تغذیهمامان بابا

اولین روز ماه مبارک رمضان با چه افطار کنیم؟

افطار از وعده‌های مهم در ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. اینکه روزۀ خود را با چه باز کنیم و در وعدۀ افطار چه بخوریم اهمیت زیادی در سلامت بدن دارد. غذایی که در افطار و سحر می‌خوریم اثر زیادی در انرژی بدن و توان ما در روزه گرفتن دارد.

مدرسه آنلاین– ماه رمضان مهم‌ترین ماه برای مسلمانان است و در قرآن کریم صریحاً به این ماه اشاره‌ شده است که مسلمانان این ماه را از طلوع آفتاب تا غروب خورشید روزه‌ بگیرند و بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود باشند.

اولین روز ماه مبارک رمضان و نیز روزهای دیگر در وعدۀ غذایی افطار، مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار توصیه می‌شود. همچنین استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج و نان و پنیر و سبزی، یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است.

چه چیزهایی بخوریم؟

خرما

در هنگام افطار باید میوه های غنی از پتاسیم مصرف کنیم. خرما یک منبع غنی و فوق العاده از مواد مغذی و یک گزینه ی عالی برای باز کردن روزه است. نه تنها به سرعت باعث هیدراته شدن و تامین آب بدن می شود بلکه انرژی از دست رفته شما را بر می گرداند و خیلی سریع احساس سرحال بودن و شادابی می کنید.

استفاده از خرما در ماه رمضان به‌خصوص در هنگام افطار برای تأمین قند خون فرد روزه‌دار بسیار مؤثر است. همچنین خوردن یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل، می‌تواند قندی را که بدن لازم دارد از منابع طبیعی دریافت و جبران کند.

سوپ

یک کاسه سوپ داشته باشید. سوپ بهترین ماده غذایی در ماه مبارک رمضان است زیرا معده را برای دریافت وعده غذایی اصلی آماده می‌کند و مایعات مورد نیاز را فراهم می‌سازد. از غذا‌های مناسب برای افطار انواع سوپ مانند سوپ جو، سوپ شیر و سوپ گندم است. ترکیبی از سبزی‌ها، گوشت یا مرغ و غلات موجود در سوپ برای افطار مناسب و مواد ضروری موردنیاز را به بدن می‌رساند.

دیگر غذاها

از دیگر غذاهای ساده و مناسب برای افطاری، شیر برنج، فرنی، شله‌زرد و حلوا است. حلیم نیز یکی از بهترین غذا‌های مناسب برای افطار است. حلیمی که با گوشت بدون چربی به‌خصوص گوشت بوقلمون تهیه‌ شده باشد می‌تواند پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد معدنی موردنیاز بدن را تأمین کند.

بهترین افطاری

غذاهای مناسب افطاری که به تأمین انرژی مورد نیاز بدن کمک می‌کند عبارت است از:

غذاهای پر از پتاسیم بدن برای انجام بسیاری از فعالیت‌های ضروری از پتاسیم استفاده می‌کند. یکی از وظایف اصلی پتاسیم، کاهش گرفتگی عضلات و به تعادل رساندن سطح مایعات و الکتروکیت‌های بدن است. غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند شامل لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، سیب‌زمینی، کدو، ماست، آووکادو، قارچ و موز می‌شود. خرما نیز علاوه‌ بر مقدار انرژی بالا، پتاسیم زیادی دارد.

بهترین افطاری باید شامل غذاهای حاوی پتاسیم باشد مانند سیب زمینی، خرما، آووکادو یا موز. مغزیجات خام بادام درختی حاوی چربی‌های مقوی و مغذی است برای بدن است؛ به خصوص زمانی که بدنتان ساعت‌ها گرسنگی کشیده. مغز‌های خام بعد از ساعات زیاد روزه‌داری به شما کمک می‌کند تا سیر شوید و انرژی از دست رفته‌تان تأمین شود. میوه‌های پرآب غذاهای افطاری برای ماه رمضان باید سرشار از فیبر باید. به عنوان مثال خیار، کاهو و دیگر سبزیجات و میوه‌هایی که فیبر بالا و آب دارند، گزینؤ عالی برای وعده افطار هستند. خوردن این میوه‌ها نه تنها به تنظیم دمای بدنتان کمک می‌کند، بلکه برای سلامت پوست و جلوگیری از یبوست بسیار مناسبند.

مایعات

در فاصلۀ افطار تا سحر مایعات کافی بنوشید. تا جایی که می تونید در هنگام افطار و تا وقتی که می خواهید بخوابید آب، آبمیوه های طبیعی و نوشیدنی های مفید بخورید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

دیگر نکاتی که باید زمان افطار رعایت کرد

همه افراد باید از صرف شام پرچرب و پرحجم خودداری کرده و وعده شام را سبک صرف کنند.

روزه داران باید از مصرف غذاهای چرب، شیرین و کنسروی و نیز سوسیس و کالباس در وعده افطار اجتناب کنند.

روزه داران باید در ساعت بین افطار تا سحر هشت لیوان آب بخورند. بهتر است در هر ساعت بعد از افطار یک لیوان آب نوشیده شود.

بهتر است در زمان افطار غذاهای زودهضم مانند حلیم بدون روغن، پوره سیب زمینی، انواع خورش و یا خوراک کم چرب (خوراک مرغ و سبزی های آب پز)، خوراک گوشت کم چرب، انواع سوپ و یا آش رقیق استفاده شود.

در وعده افطار و یا شام از غذاهای آب پز، کبابی یا بخارپز به جای غذاهای سرخ شده استفاده کنید.

مصرف مواد کافئین دار در زمان افطار باعث مشکل در هضم غذا، افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن، و در بعضی موارد باعث یبوست می شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا