اخلاقی مذهبیکتابخانه

«فاطمه فاطمه است» از الگوی زنان عالم می گوید

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «فاطمه فاطمه است» اثر شهید دکتر علی شریعتی از جمله کتاب های قابل تأمل در حوزۀ تاریخ اسلام است که انتشارات سپیده باوران در 328 صفحه آن را چاپ کرده است.

«فاطمه فاطمه است» کتابی است که متن پیاده‌شده و تصحیح‌شده سخنرانی دکتر شریعتی نویسنده و جامعه‌شناس شیعه و معلم انقلاب، در حسینیه ارشاد است. این کتاب به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه و اندونزیایی ترجمه شده و علاوه بر چاپ فارسی آن به صورت مستقل، در کتاب «زن» از مجموعه آثار شریعتی نیز به همراه چند اثر دیگر چاپ شده است.

شهید شریعتی این کتاب، مخاطب خود را زنانی می‌داند که به دنبال الگوگیری از شخصیت حضرت زهرا هستند. او توجه بیش از اندازه به بیان کرامات و بی‌توجهی به درس‌آموزی از فاطمه سلام الله علیها را مورد انتقاد قرار داده است. کتاب حاضر شامل این آثار است: فاطمه فاطمه است، انتظار عصر حاضر از زن مسلمان، سمینار زن و متنی که از یک نوار گفت‌وگوی خصوصی پیاده شده است. این گفت‌وگو در زمستان سال ۱۳۵۵ (پس از آزادی دکتر از زندان) انجام گرفته و تحت عنوان «حجاب» معروف گردیده است. در این قسمت موضوعات مختلفی مورد بحث قرار می‌گیرد، ولی چون قسمت اعظم آن با مطالب بخش‌های اصلی هماهنگی و نزدیکی دارد، به این مجموعه ضمیمه شده است. در مجموعه آثار این کتاب، دکتر علی شریعتی می‌کوشد تا ضمن بیان شخصیتی از اصلی‌ترین چهره زن شیعه، از او به عنوان یک نمونه و الگو یاد کند که به تنهایی مبین ارزش زن در اجتماع و در نگاه اسلام است. او در این اثر می‌کوشد تا فاطمه(س) را نه به عنوان فرزند پیامبر که به عنوان زنی مستقل معرفی کند که بررسی شخصیت خود او، به تنهایی، وجهه‌ای از یک زن مسلمان را ترسیم می‌کند.

از دکتر شریعتی کتاب های متعددی به جا مانده که از آن جمله می توان به «کویر»، «بازگشت به خویشتن»، حسین وارث آدم»، «زن»، «علی حقیقتی بر گونۀ اساطیر» و … اشاره کرد.

«فاطمه فاطمه است» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا