تربیتیمامان بابا

نکات طلایی که در خرید اسباب بازی باید حواسمان باشد

اسباب بازی مهم ترین عنصر دنیای کودکان است و خرید اسباب‌بازی مناسب از مهم‌ترین وظایف والدین به شمار می‌رود.

مدرسه آنلاین – کودکان با اسباب‌بازی زندگی می‌کنند، از آنها می‌آموزند و حتی با آنها دوست می‌شوند. بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها با اسباب‌بازی سرگرم شوند. آنها با این وسایل می‌توانند موضوعاتی را تجربه کنند که در واقعیت شاید سال‌ها طول بکشد تا به آن تجربه‌ها برسند. همین‌ها کافی است تا اهمیت اسباب بازی برای کودکان را درک کنید.

با توجه به اهمیت اسباب‌بازی در رشد و خلاقیت کودک، هنگام خرید اسباب‌بازی باید به ایمنی آن و نیز حجم خرید توجه کنیم. نکاتی چند دربارۀ بایدها و نبایدها هنگام خرید اسباب‌بازی را با هم می‌خوانیم.

 هشدارها را بخوانید

برچسب‌های اخطار اطلاعات مهمی در مورد چگونگی استفاده از اسباب‌بازی و اینکه این اسباب‌بازی برای چه سنی مناسب است، دراختیار شما قرار میدهند. برای مثال اگر موقع خرید خانه‌سازی‌ها متوجه شدید که روی بسته بندی نوشته شده «به دلیل وجود قطعات کوچک برای کودکان زیر ۳۶ ماه مناسب نیست» باید به هشدار عمل کنید. یادتان باشد اسباب بازی های پشمی و پارچه‌ای باید قابل شست وشو باشندبه کودک خود بیاموزید چگونه از اسباب بازی به شکل صحیح استفاده کند.

از خفگی پیشگیری کنید

اطمینان حاصل کنید تمام لوازم و قسمت‌های اسباب‌بازی کودک بزرگ‌تر از او است که فرزند شما نتواند آن را به دهان ببرد و ببلعد. خفگی هنگام بازی با اسباب‌بازی از رایج ترین خطرات برای کودکان در جهان محسوب می‌شود، بنابراین باید از خریداری اسباب‌بازی‌های کوچک یا چند تکه خودداری کرد، زیرا ممکن است کودک هنگام بازی با آنها، ناخواسته تکه‌ای را در دهان فرو کند و این کار باعث خفگی او شود. در هنگام خرید عروسک دخترانه هم در نظر داشته باشید اگر دختر شما کم سن است، قطعات ریز به آن وصل نباشد که بخواهد آن را در دهانش کند.

سن و سطح مهارت کودک را در نظر بگیرید

هنگام انتخاب یک اسباب‌‌بازی، مهم است که سن و سطح مهارت کودک را در نظر بگیرید. اسباب­‌بازیِ خیلی آسان و ساده می­تواند خسته­ کننده و غیر جذاب باشد؛ در حالی­ که اسباب­‌بازی خیلی سخت ممکن است کودک شما را ناامید کند.

به عنوان والدین، بسیار مهم است که اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که با مرحلۀ رشد کودک شما همسو باشد، زیرا این امر به آنها امکان می‌دهد حداکثر سود را از آنها ببرند. اگر اسباب‌بازی‌هایی را برای کودکان در سنین یا سطوح مختلف می‌خرید، اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که بچه‌ها را با هم همبازی کند. همچنین سطوح دشواری آن را در نظر بگیرید اطمینان حاصل کنید از اینکه همه می‌توانند شرکت کنند و سرگرم شوند.

علاوه بر این، به دنبال اسباب‌بازی‌هایی باشید که بازی تخیلی را تقویت می‌کنند، زیرا در تقویت مهارت‌های شناختی، زبانی، عاطفی و حرکتی مفید هستند و در عین حال کودکتان را تشویق می‌کنند تا توانایی‌های خلاقانه‌اش را کشف کند. علاوه بر این، اسباب‌بازی‌های خلاق، تفکر انتقادی را تقویت می‌کنند و به کودکان این فرصت را می‌دهند تا آزمایش کنند و کشف کنند که چگونه می‌توانند با اسباب‌بازی‌های خود تعامل داشته باشند، که سطح تعامل و انگیزه آنها را افزایش می‌دهد.

به جنسیت توجه نکنید

بسیاری از اوقات ما با کلماتی همچون اسباب‌بازی پسرانه یا اسباب‌بازی دخترانه مواجه می‎‌شویم. با اینکه ممکن است بخش قابل توجهی از دختران و پسران به نوع خاصی از اسباب‌بازی‌ها علاقه و تمایل نشان دهند اما خوب است بدانید که اسباب‌بازی‌ها جنسیت ندارند. کودک شما بایستی بر اساس روحیات و علاقه خود اسباب بازی خود را انتخاب کند.

اسباب‌بازی‌ها محکم را انتخاب کنید

بهتر است همیشه به دنبال اسباب‌بازی‌های محکم باشید تا بتواند در برابر ضرباتی که کودک به آن وارد می‌‎کند و حتی سقوط و کشیدن مقاوم باشد. همچنین در صورتی که کوچولوی شما اسباب بازی را داخل دهان خود قرار دهد، این اسباب بازی می‌‎تواند در برابر جویده شدن مقاومت نشان دهد.

یکی از نکات مهم حین خرید اسباب‌بازی بچه گانه این است که تمام قسمت‎‌های آن بایستی ایمن باشند. به این خاطر که نوزادان و کودکان اغلب حین بازی و اکتشافات خود رفتارهای خشنی از خود نشان می‎‌دهند. مطمئن شوید که اسباب بازی دارای قطعات شل یا شکستنی نباشد به این خاطر که کودک می‌‎تواند آن را در داخل دهان خود بگذارد و خطر خفگی ایجاد کند.

در واقع بایستی حین خرید انواع اسباب‌بازی به ضخامت و مواد سازنده آن دقت کنید تا عمر طولانی داشته باشند و به این زودی‌‎ها دچار شکستگی نشوند. همچنین بایستی به دنبال خرید اسباب‌بازی‌های باشید که گوش، بینی، چشم و دکمه نباشند.

به دنبال خرید اسباب‌بازی‌ها قابل شست‌وشو باشید

اسباب‌بازی‌ها قابل شست‌‎وشو مزایای بسیاری دارند و می‌‎توانید آن‎ها را به طور مداوم تمیز کنید. این مسئله شانس انتقال میکروب از اسباب بازی به کودک را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد. شما می‌‎توانید اسباب بازی‌های چوبی و پلاستیکی را با آب‏وصابون پاک کنید. عروسک‌‎های او را نیز بعد از مدتی بشویید.

اسباب‌بازی‌های پرتاب‌شونده

از خرید اسباب‌بازی‌هایی که اشیا به هوا پرتاب می‌کنند، اجتناب کنید، این قبیل اسباب‌بازی‌ها به راحتی می‌توانند جراحت‌های چشم را ایجاد کنند. کلاً پرتاب اشیا توسط کودک موضوعی است که باید همیشه مراقب آن باشید.

مادۀ اولیۀ اسباب‌بازی

هنگام خرید اسباب‌بازی باید به این نکته توجه کرد که کودکان اشیاء مختلف را در دهان قرار می‌دهند. بنابراین مواد اولیه‌ای که در تولید اسباب بازی به کار رفته، اهمیت زیادی دارد. چرا که در صورت داشتن مواد شیمیایی مضر، سلامتی کودک به خطر می‌افتد.

مجموعه‌های حاوی مواد شیمیایی

از مجموعه‌های حاوی مواد شیمیایی برای کودکان زیر ۱۲ سال استفاده نکنید. این مواد شیمیایی ممکن است ایجاد احتراق کنند و حاوی مواد شیمیایی خطرناک باشند. مطمئن شوید کودکتان میداند چطور به صورت ایمن از این وسایل استفاده کند.

اسباب‌بازی‌های پایانِ باز با حالت‌های آموزشی را اولویت‌بندی کنید

اولویت شما هنگام انتخاب اسباب‌بازی‌ها باید یافتن بازی­‌هایی با انتهای باز و در حال تکامل باشد. استفاده از این اسباب‌بازی‌ها باعث می‌شود که تخیل کودکان شما در حین بازی با آن­ها رشد پیدا کند. یک اسباب­‌بازی می­تواند هر روز یک بازی متفاوت را منعکس کند. بلوک‌های چوبی و عروسک‌ها نمونه‌های عالی از این مورد هستند که می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای داستان‌ها و موقعیت‌های نقش‌آفرینی عمل کنند.

آن­ها فرصت­‌های بیشتری برای ابراز خود، تخیل و مهارت­های حل مسئله ارائه می‌­دهد. خود اسباب‌بازی‌ها باید با کودک شما تکامل پیدا کنند. اطمینان حاصل کنید که با معرفی اسباب‌بازی‌هایی که می‌­توانند به روش­‌های مختلف و خلاقانه از آن­ها استفاده کنند، فضا برای تخیل ایجاد کنید. بلوک‌ها یا جورچین‌هایی که به تدریج به مفهومی آشنا می‌افزایند، گزینه‌های ایده‌آلی برای انتخاب اسباب‌بازی‌ها برای ذهن‌های در حال رشد هستند. این اسباب‌بازی‌ها، کودکان را تشویق می کند تا خطر کنند، مستقل عمل کنند و یاد بگیرند که چگونه با دیگران همکاری کنند و در عین­ حال اکتشافات جدیدی انجام دهند.

خودتان را با اسباب‌بازی‌های زیاد غرق نکنید

وقتی والدین چند اسباب بازی را در یک زمان معرفی می‌­کنند، نوزادان رشد می‌­کنند. معرفی بیش از حد اسباب‌بازی‌های جدید می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و به سادگی نادیده گرفته می‌شود؛ زیرا کودک شما در واقع فقط به اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش می‌رسد.

سعی کنید تعداد اسباب‌بازی‌ها را در هر جلسه بازی محدود کنید و مرتباً آنها را عوض کنید تا تجربه‌های جدید سرگرم‌کننده و جذابی را ارائه دهید.

اسباب بازی برای کودکان باعث تقویت فعالیت بدنی شود

کودکان این دوره فعالسیت بدنی بسیار کمی دارند و مدت زمان بسیار زیادی را جلوی تلویزیون و بازی های ویدیویی سپری می کنند.بهتر است اسباب بازی ای را برای کودک تهیه کنید که موجب شود فعالیت بدنی بیشتری را داشته باشد.می توانید به اسباب بازی های قدیمی مانند کایت و بادبادک فکر کنید .نیازی نیست همیشه برای خرید اسباب بازی هزینه ی زیادی کنید .از بین اسباب بازی های امروزی خرید وسایل پارک بازی در ابعاد کوچک می تواند بسیار هیجان انگیز و موجب فعالیت کودک شود.


زیبایی اسباب‌بازی

با توجه به اینکه کودکان علاقه زیادی به رنگ‌ها و طرح‌های شاد و جذاب دارند، باید هنگام انتخاب اسباب‌بازی‌ به هماهنگی رنگ‌ها و طراحی زیبای آن دقت کرد. به این معنا که ظاهر اسباب‌بازی باید طوری باشد که کودک را جذب کند و او را به بازی ترغیب کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا