بهداشت و درمانمامان بابا

با رعایت این نکات در فصل پاییز از درخشانی و زیبایی موهایت لذت ببر

همه دوست دارند که موهایی ضخیم، خوش‌حالت و ابریشمی داشته‌باشند. اما دستیابی به این امر مراقبت و رعایت نکات بهداشتی را لازم دارد. 

مدرسه آنلاین –  مراقبت از مو یکی از مهمترین کارهایی است که برای تکمیل زیبایی بدن و داشتن موهایی سالم باید انجام داد. روش های مراقبت از مو تأثیر به‌سزایی در رشد و سلامت آن دارد. مراقبت از مو در هر فصل نکات خاص خود را دارد که اگر رعایت شود، موها سالم و زیبا باقی می‌ماند.

در پاییز چه مشکلاتی برای موها پیش می‌آید؟

ممکن است در فصل پاییز ریزش موی شدیدی احساس کنید. همچنین خشک و آسیب‌پذیر شدن موها امری طبیعی است. وز شدگی موها و به‌ طور کلی از دست دادن زیبایی، صافی و براق بودن موها امری است که در پاییز و سرما به وجود می‌آید. قرار گرفتن در معرض سرمای ناخوشایند محیط و رفت و آمدهای مکرر به محیط های گرم باعث از دست رفتن رطوبت و کدر شدن مو می شود.

با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانیم از موهای خود در مقابل این آسیب‌ها مراقبت کنیم و تهدیدها و تأثیرات نامطلوب آب و هوای پاییزی بر روی موهایمان را به کمترین میزان ممکن برسانیم.

توصیه‌های مراقبتی برای سلامت و زیبایی مو در فصل پاییز

حفظ رطوبت مو

درست مانند پوست، موهای شما نیز برای براق و سالم ماندن به رطوبت نیاز دارند. شستن روزانۀ موها می‌تواند روغن‌های ضروری طبیعی را که برای سالم ماندن نیاز دارید از بین ببرد، بنابراین یک روز در میان با آب گرم آن را بشویید و اگر موهایتان مستعد چرب شدن است، سعی کنید قبل از برس زدن از یک شامپوی مناسب پوست خود استفاده کنید.

چرب کردن موها

استفاده از انواع روغن‌های طبیعی و چرب کردن موها به همراه ماساژ منظم رطوبت موها را افزایش می‌دهد و از موها در فصل پاییز مراقبت کرده و از خشکی آن‌ها جلوگیری می‌کند. قبل از شستن موها از روغن گرم استفاده کنید تا موهای شما نرم شود. روغن بادام، روغن زیتون، روغن خردل سفید و روغن نارگیل برای این کار بسیار مفید است. می‌توانید چند قطره روغن را به شامپوی خود اضافه کنید و یا پس از حمام در حالی که موهایتان هنوز مرطوب است روغن را به انتهای ساقه مو بزنید. این کار باعث می‌شود تا موها انعطاف پذیر و براق شوند.

استفاده از ژل آلوئه‌ورا یا روغن گیاه چریش

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مو در فصل پاییز و زمستان، شورۀ سر است. ژل آلوئه‌ورا یا روغن گیاه چریش را بر روی موهای خود ماساژ دهید. آلوئه‌ورا دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیز است که باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود و به طور طبیعی از شورۀ سر جلوگیری می‌کند.

درست شامپو زدن

شامپو را ابتدا روی پوست سر قرار داده و این ناحیه را شست و شو دهید. پایین موها نیاز به شستشو ندارد. همین که مف بالای مو به پایین برسد کافی است.ماساژ پوست سر به آرامی و با حرکت دایره ای رو به بالا باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود و اصطکاک کمتری ایجاد می کند. زمان شامپو زدن را طولانی نکنید. شامپو زدن موها نباید بیشتر از سه دقیقه طول بکشد.

اجتناب از آب داغ

هر چند حمام آب داغ به ویژه در فصول سرد، می ‌واند باعث سرحال شدن ما شود اما استفاده از آب داغ در حمام تأثیرات نامطلوبی بر پوست و مو دارد. آب داغ با از بین بردن چربی‌های ضروری مو باعث خشک شدن و گره افتادن موها می‌شود. آب ولرم گزینۀ خوبی برای شست و شوی مو است. همچنین شستن موها با آب سرد، موجب باز شدن منافذ پوست سر و مرطوب ماندن و براق شدن موها می‌شود.

کوتاه کردن موها

در ماه‌های سردتر، بسیاری از زنان آرزو دارند موهای خود را بلندتر کنند. اما بلند کردن موها اغلب باعث نازک شدن و ساییدگی انتهای موی شما می‌شود. متأسفانه، هنگامی که مو، موخوره می‌زند تنها راه درمان کوتاه کردن آنهاست و این باید به محض مشاهده انجام شود، در غیر این صورت شکاف موها بیشتر شود.

یکی از دلایل موخوره، برس‌های مویی یا برس‌هایی با شاخک‌های فلزی هستند. اینها می‌توانند بخش‌هایی از کوتیکول را از بین ببرند و موهای شما را بشکنند. یک شانه با شاخک‌های گرد را انتخاب کنید. انجام این کار به محافظت از مو و پوست سر شما در برابر آسیب‌های ظاهری روزانه کمک می‌کند. 

داشتن رژیم غذا

احتمالاً سالم‌ترین مو در فصل پاییز را می‌توانید با تغذیه خوب فراهم کنید. غذاهای غنی از پروتئین مانند ماست، آجیل و دانه‌ها، تخم‌ مرغ و بوقلمون یا مرغ بدون چربی می‌توانند به تقویت مو کمک کنند. در حالی که غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون می‌توانند براقیت و درخشندگی مو را افزایش دهند. سبزیجات برگ ‌دار تیره مانند کلم پیچ و اسفناج که حاوی آهن و ویتامین (C) و (A) هستند باعث می‌شوند موی شما بسیار قوی بماند. البته مقدار زیادی نیز باید آب بنوشید.

رنگ نکردن موها در پاییز

توصیه می‌شود موهای خود را در فصل پاییز رنگ نکنید. مهم نیست که رنگ موی با کیفیت بالا استفاده کنید یا نه، رنگ مو به دلیل داشتن مواد شیمیایی باعث افزایش ریزش مو و خشکی مو می‌شود. بنابراین بهتر است برای محفاظت از مو از رنگ کردن مو در فصل پاییز خودداری کنید و در صورت انجام این کار حتماً از نرم کننده مو برای حفظ نرمی و جلوگیری از شکنندگی مو استفاده کنید.

موهای خیس را شانه نزنید

تا زمانی که موهای شما خیس است از شانه زدن آن پرهیز کنید. زیرا موهای خیس بشدت آسیب پذیر هستند. آب اضافی موها را گرفته و زمان دهید تا به طور طبیعی خشک شود.

موهای خود را با حوله خشک نکنید

برای مراقبت از موی سر پس از دوش گرفتن برای خشک‌ کردن مو، به جای استفاده از حوله بهتر است، اول آب اضافی مو را بگیرید. سپس، با یک لباس نخی تمیز که ملایم‌تر و نرم‌تر از حوله است، آن را خشک کنید. به جای استفاده از سشوار، اجازه دهید هوا موها را خشک کند. درست است بیشتر طول می‌کشد، در عوض آسیبی به مو نمی‌رسد.

موهای خود را دم اسبی نبندید

این سبک بستن موها بسیاز زیبا و سریع است، اما برای روزهای گرم تابستان مناسب است، زیرا باعث ایجاد شکستگی و اضطراب استرس پوستی می‌شود. پس در فصل پاییز سعی کنید برای مراقبت از موی خود کمتر از این مدل استفاده کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا