کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته مهندسی نفت

مهندسی نفت، شاخه ای از مهندسی است که در فرآیندهایی همچون، توسعه و بهره برداری از نفت خام و میادین گاز طبیعی و همچنین تحلیل فنی، مدل سازی کامپیوتری و پیش بینی عملکرد تولید آتی کاربرد دارد.

مدرسه آنلاین- رشته مهندسی نفت با نفت و صنایع نفتی سرو کار دارد و به کاربرد دانش، فناوری در فرآیندهای مرتبط با حوزه نفت شامل اکتشاف، استخراج، برآورد مخزن و توسعه نفت، گاز و سایر ترکیبات هیدروکربنی از مخازن و انتقال آن ها به پالایشگاه، صنایع و مصرف کنندگان گفته می شود.

دوره تحصیل کارشناسی رشته مهندسی نفت

دوره تحصیل رشته مهندسی نفت 4 ساله و معادل 8 ترم تحصیلی است و 16 هفته را شامل می شود. دانشجویان دوره کارشناسی رشته مهندسی نفت موظف به گذراندن 140 واحد درسی هستند.

واحدهای درسی دوره تحصیلی مهندسی نفت عبارتند از؛

دروس عمومی: 20 واحد
دروس پایه: 35 واحد
دروس اصلی: 42 واحد
دروس تخصصی (همراه با کارآموزی و پروژه): 36 واحد
دروس اختیاری: 7 واحد

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ مهندسی‌ نفت‌

ریاضی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، فیزیک‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، ریاضیات‌ مهندسی‌، شیمی‌ عمومی، زمین‌شناسی‌ نفت‌، شیمی‌ آلی‌، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، زمین‌شناسی‌ عمومی‌، مکانیک‌ سیالات‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، ترمودینامیک‌، انتقال‌ حرارت‌، کنترل‌ فرآیندها، مبانی‌ فرآیندهای‌ صنایع‌ نفت‌، خواص‌ سنگ‌های‌ مخزن‌، مبانی‌ چاه‌ آزمایی‌، خواص‌ سیالات‌ مخزن‌، کارگاه‌ عمومی‌، نمودارگیری‌ چاه‌، مهندسی‌ مخازن‌، کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌، زمین‌شناسی‌ ساختمان.

معرفی گرایش های رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی

به علت وجود نفت و گاز فراوان در کشور دولت اهمین زیادی به این دانشجویان می دهند و قصد دارد افراد زیادی را دراین زمینه متخصص کند. همچنین دولت قصد دارید با تولید محصولات از نفت و صنایع مرتبط واردات را کاهش دهد و به جای آن، تولیدات صنایع نفت و گازی مانند مواد پلیمری برای تولید لاستیک ، الیاف مصنوعی، کود شیمیائی، مواد شیمیائی را کشور های زیر صادر کنیم تا منبع درآمد خوبی برای کشور باشد. مهندسی نفت دارای 4 گرایش مهندسی بهره برداری از منابع نفت، مهندسی مخازن نفت، مهندسی اکتشاف نفت و مهندسی حفاری است.

گرایش مهندسی بهره برداری از منابع نفت

به دلیل افت بیشتر مخازن نفتی در ایران، نیازمند مشاوره متخصصانی هستیم تا از طریق استفاده از روش های اصولی و علمی از این مخازن بهره برداری کنیم. در واقع مهندسین بهره برداری از منابع نفت کمک می کنند تا بهره برداری نفت از سطح زمین را به طور طبیعی انجام دهند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌

مکانیک‌ سیالات‌ دوفازی‌، تخمین‌ مخازن‌ در چاه‌های‌ اکتشافی‌، اصول‌ ژئوفیزیک‌ اکتشافی‌، عملیات‌ بهره‌برداری‌، مهندسی‌ مخازن‌، مهندسی‌ حفاری‌، آزمایشگاه‌ نفت‌، روش‌های‌ افزایش‌ و برداشت‌ از مخازن.‌

گرایش مهندسی مخازن نفت

مهندسان مخازن نفت به بررسی میزان نفت و گاز موجود در سطح زمین، فشار دما و عمق می پردازند. گزارش های صحیح این مهندسان کمک بزرگی به مهندسین بهره برداری از نفت برای بهره برداری می کند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ مخازن‌ نفت

مکانیک‌ سیالات‌ دو فازی‌، انتقال‌ جرم‌، مطالعات‌ مخازن‌، ترمودینامیک‌، عملیات‌ بهره‌برداری‌، مهندسی‌ مخازن‌، مدیریت‌ و صیانت‌ از مخازن‌، روش‌های‌ افزایش‌ وبرداشت‌ مخازن‌.

گرایش مهندسی اکتشاف نفت

اولین قدم قبل از بهره برداری از مخازن نفتی این است که کشف کنیم در کدام مناطق نفت وجود دارد. در واقع مهندسین مهندسی اکتشاف نفت از طریق وارد کردن امواج صوتی به عمق زمین و امواج برگشتی متوجه وجود یا عدم وجود نفت در ان منطقه می شوند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ اکتشاف‌

ژئوفیزیک‌، تخمین‌ و ارزیابی‌ ذخایر نفتی‌، زمین‌شناسی‌ ایران‌ و مناطق‌ همجوار، مهندسی‌ مخازن‌ نفت‌، روش‌های‌ افزایش‌ برداشت‌ از مخازن‌، عملیات‌ زمین‌شناسی‌ ایران‌، میکروپالئونتولوژی‌، اصول‌ حفاری‌، ژئوشیمی‌ آلی‌ (نفت‌)، گل‌ حفاری‌ و سیمانکاری‌ چاه‌ها، زمین‌شناسی‌ نفت‌، چاه‌نگاری‌، زمین‌ ساخت‌، مکانیک‌ محیط‌های‌ ناپیوسته‌ سنگی‌، زمین‌شناسی‌ مناطق‌ دریایی‌، زمین‌شناسی‌ عمومی‌، زمین‌شناسی‌ مهندسی‌، سنگ‌شناسی‌ (رسوبی‌-آذرین‌ و دگرگونی‌)، کانی‌شناسی‌، زمین‌شناسی‌ ساختمانی‌، برداشت‌ زمین‌شناسی‌، فتوژئولوژی‌ و سنجش‌ از راه‌ دور، پتروفیزیک‌، مکانیک‌ سیالات‌‌، فسیل‌شناسی‌(دیرینه‌شناسی‌)، رسوب‌شناسی‌، چینه‌شناسی‌، بررسی‌ فنی‌-اقتصادی‌، مبانی‌ مهندسی‌ نفت‌، زمین‌شناسی‌ زیرزمینی‌.

گرایش مهندسی حفاری

طراحی تجهیزات حفاری و انجام عملیات بر عهده مهندسین حفاری است. طراحی این تجهیزات باید طوری باشد که اثرات منفی روی محیط زیست نداشته باشد و علاوه بر کاهش هزینه حفاری، بیشترین کارایی را داشته باشد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ حفاری‌

مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، اسیدکاری‌ در عملیات‌، دینامیک‌، سیمان‌ حفاری‌، مهندسی‌ حفاری‌، مهندسی‌ حفاری‌ پیشرفته‌، گل‌ حفاری‌.

 ادامه تحصیل در رشته مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت علاوه بر مقطع کارشناسی ، در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارد و دانش آموخته گان دوره کارشناسی مهندسی نفت می توانند با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و کسب نمره مورد نیاز در یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی نفت ادامه تحصیل دهند.

بازار کار در رشته مهندسی نفت

زمینه های شغلی فارغ التحصیلان مهندسی نفت متفاوت است که اولین مورد آن وزارت نفت است اما دانشگاه صنعت نفت دانشجویان این رشته را بورسیه نمی کنند مگر اینکه سطح علمی دانشجویی خوب باشد که در نهایت جذب وزارت نفت شود. البته بیشتر از 70 درصد افراد در وزارت نفت استخدام می شوند و بقیه آنها در صنایع شیمیایی خصوصی می توانند مشغول به کار شود که رشته هایی هستند که درس مشترک با آن نفت زیاد دارد.

فارغ التحصیلان مهندسی نفت می توانند مطالعات زمین شناسی، نفت، محاسبات طراحی و تلفیق عملیات و برنامه‌های کشفی وزارت نفت را انجام دهد و نقش زیادی در عملی کردن برنامه‌های مطالعاتی یک طراحی و پیاده کردن برنامه های آینده و برنامه های استراتژیکی صنعت نفت داشته باشند که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:

1- آشنایی با دانش به روز زمین شناسی نفت و انجام مطالعات مربوطه و بهره گیری از نتایج حاصله

2- انجام آزمایشات و جمع آوری اطلاعات در مورد اکتشاف و عملیات اکتشافی

3- انتخاب روش مناسب اکتشاف با توجه به وضعیت زمین شناسی و شرایط محیطی و اقلیمی ناحیه

4- طرح عملیات و تامین تدارکات و تلفیق برنامه های مربوط برای اجرای بهینه عملیات اکتشافی

5- بررسی فنی و اقتصادی طرح ها و عملیات اکتشاف

6- مدیریت و مطالعات زمین شناسی، نقشه برداری و عملیات اکتشاف

7- مدیریت و نگهداری از مخازن نفت اکتشافی و اعمال روش های افزایش برداشت از جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از مطالعات زمین شناسی و عملیات اکتشاف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا