تغذیهمامان بابا

تخمۀ آفتابگردان بخور دیگه قرص آهن نخور

 یکی از اجزای محبوب آجیل و خشکبار، تخمۀ آفتابگردان است. تخمۀ آفتابگردان به دلیل طعم جالبی که دارد  و اینکه شکستنش راحت است یکی از مغزهای پرطرفدار است.

مدرسه آنلاین–تخمۀ آفتابگردان از آن مغزهایی است که علاوه بر جنبۀ سرگرمی و دورهمی فواید بسیاری هم دارد. این محصول بیشتر به صورت تفت داده شده با نمک مصرف می­‌شود و سرگرمی اصلی افراد در زمان دیدن مسابقات ورزشی و فیلم‌های سینمایی است.

تخمۀ آفتابگردان مانند دیگر خشکبار، دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی است. بیشتر افراد تنها از جنبۀ سرگرمی اقدام به مصرف تخمۀ آفتابگردان می­‌کنند؛ اما برای برخی افراد به ویژه بانوان، خواص تخمۀ آفتابگردان برای مو و پوست، بسیار بااهمیت است.

ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

ارزش غذایی ۳۰ گرم تخمۀ آفتابگردان بوداده با پوست (معادل یک چهارم فنجان) به شرح زیر است:

کالری: ۱۷۵

چربی: ۱۴.۴ گرم

پروتئین: ۶.۳ گرم

کربوهیدرات: ۵.۱ گرم

نمک: ۱.۲ گرم

قند: ۰.۳ گرم

تخمۀ آفتابگردان سرشار از آهن است

 تخمه آفتابگردان حاوی مواد معدنی زیادی از جمله آهن است که گردش و هدایت خون را در پوست سر تحریک می‌کند که این موضوع رشد مو را تحریک می‌کند. آهن موجود در این گیاه اکسیژن را به ماهیچه‌ها می‌رساند و برای کسانی که کم‌خونی دارند مفید است.

خواص درمانی تخمۀ آفتابگردان

۱- باعث کاهش فشار خون می‌شود.

۲- جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش کلسترول مضر خون و تنظیم کننده فشار خون از فواید این گیاه است.

۳- با مصرف روزانه از تخمه آفتابگردان به رفع لاغری خود کمک کنید.

۴- در درمان آرتریت روماتوئید، التهاب مفصل و استخوان‌ها نقش مهمی دارد.

۵- عدم ریزش مکرر مو و افزایش رشد چند برابری مو‌ها

۶- افزایش گردش خون در پوست سر

۷- با مصرف روزانه حداقل ۲۰ دانه از این گیاه خوشمزه به تقویت اعصاب خود کمک کنید.

۸- در دوران بارداری از تخمه آفتابگردان برای تامین ویتامین A، روی، سلنیوم و اسید فولیک استفاده کنید.

۹- تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم فراوانی است که به ترمیم دی ان آی آسیب دیده کمک چشم‌گیری می‌کند.

۱۰- مفید برای درمان یبوست

خواص تخمۀ آفتابگردان برای کبد

تخمۀ آفتابگردان دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین D و A و املاح معدنی فراوانی است که به سلامت کبد کمک می‌کند. این ویتامین‌ها و املاح با افزایش سم‌زدایی کبد به درمان و علائم کبد چرب کمک می‌کند.

مصرف تخمۀ آفتابگردان به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد برای کبد چرب توصیه می‌شود. درصد چربی دانه‌های روغنی آفتابگردان خام نسبت به تخمۀ آفتابگردان بو داده و تخمۀ آفتابگردان دانه شده سطح بسیار پایین‌تری دارد. استفاده از تخمۀ آفتابگردان به افرادی که بیماری کبد چرب دارند توصیه می‌شود. این خاصیت از تخمه آفتابگردان با گردو مشترک است. یکی از خواص گردو نیز کمک به سلامت کبد و درمانی برای کبد چرب است.

چربی‌ای که در تخمۀ آفتابگردان وجود دارد، از آن دسته از چربی‌هایی است که برای بدن ما ضروری به حساب می‌آید و مصرف این چربی‌ها آسیب جدی به وجود نخواهد آورد؛ اما اگر سطح این چربی‌های خوب از سطح طبیعی خود بالاتر بروند، می‌توانند در اعضای مختلف بدن ما همچون کبد تجمع یابند و منجر به کبد چرب شوند. این به معنای آن است که تخمه آفتابگردان نیز مانند هر ماده غذایی دیگری اگر بیش از حو و افراطی مورد استفاده قرار گیرد موجب افزایش چربی در کبد می‌شود و می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

کاهش التهاب

برای کسانی که التهاب کوتاه مدت یا مزمن دارند ، تخمه آفتابگردان می تواند مزایای ضد التهابی داشته باشد. تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات گیاهی است که می تواند التهاب را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف تخمه آفتابگردان و سایر دانه‌ها پنج بار یا بیشتر در هفته منجر به کاهش سطح التهاب می‌شود که همچنین عوامل خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب

دانه‌های آفتابگردان سرشار از چربی‌های «سالم» از جمله چربی‌های چند غیراشباع و چربی‌های تک غیراشباع هستند. یک وعده سه چهارم فنجان تخمه آفتابگردان حاوی ۱۴ گرم چربی است. مطالعات نشان داد که مصرف دانه ها – از جمله تخمه آفتابگردان – با کاهش نرخ بیماری های قلبی عروقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا مرتبط است.

حمایت از سیستم ایمنی

تخمه آفتابگردان منبع بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کرده و توانایی شما را برای مبارزه با ویروس ها افزایش دهد. اینها شامل روی و سلنیوم هستند. روی نقش حیاتی در سیستم ایمنی دارد و به حفظ و توسعه سلول های ایمنی بدن کمک می کند. سلنیوم همچنین در کاهش التهاب، مبارزه با عفونت و تقویت ایمنی نقش دارد.

افزایش سطح انرژی

در حالی که سطوح بالای پروتئین موجود در تخمه آفتابگردان در حال حاضر به افزایش سطح انرژی شما کمک می کند، سایر مواد مغذی مانند ویتامین B و سلنیوم می توانند به شما در حفظ انرژی کمک کنند. ویتامین B۱ (همچنین به عنوان تیامین شناخته می شود) موجود در تخمه آفتابگردان می تواند به شما کمک کند غذا را به انرژی تبدیل کنید که می تواند شما را در طول روز فعال نگه دارد همچنین سلنیوم موجود در آن می تواند جریان خون را افزایش دهد و اکسیژن بیشتری را به بدن شما برساند.

خواص دانه‌های آفتابگردان برای پوست

دانه های آفتابگردان در کاهش پیری زودرس بسیار موثر عمل می­کنند و اصلی­ترین دلیل آن وجود ویتامینE می‌باشد. این ویتامین محافظ بسیار خوبی برای پوست در برابر آسیب های محیطی است. تخمه آفتابگردان منبعی سرشار از مس است؛ مس باعث تولید ملانین در بدن می­شود که این امر سبب ایمن‌سازی پوست بدن در برابر اشعه مضر خورشید می‌گردد و در نتیجه، مصرف تخمه آفتابگردان پوستی صاف، نرم و سالم را برای شما به ارمغان می‌آورد.

خواص تخمه آفتابگردان برای مو

به طور کلی اغلب افراد داشتن موهایی پرپشت و بلند را بخشی از زیبایی می‌دانند و برای برخی موی بلند تداعی‌کننده جوانی، نشاط و سلامتی است. همانطور که می‌دانید داشتن رژیم غذایی مشخص و استفاده از تنقلات سالم نقش قابل توجهی در رشد مو دارند. عوامل بسیاری در سلامت پوست و موی افراد تأثیرگذار هستند اما مهم‌ترین عامل، تغذیه مناسب است. کمبود ویتامین ها می‌تواند منجر به ریزش مو و بدحالتی آن شود. با توجه به این که تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین E، کلسیم و… می‌باشد، مصرف مقدار مشخصی از تخمه آفتابگردان در روز نقش مؤثری در سلامت بدن دارد که یکی از مهم‌ترین آن ها افزایش رشد مو است. ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان به داشتن موهایی مشکی و ضخیم کمک می‌کند. ویتامین E علاوه بر بهبود جریان خون در پوست سر با تأمین مواد مغذی مورد نیاز مو سبب افزایش رشد مو می‌شود. بر اساس آزمایش ها و تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۰، توکوترینول موجود در ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند؛ بنابراین استفاده مداوم از تخمه آفتابگردان می‌تواند نقش مهمی در سلامت پوست و موی شما داشته باشد.

خواص تخمه آفتابگردان برای عفونت

از دیگر فواید تخمه آفتابگردان می توان به پیشگیری و کاهش عفونت در بدن اشاره داشت. این تخمه سرشار از مواد معدنی و همچنین ویتامین های مختلف می باشد. به همین دلیل از خواص بی نظیری برای بدن برخوردار است. سلنیوم و ویتامین E از جمله آنتی اکسیدان های موجود در این تخمه هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بنابراین احتمال بروز بیماری های عفونی را در بدن کاهش می دهند.

وجود فلاونوئیدها، روی، نیاسین و اسیدهای فنولیک نیز منجر به افزایش خواص تخمه آفتابگردان می شوند. این مواد معدنی باعث می شوند تا ایمنی بدن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. بنابراین میزان فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهند و کلسترول را نیز کنترل می نمایند. ویتامین E فراوان موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا التهابات داخلی بدن به طور کامل برطرف شوند.

خاصیت ضد التهابی از قابل توجه ترین خواص تخمه آفتابگردان می باشد. سیستم ایمنی بدن افراد نسبت به التهابات کوتاه مدت واکنش نشان می دهد و به همین دلیل افراد دچار بیماری های مزمن می شوند. مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل مواد مغذی فوق العاده ای که دارد، از بروز این التهابات کوتاه مدت در بدن پیشگیری می نماید.

خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان

از فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان نباید غافل شد. بسیاری از والدین فرزندان خود را از خوردن این تخمه محروم می کنند، زیرا معتقدند که فایده ای برای آن ها ندارد. در صورتی که مصرف این تخمه در کودکان می تواند فواید بی نظیری را به همراه داشته باشد. از آنجایی که بدن کودکان بیشتر از سایر افراد به مواد معدنی و انواع ویتامین ها نیاز دارد، مصرف روزانه این تخمه می تواند بخشی از این نیاز را جبران کند.

از ابتدایی ترین خواص تخمه آفتابگردان برای کودکان می توان به بهبود هضم غذا اشاره نمود. فیبر موجود در این تخمه باعث می شود تا کودکان نیاز بیشتری به آب پیدا کنند و با افزایش آب در بدن آن ها، از بروز یبوست جلوگیری می شود. بنابراین امکان بروز بیماری های روده و معده در آن ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

از دیگر فواید تخمه آفتابگردان برای کودکان و نوجوانان می توان آرامش بیشتر مغز و کاهش بی خوابی را نام برد. همچنین این تخمه منجر به ایمن سازی بدن در برابر بیماری های مزمن و عفونی می گردد. تقویت عضلات و کمک به رشد استخوان های کودک در کنار رفع کم خونی در کودکان از دیگر فواید تخمه آفتابگردان محسوب می شوند.

منبع کامل منیزیم

کمبود منیزیم می تواند به مشکلات متعددی از سلامتی اعم از مشکلات سیستم های قلبی عروقی، عصبی و ایمنی منجر شود. سیستم ماهیچه ها و اسکلتی جهت انجام عملکردهای خاص به منیزیم نیاز دارند. اطبای هومیوپاتی به مدت طولانی از منیزیم برای بهبود عملکردهای تنفسی، قلبی استفاده می کردند.

یک چهارم فنجان از تخمه آفتابگردان 25٪ ارزش غذایی منیزیم را به صورت روزانه را تامین می کند. این مقدار از مغز، قلب و ماهیچه ها نیز محافظت می کند.

ضد افسردگی و بهبود حال روحی

امتیاز اضافی منیزیم در تخمه آفتابگردان این است که مزاج و اخلاق را ارتقا می دهد. در حدود صد سال قبل، به بیمارانی که از افسردگی رنج می بردند، منیزیم سولفات داده می شد. این اقدام موفق و سالم بود و به یک گزینه با ارزش تبدیل شد.

مفید برای سلامت تیروئید

تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم، یک ماده مغذی ضروری است. مطالعات یافته اند که سلنیوم یک نقش نهم در عملکرد آنتی اکسیدانی ایفا می کند و به کاهش قرمز شدن و تورم در بدن کمک می کند. اخیرا نیز این خاصیت سلنیوم شناسایی شده است که نقش قاطعی در سوخت و ساز هورمون تیروئید دارد. همچنین این عنصر توانایی ترغیب ترمیم DNA در سلول های آسیب دیده دارد.

تقویت و بهبود سلامت مغز

در چندین مطالعه به اثبات رسیده است که تخمه آفتابگردان می تواند آثار آرامبخش بر روی مغز شما داشته باشد و همچنین به متعادل ساختن مزاج بدن کمک می کند. این خاصیت تخمه آفتابگردان به علت محتوای بالای تریپتوفان موجود در تخمه آفتابگردان است.

غذای حاوی تریپتوفان بازسازی سروتونین مغز شما را افزایش می دهد. سروتونین همچنین به صورت موثری تنش را کاهش می دهد و این اقدام به وسیله ایجاد احساس آرامش صورت میگیرد. محتوای کولین در این تخمه ها نقش حیاتی در عملکردهای حافظه و بینایی دارد.

عوارض تخمۀ آفتابگردان

– استفاده مداوم و فراوان از تخمه آفتابگردان موجب چربی بیش از حد موی سر می‌شود.

– بالا رفتن فشار خون از جمله عوارض مصرف بیش از اندازه تخمه است.

– چاقی زیاد از عوارض دیگر این تخمه است که همواره مورد تأکید متخصصان قرار گرفته است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا