تغذیهمامان بابا

طرز تهیه آب زرشک طبیعی مناسب فصل گرم سال

در گرمای شدید تابستان هیچ چیز مثل یک نوشیدنی خنک نمی تواند عطش و خستگی را از وجود انسان بیرون ببرد. خصوصا اگر آن نوشیدنی آّب زرشک طبیعی باشد که خواص شفابخشی نیز دارد.

مدرسه آنلاین- آب زرشک طبیعی یکی از انواع نوشیدنی هایی است که خواص بی نظیری برای سلامتی دارد. این نوشیدنی از قدیم الایام از طریق حکمای طب سنتی، برای تجویز و درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های کبدی، قلبی و عروقی و… حتی تب، بهبود گلود درد و گرفتگی بینی مورد استفاده قرار می گرفته. مدرسه آنلاین در این بخش به طرز تهیه این نوشیدنی خوشمزه در خانه پرداخته است.

زرشک

زرشک؛ درختچه‌ای تیغدار است که چوب آن رنگ قرمز، قهوه‌ای یا زرد است و برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه‌اش قرمزرنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است. به ریشهٔ درخت زرشک «آئر خیس» گفته می‌شود.

آخرای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه‌های زردرنگ زرشک در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند. محصول نوبرانه زرشک در اواسط پاییز برداشت می شود و تا اواخر آذر برداشت آن برحسب مناطق مختلف ادامه دارد. به همین دلیل فصل پاییز مناسب ترین زمان برای خرید زرشک تازه و تهیه آب زرشک است.

آب زرشک طبع سرد و خشک دارد و افراد دارای مزاج سرد باید در مصرف آن احتیاط کنند و از مصلح استفاده کنند.

امروز می بینیم که در همه فصل های سال آب زرشک در آب میوه فروشی ها وجود دارد، اما ممکن است از مواد نگهدارنده در انها استفاده شده باشد، از این رو بهتر است خودتان آب زرشک را که کار آسانی هم هست، انجام دهید، چون خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

 

طرز تهیه آب زرشک خانگی

مرحله اول: خیساندن
ابتدا زرشک را تمیز کنید می توانید از زرشک تازه یا خشک استفاده کنید زرشک را داخل یک ظرف درب دار ریخته و آب و نمک را اضافه کنید و درب ظرف را گذاشته و به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا زرشک ها نرم و آب قرمز رنگ شود.

مرحله دوم: جوشاندن
این مرحله دلخواه است و اگر از رشک خشک شده استفاده می کنید بهتر است انجام دهید ولی زرشک تازه چون نرم است این مرحله را حذف کنید برای جوشاندن آن ها را داخل داخل آب در حال جوش ریخته و برای ۳ دقیقه بگذارید تا جوش بخورد.

مرحله سوم: میکس کردن
حالا با همان آب جوشیدن شده یا همان آبی که زرشک داخلش خیس خورده داخل غذاساز یا مخلوط کنید ریخته و مواد را بگذارید تا یکدست شود می توانید از گوشت کوب برقی نیز برای میکس کردن زرشک استفاده کنید.

مرحله چهارم: تهیه آب زرشک
در ادامه چند دقیقه صبر کنید تا آب زرشک کم کم دو فاز شود سپس داخل یک لگن یک پارچه حریر یا توری ریز قرار دهید و آب زرشک را داخل آن بریزید و خوب فشار دهید تا تفال ها فقط در توری یا کیسه باقی بماند آب داخل لگن همان آب زرشک می باشد اگر کف روی آن ایجاد شده کف را بگیرید و داخل لیوان ریخته و با یخ میل کنید.

نکته:

برای تهیه آب زرشک طبیعی با زرشک خشک ابتدا زرشک‌ها را چندساعت در آب بخیسانید تا نرم و آبدار شوند. سپس به روش‌ذکر شده، آب زرشک خود را تهیه کنید.

طرز تهیه آب زرشک سیاه


برای تهیۀ آب زرشک طبیعی و خوشمزه بهترین زرشکی که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد زرشک سیاه است. زرشک سیاه در مقایسه با زرشک پلویی رنگ تیره تری دارد و دارای هسته است. برای تهیۀ آب زرشک با استفاده از زرشک سیاه باید به ازای هر ۱ کیلوگرم زرشک سیاه مقدار ۴ لیتر آب استفاده کنید.

طرز تهیه آب زرشک کوهی به این صورت است که ابتدا باید زرشک ها را پس از پاک کردن و شستن، داخل مخلوط کن و یا آب‌میوه‌گیری بریزید و پس از تهیۀ آب زرشک آن را صاف کنید و با مقدار آب مشخص شده روی حرارت قرار دهید. بهتر است از ظرف غیر فلزی استفاده کنید و حرارت را اصلاً زیاد نکنید تا رنگ آب زرشک و طعم آن به خوبی حفظ شود.

در صورتی که تمایل دارید آب زرشک را به صورت تازه مصرف کنید و نیازی به نگهداری طولانی مدت آن ندارید بهتر است آب زرشک را نجوشانید تا خواص آن حفظ شود اما نکتۀ قابل توجه این است که جوشاندن آب زرشک ماندگاری آن را بیشتر کرده اما خواص آن را از بین می برد.

برای تهیۀ زرشک سیاه می توانید به عطاری ها مراجعه کرده و زرشک سیاه تهیه کنید. زرشک سیاه یا زرشک کوهی به علت طبیعی بودن دارای خاصیت بسیار زیادی است اما چون دانه دارد باید با دقت بسیار زیادی صاف شود و از توری پارچه ای رد شوند.

 

خواص آب زرشک

  • یکی از فواید مهم آب زرشک، تصفیه خون است. مصرف آب زرشک بنا به مواد مؤثری که دارد موجب تصفیه خون می‌گردد.
  • وجود مواد آلکالوئیدی مانند بربرین در آب زرشک باعث کاهش چربی خون و کاهش کلسترول خون می‌شود.
  • خاصیت آب زرشک و پتاسیم موجود در آن که یکی از عناصر ضروری بدن می‌باشد، موجب سلامتی قلب و عروق و جلوگیری از بیماری‌های قلب و عروق می‌گردد.
  • مصرف به اندازه آب زرشک، باعث باز شدن رگ‌ها و کاهش فشار خون می‌گردد.
  • مصرف آب زرشک با زعفران باعث تقویت و بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌گردد.
  • نوشیدن آب زرشک باعث درمان بی‌اشتهایی است.
  • مصرف آب زرشک و میوه تازه آن در درمان انواع اسهال مفید است.
  • با گسترش آلودگی‌های محیط زیست و استفاده از سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها و اثرات نامطلوب آن بر کبد، زرشک باعث پاک‌سازی کبد از سموم و موجب درمان اختلالات کبدی می‌گردد.
  • مصرف زرشک تازه و آب زرشک باعث از بین رفتن بیماری‌های کلیوی و شکستن و دفع سنگ کلیه می‌گردد.
  • آب زرشک باعث رفع التهابات کیسه صفرا، دفع سنگ کیسه صفرا و به‌عنوان یک صفرابر قوی در هضم غذا موثر و مفید است.

مضرات آب زرشک

  • آب زرشک دارای طبع سرد و خشک است و افراد دارای مزاج سرد باید در مصرف آن احتیاط کرده و از مصلح استفاده کنند.
  • برخی افراد با مصرف آب زرشک ممکن است دچار عوارض جانبی مانند تهوع، اسهال، یبوست، درد و گرفتگی معده شوند.
  • آب زرشک در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.
  • کسانی که سرفه های خشک می کنند نباید آب زرشک بخورند.
  • مصرف زیاد آب زرشک به صورت روزانه توصیه نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا