تغذیهمامان بابا

غذاها و خوراکی های مفید

بدن انسان به انواع مواد غذایی سالم و مغذی نیاز دارد تا بتواند عملکرد سالمی داشته باشد، برخی خوراکی ها هستند که مواد مورد نیاز بدن ما را در خود دارند.

مدرسه آنلاین- غذای پر خاصیت و مفید غذایی است که به سلامت بدن کمک زیادی می‌کند و محرومیت از آنها مضرات و خسارات فراوانی برای بدن انسان به بار می آورد. در این مطلب به معرفی برخی از غذاها و خوراکی های مفید پرداخته ایم.

نان گندم

نان تمام گندم حاوی مقدار زیادی از ویتامین های B6 و B9 است که به تقویت سیستم عصبی کمک می کند، حالت عاطفی متعادل را حفظ می کند و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. پروتئین ها مسئول ساخت عضلات و استخوان هستند و کربوهیدرات ها به تمرکز مغز کمک می کنند.

ماست

ماست منبع پروتئین و کلسیم است. همچنین حاوی مقادیر زیادی از میکروب‌های پروبیوتیک است. میکروب‌هایی که برای هضم، جذب مواد مغذی و عملکرد درست سیستم ایمنی ضروری هستند.
سعی کنید ماست‌های کم چرب یا بدون چربی خریداری کنید. همچنین به جای خریداری ماست‌های میوه‌ای و شیرین، می‌توانید خودتان در خانه با گیاهان، میوه‌ها و شیرین کننده‌های طبیعی به ماست‌ها طعم دهید. مثلا ماست را با شاه‌توت‌های خوشمزه و نعنا مخلوط کنید یا می‌توانید مقداری ماست را با پونه، جعفری یا ریحان تازه مخلوط کنید و در آن را بگذارید و به مدت 2 روز در یخچال قرار دهید.

هویج

هویج به سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند. هویج حاوی کاروتن است: ماده ای که به ویتامین A درون بدن ما تبدیل می شود. ویتامین A باعث افزایش مقاومت در برابر عفونت می شود.

پنیرهای کم چرب

به گفته یکی از موسسات تحقیقاتی در آمریکا، افزایش مصرف پنیر کم چرب به کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده کمک می‌کند. مقدار کمی از پنیرهای کم چرب، ولی با مزه زیاد، غذا را خیلی زود مزه‌دار می‌کند، بدون اینکه چربی آن را در حد زیادی افزایش دهد. می‌توانید انواع پنیر را رنده کرده و در غذاهای مختلف استفاده کنید. ترکیب پنیر و سبزیجات معطر نیز بسیار خوشمزه است.

موز

موز اغلب از فهرست غذاهای سالم حذف می شود. اما هیچ چیز نمیتواند قند خون را بهتر از موز کنترل کند(خوب، شاید چیزی می تواند باشد، اما آیا لذت بردن از خوردن موز بدون احساس گناه نیست؟)

موز حاوی نشاسته مقاومتی است که به ما احساس پریشانی می دهد و اشتها را کاهش می دهد و باعث می شود که احساس گرسنگی نکنیم و همچنین حاوی پکتین هستند که کمک می کند سموم بدن ما را از بین ببرند.

ماهی‌های چرب

ماهی سالمون و سایر ماهی‌های چرب از جمله منابع با ارزش اسیدهای چرب امگا-3 EPA و DHA هستند. این اسیدهای چرب، کلسترول بد خون LDL را کاهش و کلسترول خوب خون HDL را افزایش می‌دهند، ادراک و حافظه را بهبود می‌بخشند و آرامش را جایگزین استرس و افسردگی می‌کنند. شما می‌توانید ماهی را با گیاهانی همچون ترخون و شوید مصرف كنید.

آجیل

آجیل دارای مقدار زیادی فیبر هستند که باعث می شود تا پوست ما روشن و درخشان باشد. آجیل کمک می کند تا بثورات، مخمر و قارچ های بدن از بین برود. اما هنوز هم،مصرف بیش از حد آجیل می تواند منجر به افزایش وزن شود. شما می توانید یک میان وعده غذایی خود را با یک بسته کوچک از آجیل جایگزین کنید.

چای سبز

این ماده غذایی طی چند سال اخیر، به دلیل خواص متعددش، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی است که تحقیقات نشان می‌دهند در جلوگیری از سرطان و تخریب سلول‌ها موثر است. همچنین به بهبود عملکرد کبد نیز کمک می‌کند.
در طول روز، چای سبز را با گیاهانی مثل زنجفیل و نعنا مخلوط کنید تا گردش خون را بهبود بخشد. شب‌ها مقداری گیاه اسطوخودوس، پونه و یا بابونه به آن اضافه کنید تا آرامش شما را افزایش دهد.

فلفل دلمه

فلفل دلمه به کاهش کلسترول و التهاب کمک می کند. آنها یک منبع خوب ویتامین A، ویتامین C و همچنین ویتامین E هستند که نقش مهمی در حفظ موها و پوست ما دارد.

قارچ‌ها

با توجه به تحقیقات به عمل آمده ثابت شده است که مصرف قارچ سیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌کند و توانایی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین احتمال ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد. قارچ در بسیاری از سوپر مارکت‌ها و سبزی فروشی‌ها وجود دارد. می‌توانید از مخلوط قارچ و سایر گیاهان، سوپ و خورش‌هایی خوشمزه تهیه کنید و یا از قارچ همراه با سیر یا زنجبیل در تهیه سس سالاد استفاده کنید.

لوبیا

تعادل کربوهیدرات های پیچیده ای را فراهم می کند و پروتئین آن را کند می کند این می تواند پس از خوردن کربوهیدرات های ساده رخ دهد. بنابراین لوبیا برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مفید است، اما حتی اگر شما این مشکل را نداشته باشید، لوبیا همچنان به روند جایگزینی سلول های قدیمی با سلول های جدید کمک می کند. اگر شما به ندرت گوشت، مرغ یا ماهی می خورید، لوبیا می توانند برای به دست آوردن پروتئین لازم مفید باشند.

سرکه سیب

سرکه سیب در جامعه بهداشتی طبیعی به شدت محبوب است. مطالعات نشان می دهد که می تواند به کاهش سطح قند خون و کاهش وزن کم کمک کند.استفاده از آنها در سس سالاد و افزودن طعم به وعده های غذایی بسیار عالی است.

سبزیجات

سبزی ها برخی از نشانگرهای التهابی را در سراسر بدن غیر فعال می کنند که فکر می کنند برای پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند. آنها همچنین می توانند آهن بدن شما را تامین کنند، زیرا سبزها حاوی مقدار زیادی آهن هستند که نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز ایفا می کنند و برای فرایندهای متابولیک ضروری است.

عسل 

عسل از دیگر خوراکی های مفید است که خواص بی حد و اندازه ای دارد. از جمله ضد سرطان ، کاهش دهنده قند خون، حذف چربی زاید بدن، کوچک کردن شکم، افزایش حافظه و مهار کننده ی پوسیدگی دندان به هضم بهتر غذاها نیز کمک می کند و… عسل دافع سودا و بلغم بدن است و جذب تمام داروهای گیاهی و املاح و پروتئین ها و ویتامین ها را بالا می برد. بهتر است به جای قند و شکر، عسل، خرما یا شکر سرخ استفاده کنیم.

 انجیر

انجیر شامل فروکتوز، گلوکز، سلولز، پکتین، اسید های ارگانیک، ویتامین A، C، B1 ، B12 و … است. آنها برای بهبود سلامت گوارشی، حفظ کلسیم در استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان مفید هستند. همراه با آجیل، انجیر خشک و سایر میوه های خشک می تواند یک میان وعده غذایی مناسب باشد.

سیب زمینی

سیب زمینی خوراکی بسیار محبوبی در سراسر جهان است. آن ها غنی از پتاسیم هستند و تقریباً هر ماده مغذی که نیاز داریم شامل ویتامین C می شود.آن ها همچنین فوق العاده عمل می کنند. یک مطالعه نشان داد که سیب زمینی های آب پز شده به مقدار زیادی از 38 غذاهایی هستند که مورد آزمایش قرار گرفتند.

 تخم مرغ

تخم مرغ حاوی 12 ویتامین پایه: A، D، E، H، K، گروه B (B1، B2، B3، B4، B9) و … است. زرده تخم مرغ دارای ویتامین D به اندازه روغن ماهی است. تخم مرغ نیز غنی از اسید آمینه هستند و در حقیقت نقش مهمی در ساخت بدن ما دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا