کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته علوم و صنایع غذایی چه می دانید؟

رشته‌ علوم و صنایع غذایی در زیر گروه علوم تجربی قرار می گیرد و از رشته های پرکاربرد است که علاقه مندان می توانند با کسب رتبۀ قبولی آن را در دانشگاه ادامه دهند.

مدرسه آنلاین_ علوم و صنایع غذایی یکی از رشته‌های علوم تجربی است که در عرصه های بهداشت و سلامت غذاها به جامعه خدمات ارائه می دهد. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی دربارۀ این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

علوم و صنایع غذایی

رشتۀ علوم و صنایع غذایی به علوم و صنایعی اطلاق می‌شود که طی آن مواد خام غذایی گیاهی و حیوانی، تولید، برداشت و فرآوری شده، برای مصرف آماده می‌گردند. این رشته در زیر مجموعه علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود. دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم و صنایع غذایی شاخه ای از آموزش علوم کاربردی است که در آن دانش آموختگان با آخرین دستاوردهای علمی و کاربردی در کنترل کیفیت و ایمنی غذا آشنا می‌شوند و می‌توانند در آینده به تولید محصولات غذایی سالم، با کیفیت بهتر و با حداقل ضایعات کمک کنند.

هدف اصلی علوم صنایع غذایی، طولانی‌ تر کردن عمر غذاها (افزایش زمان ماندگاری) و کاهش ضایعات آن¬هاست. کارشناس علوم و صنایع غذایی در کارخانه های تولید محصولات غذایی وظیفۀ کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی را بر عهده دارد.
دانشجویان این رشته درباره‌ صنایع‌ نگهداری‌ مواد غذایی‌، تولید، بسته‌ بندی‌ و کنترل‌ کیفی‌ مواد غذایی‌ آموزش‌ دیده و یاد می‌ گیرد که‌ چگونه‌ طی‌ فرآیندهای مشخصی می توان از ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﻮاد ﻏﺬایی اطمینان حاصل کرده و عمر محصولات غذایی مختلف را ضمن‌ حفظ‌ کیفیت‌ و ارزش‌ غذایی‌ آن ها‌، طولانی‌ تر کرد.

علوم و صنایع غذایی مناسب کسانی است که شیمی، زیست و ریاضی نسبتاً خوبی دارند، به جزییات توجه می کنند و به حوزۀ مواد غذایی علاقه‌مند هستند. دانشجویان صنایع غذایی باید به کار گروهی علاقمند و از توان جسمی مناسب برخوردار باشند. همچنین نیاز است حوصلۀ محاسبات سنگین، یادگیری انواع نرم افزارها و آشنایی با طرز کار دستگاه های پیچیده آزمایشگاهی را داشته و حوصله و توان لازم برای حضور طولانی مدت در کارخانجات و صنایع مختلف را داشته باشند.

دروس علوم و صنایع غذایی

دروس پایۀ علوم و صنایع غذایی شامل: ریاضیات، فیزیک، شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، بیوشیمی مقدماتی، فیزیولوژی، میکروب شناسی عمومی، آمار، اصول کامپیوترو انگل شناسی می شود.

دروس اصلی عبارت است از: بهداشت عمومی، میکروب شناسی مواد غذایی، شیمی مواد غذایی ، زبان اختصاصی، روش های بررسی و پژوهش، اصول مهندسی و ماشین آلات صنایع غذایی، بهداشت کارگاه ها و کارخانجات مواد غذایی، اصول تغذیه، آب و فاضلاب کارخانجات مواد غذایی، اصول مدیریت، تجزیه مواد غذایی، مسمومیت های غذایی، اصول و روش های نگهداری مواد غذایی، اصول کنترل کیفی و قوانین.

دروس تخصصی این رشته شامل: بیوتکنولوژی در صنایع غذایی، کنترل کیفی مواد غذایی ، صنایع روغن، صنایع محصولات قنادی و نوشابه، صنایع شیر و لبنیات، صنایع غلات، صنایع سبزی و میوه، صنایع گوشت و مرغ و شیلات، صنایع قند، صنایع بسته بندی، سمینار، تأثیر فرآیند بر ارزش غذا، شناخت و کاربرد دستگاه های آزمایشگاهی و کارآموزی می شود.

آیندۀ شغلی علوم و صنایع غذایی

در دنیای جدید با توجه به تغییر سبک زندگی، کارخانه‌های متعددی در زمینه مواد غذایی تأسیس شده‌ و تعداد آن‌ها همواره رو به افزایش است. نیاز روز افزون جامعه به غذا و رشد بی رویه جمعیت یکی از مسائلی است که توجه به صنایع غذایی را بیشتر کرده است. بنابراین بازار کار علوم و مهندسی صنایع غذایی، رو به رشد است و دانش‌آموختگان این رشته چندان نباید نگران شغل آیندۀ خود باشند..

فارغ التحصیلان رشته‌ علوم و صنایع غذایی بعد از فارغ التحصیلی به عنوان تکنسین می توانند با کارخانجات مختلف صنایع غذایی همکاری کنند. فارغ التحصیل صنایع غذایی اگر آمادگی کار در کارخانه یا کارگاه را داشته باشد کارخانه هایی که بیشتر در حومه شهر یا شهر هاي کوچک واقع شده است فرصت شغلی مناسبی به دست خواهد آورد. در ضمن آنها می توانند با استفاده از سرمایه شخصی یا مشارکت با فردي که سرمایه مورد نیاز را دارد، واحد تولیدي خصوصی ایجاد کنند.
از مهمترین فرصت های شغلی داوطلبان رشته علوم و صنایع غذایی می توان به مدیریت تولید کارخانجات، مسئولیت فنی، مسئولیت آزمایشگاه، فعالیت های تحقیق و توسعه، ساخت محصولات جدید، مسئول کنترل کیفیت تولید، مسئول کنترل بسته بندی و ارائه مشاوره تغذیه ای و … اشاره کرد.

علاوه بر این فارغ التحصیلان رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی می توانند در موسسات و سازمان های گوناگون شامل انستیتو پاستور ایران، سازمان بهزیستی کشور، سازمان تأمین اجتماعی، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، وزارت جهاد سازندگی، سازمان امور عشایر ایران، شرکت سهامی شیر ایران، شرکت خدمات مهندسی جهاد سازندگی، شرکت سهامی شیلات ایران، مرکزتوسعه صادرات ایران، سازمان گسترش خدمات بازرگانی، سازمان غله کشور، سازمان بازرسی و نظارت بر توزیع کالا، مؤسسه مهندسی و زراعی، سازمان چای کشور، شرکت سهامی کشت و صنعت شهید بهشتی و شهید رجایی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مشغول به کار شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا