کلاس درسمتوسطه دوم

رشته ادبیات نمایشی واسطه ادبیات و صحنه نمایش

ادبیات نمایشی از رشته های زیبای زیر گروه هنر است که علاقه مندان به نویسندگی بر سر آن در کنکور رقابت دارند. ظرفیت این رشته همچون سایر رشته های هنر در دانشگاه ها محدود است و در دورۀ کارشناسی گرایشی ندارد.

مدرسه آنلاین– رشته ادبیات نمایشی از رشته های هنر است. ادبیات نمایشی یا دراماتیک در واقع رشته نویسندگی برای صحنه نمایش است و از آنجا که در این رشته مباحث خلق شخصیت، پیرنگ و دیگر اصول و عناصر نوشتن دراماتیک مطرح می‌شود که مشترک با فیلمنامه‌نویسی است، علاوه بر علاقه‌مندان به نویسندگی در حوزه تئاتر، می‌تواند مناسب علاقه‌مندان به نویسندگی در حوزه سینما و فیلمنامه‌نویسی نیز باشد. در این مطلب قصد داریم درباره رشته ادبیات نمایشی، بازار کار، دروس آن و… صحبت کنیم.

رشته ادبیات نمایشی

رشته ادبیات نمایشی یکی از بخش های اصلی و پایه ای هنرهای نمایشی به شمار می رود. ادبیات نمایشی در واقع نویسندگی و واسطه ادبیات و صحنۀ نمایش است و رویکردی ادبی – نمایشی دارد.

هدف رشته ادبیات نمایشی تربیت متخصصانی است که توانایی نگارش انواع متون نمایشی در حوزه فرهنگ فارسی را داشته و در حوزه نقد و بررسی و پژوهش نیز توانمند باشند. ادبیات غنی فارسی نیز در این میان به مدد نویسندگان ادبیات نمایشی می آید و هرچه دانش ادبی کلاسیک دانشجویان بیشتر باشد می توانند در این رشته موفق تر شوند.

رشته ادبیات نمایشی ضمن پرداختن به سنت ها و تاریخ ادبیات نمایشی در ایران و جهان به اصول و قواعد فنی و شیوه های نگارش متون دراماتیک هم می پردازد.

ادبیات نمایشی در دورۀ کارشناسی ارشد به گرایش های ادبیات نمایشی، سینما، کارگردانی نمایش، کارگردانی سینما، تولید سیما (دانشکده صدا و سیما) و تهیه‌کنندگی تقسیم می شود.

دروس ادبیات نمایشی

دروس پایه ادبیات نمایشی شامل: اصول و مبانی ارتباطات، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران، جامعه شناسی عمومی، شناخت موسیقی، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر جهان، جامعه شناسی هنر، فرهنگ و ادبیات عامه، تمثیل شناسی، فلسفه مقدماتی شرق، روش تحقیق و تدوین پروژه، فلسفه مقدماتی غرب می شود.

دروس اصلی رشته ادبیات نمایشی عبارت است از: بنیاد نمایش در غرب و شرق، مبانی بازیگری، مبانی کارگردانی، مبانی طراحی صحنه، مبانی ادبیات نمایشی، مبانی نمایش عروسکی، تاریخ نمایش در ایران، تاریخ نمایش در جهان، بررسی تطبیقی نظریه های نمایش شرق و غرب.

دروس تخصصی رشته ادبیات نمایشی :ادبیات نمایشی در شرق 1 و 2، اصول و فنون نمایش نامه نویسی 1 و 2، مکتب های ادبی 1 و 2، ادبیات نمایش کلاسیک در اروپا 1 و 2، داستان نویسی 1 و 2، اسطوره و نمایش، ادبیات نمایش در ایران 1 و 2، فیلم نامه نویسی، کارگاه نمایش نامه نویسی، بررسی متون فارسی از منظر نمایش 1 و 2، ادبیات نمایشی معاصر اروپا 1 و 2 و 3، تحلیل نمایش نامخ 1 و 2، نقد در ادب نمایشی 1 و 2، نمایش نامه نویسی برای رادیو، نمایش نامه نویسی برای تلویزیون، کارگاه نمایش نامه نویسی 3 و 4، دیدن و تحلیل نمایش ،تاریخ ادبیات نمایشی در امریکا، پروژه

دانشگاه هایی که ادبیات نمایشی دارند

رشته ادبیات نمایشی هر ساله در دانشگاه های دولتی روزانه و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد و ظرفیت مازاد ارائه می شود.

بازار کار ادبیات نمایشی

با توجه به اینکه تئاتر و به ویژه سینما همیشه از سوی عموم مردم مورد اقبال هستند و همچنین وجود رسانه‌‌های تصویری مثل تلویزیون و نمایش‌‌های خانگی و آنلاین که برای تهیه برنامه‌‌های خود به متن نمایشی نیاز دارند، فارغ التحصیلان به شرطی که بتوانند در نوشتن مهارت‌‌های لازم را کسب کنند، می‌توانند برای ارائه نوشته‌‌های خود با تهیه‌کنندگان و کارگردان‌‌های تئاتر و سینما ارتباط ایجاد کنند و مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان رشته ادبیات نمایشی همچنین می‌‌توانند به عنوان کارشناس و منتقد تئاتر و سینما و نوشتن مقالات برای مجلات و نیز تدریس این رشته به دیگر علاقه‌مندان در دانشگاه و موسسات آموزشی نیز اشتغال داشته باشند.

با توجه به این که مردم ما ذائقه‌ی هنری خاصی دارند، تئاتر و به خصوص سینما همواره مورد استقبال گسترده‌ی مردم قرار می‌گیرند. به همین سبب فارغ التحصیلان رشته‌ ادبیات نمایشی با ارتباط گرفتن با کارگردان‌ها، تهیه کنندگان و افراد دیگر می‌توانند به راحتی وارد عرصه‌ی نویسندگی برای سینما، تئاتر، تلویزیون و… شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا