تغذیهمامان بابا

خواص عجیب و باورنکردنی سنجد که از آن بی خبرید

سنجد از میوه‌های پر خاصیتی است که این این روزها مثل سابق مصرف نمی‌شود و تنقلات بی‌فایده و مضر جای آن را در بین خیلی از خانواده‌ها و خصوصواً بچه‌ها گرفته است.

مدرسه آنلاین – از جمله مشهورترین خواص سنجد پیشگیری از پوکی استخوان، درمان سرماخوردگی و تقویت بدن است. به همین دلیل سنجد یا زیتون روسی به دلیل کاربردهای مختلف در علم پزشکی معروف می‌باشد. از نظر طب سنتی نیز از سنجد به عنوان یک داروی گیاهی مسکن، تب بر و ادرارآور استفاده می‌شود و با طبع سرد و خشک خود مناسب افرادی است که طبع بسیار گرمی دارند. سنجد سرشار از فیبر و مواد مغذی و ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C و K است. مصلح سنجد موادی از جمله عسل، شکر قهوه‌ای و نبات هستند.

خواص درمانی سنجد مثل خواص انواع میوه خشک‌ها به قدری زیاد است که شاید از شنیدن بسیاری از آنها تعجب کنید. بهتر است همیشه سنجد در خانه داشته باشیم و به عنوان تنقلات روزانه از آن بخوریم. خواص سنجد فقط مربوط به میوۀ آن نیست. برگ و هستۀ سنجد هم خواص زیادی دارد.

در این مطلب به برخی از خواص سنجد می‌پردازیم.

ارزش غذایی سنجد

ارزش غذایی سنجد بیشتر از ۹۰ گونه سنجد در سراسر جهان یافت می‌شود که عمدتاً در مناطق نیمه گرمسیری آسیا و اروپا پراکنده شده‌اند. سنجد دارای خواص فراوان و ارزش تغذیه‌ای بالایی است و هر ۱۰۰ گرم سنجد دارای ارزش غذایی زیر می‌باشد:

کالری: ۶۸ پتاسیم: ۱۳۰ میلی‌گرم نمک: ۲ میلی‌گرم کربوهیدرات: ۱۷.۲ گرم پروتئین: ۱/۳ گرم

سنجد دارای املاح و مواد عالی و معدنی و انواع ویتامین‌ها می‌باشد: ویتامینA، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی. سرشار از مواد مغذی سنجد منبع غنی از ویتامین‌هایی مانند C، B1 یا تیامین، کاروتن، توکوفرول و انواع مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و منگنیز است. همچنین ریشه، پوست، شاخه‌ها و برگ‌های سنجد نیز حاوی آهن، سرب، مس، کادمیوم، روی، کروم، نیکل و کبالت هستند.

سنجد همچنین دارای ترکیبات مفید زیر می‌باشد: فلاونوئیدها پلی ساکاریدها سیتوسترول‌ها گلیکوزیدها کومارین‌ها تریپنوئیدها اسیدهای آمینه ساپونین‌ها کاروتنوئیدها تانن‌ها اسیدهای کربوکسیلیک و هیدروکسیل فنول.

سنجد میوه‌ای مفید برای سرماخوردگی

میوۀ خام یا پختۀ سنجد برای درمان گلو درد، سرفه، آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید است. سنجد دارای ویتامین c فراوان بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

مفید برای بهبود زخم

سنجد دارای اثرات مهمی در ترمیم زخم‌ها در پاسخ به انواع آسیب‌ها می‌باشد. سنجد دارای ترکیبات خاصی می‌باشد که بعد از ترمیم زخم‌ها برای از بین بردن میکرو ارگانیسم‌های عفونی، عوامل التیام بخش را در ناحیه زخم رها می‌کنند.

سنجد باعث رسوب کلاژن در بافت و ایجاد بافت همبند در محل بهبود زخم‌ها شده و بافت آسیبدیده را ترمیم می‌کند.

فواید سنجد برای قند خون

مصرف سنجد به همراه مواد غذایی دیگر به کنترل سطح قند خون کمک کرده و باعث کاهش علائم سندروم متابولیک نیز می‌شود.

سنجد برای معده و روده

سنجد به طور عمده برای درمان زخم معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصارۀ این گیاه باعث افزایش تشکیل بافت ترمیم کنندۀ زخم در معده و روده می‌شود. ترکیب کارتنوئیدی روغن سنجد نیز در برابر زخم‌های گوارشی اثر محافظتی دارد. همچنین غلظت خاصی از ترکیبات پلی فنولی میوه سنجد برای درمان کولیت و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص سنجد برای پوست و مو

سنجد به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان خاصیت کلاژن سازی در پوست دارد. در نتیجه با مصرف سنجد، چین و چروک‌های پوست کم شده و پوست جوان می‌شود. روغن سنجد نیز خاصیت ترمیم کنندگی دارد. طبق تحقیقات، این روغن بر روی پوست‌هایی که بر اثر سوختن آسیب دیده‌اند، اثرات خوبی دارد.

علاوه بر این، استفاده از این روغن برای درمان بریدگی‌ها نیز مؤثر است. برای تقویت پوست و موی سر می‌توان از یک ترکیب فوق‌العاده استفاده کرد. مقداری سنجد و برگ آن را جوشانده و سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و محلول به دست آمده را به کف سر و ساقه‌ی مو ماساژ دهید. این کار برای تقویت و تسریع رشد مو موثر است.

خواص سنجد برای کلیه

برای درمان سنگ کلیه، نوشیدن آب فراوان و استفاده از دیورتیک‌های طبیعی توصیه می‌شود تا سنگ کلیه با درد کمتری از بدن خارج شود. سنجد به عنوان یک ادرارآور طبیعی، علاوه بر اینکه قادر به درمان سنگ کلیه است، به سم‌زدایی و پاکسازی کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

پودر سنجد به دلیل داشتن ویتامین‌ها و موادمعدنی بالا، کاهش دهنده فشار خون و کلسترول است. همچنین از بیماری‌های قلبی محافظت کرده و برای بیماری‌های کلیوی مفید است. این میوه خشک شده پرخاصیت، عملکرد کلیه‌ها را تنظیم می‌کند و با دفع سموم از بدن، باعث بهتر کار کردن کلیه و تصفیه آن می‌شود.

به همین دلیل، فایده سنجد برای سلامت کلیه‌ها ثابت شده است. اگر می‌خواهید میوه سنجد را به صورت تازه مصرف کنید، می‌توانید پوست آن را بگیرید و دانه‌ها را جدا کنید. از آنجایی که پوسته میوه سنجد سفت است و قسمت سفید داخلی آن راحت‌تر مصرف می‌شود، می‌توانید سنجد را بدون پوسته آن بخورید. در صورت تمایل، بهتر است پودر سنجد را در غذاهایتان استفاده نمایید.

خواص سنجد برای کبد

بسیاری از تحقیقات نشان داده است که عصارۀ سنجد در درمان سیروز کبدی بسیار مؤثر است و با مصرف سنجد چیزی حدود ۳۰ درصد از شدت این بیماری کاهش پیدا می‌کند. در ضمن نباید از خواص سنجد برای کبد چرب غافل شد. زیرا خاصیت ضد التهابی دارد و برای بهبود این بیماری مفید است.

مفید برای کودکان و نوزادان

سنجد از میوه هایی است که برای سلامتی نوزادان و کودکان هم خاصیت های زیادی دارد. از مهم‌ترین خواص سنجد برای نوزادان و کودکان می توان به تقویت و بهبود رشد استخوان ها در کودکان و نوزادان اشاره کرد که به دلیل وجود کلسیم موجود در سنجد می باشد.
دلیل دیگر که باعث می شود سنجد را در رژیم غذایی کودکان و نوزادان قرار دهیم وجود ویتامین C فراوان در سنجد می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. البته برای کودکان زیر ۲ سال باید با مشورت پزشک مصرف شود.

خواص سنجد در طب سنتی

در طب سنتی نیز مصرف در حد تعادل سنجد برای سلامتی توصیه می‌شود:

*برای تقویت بدن و رشد کودکان و نوجوانان مناسب است.

*شادی آور است و موجب رفع افسردگی می‌شود.

*برای رفع بی‌اختیاری ادرار مفید است.

*سنجد از بالا رفتن بخارات معده به مغز جلوگیری می‌کند و مانع سردرد ناشی از این اتفاق می‌شود.

*سنجد خاصیت جمع کننده دارد، به همین دلیل برای رفع بیماری‌هایی نظیر اسهال و خونریزی در دستگاه گوارش، مفید است.

*سنجد با تقویت معده مانع بروز تهوع و استفراغ می‌شود.

*مصرف سنجد موجب مهار خونریزی شدید در دوران قاعدگی نیز می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا