تغذیهمامان بابا

طرز تهیه ی شربت زعفرانی خوش‌رنگ و خوشمزه به روش نذری

در ماه محرم هرکس به طریقی به دنبال آن است که دِین خود را نسبت به این ماه ادا کند و عشق خود را به حضرت ثارالله نشان دهد. 

مدرسه‌ آنلاین– بعضی‌ها برای عزاداری محرم و امام حسین غذای نذری می‌پزند، بعضی‌ها حلوا و شله‌زرد درست می‌کنند، بعضی شربت یا چای می‌دهند و برخی در کارها مشارکت و کمک می‌کنند. هرکس به وسع خود در این معنویت و نورانیت الهی شریک می‌شود. در میان نذری‌ها، شربت نذری به خصوص شربت زعفرانی طرفداران زیادی دارد. 

برای درست کردن یک شربت زعفرانی خوشمزه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای 100 نفر:

زعفران آسیاب‌شده: زعفران ۰.۵ گرم

شکر: دو کیلوگرم

آب: 24 لیتر

گلاب: دو تا سه لیوان

آبلیمو: به مقدار لازم (دلبخواهی است.)

یخ: به مقدار لازم

طرز تهیۀ شربت زعفران

مرحلۀ اول

در ابتدا زعفران‌ها را آسیاب کرده و سپس آن‌ را دم می‌کنیم. برای دم کردن زعفران می‌توانید از دو روش دم کردن با یخ یا دم کردن با آبجوش استفاده کنیم. برای دم کردن با یخ زعفران ساییده شده را در یک ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم. سپس چند تکه یخ کوچک به آن اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا یخ در دمای محیط ذوب شود. این کار باعث رنگ دهی بهتر زعفران می‌شود. این روش از آب کردن زعفران با آب جوش تأثیر بهتری دارد. البته با می‌توان مایع حاوی زعفران را در مجاورت بخار آب (مثلاً روی در کتری) قرار داد تا رنگ بیشتر و بهتری از خود پس بدهد.

مرحلۀ دوم

حالا باید شهد را آماده کنیم. برای این کار آب را در داخل یک دیگ ریخته و صبر می‌کنیم تا جوش بیاید. سپس درجۀ حرارت شعله را کم کرده و شکر را به آن اضافه می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا شربت با حرارت ملایم به جوش بیاید و  شکر در آن حل شود.

مرحلۀ سوم

پس از حل شدن کامل شکر در آب، در حالی که شهد همچنان روی حرارت ملایم قرار دارد، به آرامی زعفران دم کرده و بعد گلاب را به آن اضافه می‌کنیم. سپس برای مطبوع‌تر شدن طعم شربت می‌توانیم آب‌لیمو نیز به آن بیفزاییم.  در تمام مدتی که زعفران روی حرارت است، آن را هم می‌زنیم تا قوام آید. پس از اینکه به غلظت دلخواه رسید از روی حرارت بر می‌داریم. سپس اجازه می‌دهیم شربت به آرامی خنک شود. 

مرحلۀ چهارم

پس از خنک شدن شربت، آن را با آب و یخ رقیق می‌کنیم و بعد در لیوان‌ها می‌ریزیم و توزیع می‌کنیم.

نذرتان قبول!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا