیین پاناکوتاها می‌توانید به سلیقۀ خود از موادی مثل خامه فرم گرفته و انار دان شده استفاده کنید.

نوش جان!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا