تغذیهمامان بابا

یه سوهان ترد و خوشمزه به روش سوهان قم درست کن

سوهان از شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که چه  با چای و چه بدون چای همیشه خیلی می‌چسبد و گذشته از طعم فوق‌العاده‌ای که دارد و باب میل شیرنی‌‌دوست‌هاست، به دلیل آرد جوانۀ گندم، زعفران و گلاب و … که دارد بسیار مقوی و پرخاصیت است.

مدرسه آنلاین – سوهان یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه از سوغاتی‌های بسیار معروف شهر قم است که شاید فکر کنید تنها باید از قم آن را تهیه کرد. اما با چند قلم مواد می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

تاریخچه سوهان

سوهان برای اولین بار در قم پخته شده است، از این رو تاریخ پیدایش آن را نیز در قم باید جست و جو کرد. آنطور که در بین سوهانی های قدیمی، سوهان قم مشهور است، تاریخ سوهان به دوره قاجاریه بر می گردد. نقل می کنند که در دوره قاجاریه و به سال ۱۲۸۵شمسی بنا بوده است، صحن بزرگ حضرت معصومه افتتاح شود و برای این منظور پادشاه وقت رئیس ایل قاجار را به قم می فرستد. کسبه و بازاریان قم نیز به استقبال فرستاده در بار رفته و هر کدام با خود تحفه و هدیه ای نیز می برند، یکی از آن هدایا، حلوای قمی بوده که از طرف صنف عطار تقدیم شده بود. رئیس ایل قاجار هنگام بازگشت به تهران به تولیت حرم که میزبان وی بوده است، می گوید: « آن حلوا، چون سوهان دل مرا صیقل داد و غذایم را هضم کرد، از این بدهید تا برای اعلیحضرت ببرم. »

بدین ترتیب، حلوای قم که در آن زمان در عطاری ها پخته می شد، مورد توجه شاه و درباریان قرار می گیرد و به «سوهان» شهرت می یابد. تقاضا برای «سوهان» که دیگر خوراک شاهان شده بود، افزایش می یابد و به مرور کارگاه هایی مستقل نیز برای پخت سوهان شکل می‌گیرد.

برای درست کردن یک سوهان ترد و خوشمزۀ قم خانگی با ما همراه باشید.

مواد لازم :

کره: ۱۲۰ گرم

شکر: ۱۳۹ گرم

آرد سفید: ۱۰۰ گرم

آرد جوانۀ گندم: ۱۰ گرم

زعفران دم‌کرده: سه قاشق غذاخوری

زردۀ تخم‌مرغ: یک عدد

پودر هل: یک قاشق چایخوری

گلاب: یک قاشق سوپخوری

آب: یک لیوان

طرز تهیه:

مرحلۀ اول:

ابتدا آرد جوانۀ گندم را با آرد قنادی الک کنید و یک پیمانه به آن اضافه کرده روی حرارت قرار دهید و آن را به مدت نیم ساعت تا 40 دقیقه هم بزنید تا آرد خوب تفت بخورد و به غلظت برسد.

مرحلۀ دوم:

حالا شکر را به آن اضافه کنید. کمی شعله را زیاد کنید و هم بزنید تا شکر کاملاً حل شود. سپس کره یا روغن حیوانی و بعد زعفران را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحلۀ سوم:

زردۀ تخم‌مرغ را همراه با گلاب مخلوط کنید و به مواد اضافه کرده و هم بزنید. 

برای اینکه ببینید سوهان آماده است، به مقدار کمی روی یک بشقاب بریزید و به نازکی پولکی پهن کنید، اگر به راحتی شکست یعنی آماده است و مواد را از روی گاز بردارید. نگذارید مواد بیش از حد روی گاز بماند زیرا خشک می‌شود.

مرحلۀ چهارم:

کف یک تخته را کمی آردپاشی کنید و مقداری از سوهان را رویش بریزید و با گوش‌کوب رویش بکوبید. با پودر پسته تزیین کنید و برای اینکه پسته به خورد مواد برود با گوشت‌کوب رویش بکوبید.

نوش جانتان.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا