کلاس درسمتوسطه دوم

گرافیک؛ رشته پرطرفدار هنر

هر ساله بخشی از داوطلبان کنکور سراسری در گروه آزمایشی هنر شرکت می کنند. از جمله رشته های پرطرفدار در این گروه آزمایشی گرافیک است.

مدرسه آنلاین- رشته گرافیک از جمله رشته های هنر است که گرچه تحصیل در آن برای دانشجویان با هزینه های بیشتری نسبت به سایر رشته ها همراه است اما کسب در آمد از طریق این رشته حتی از دوران دانشجویی نیز امکان پذیر است.

فرد دانش آموخته رشته گرافیک در صورتی که خلاقیت و پشتکار بالایی داشته باشد می‌تواند در زمینه‌های مختلفی شروع به کار کند. این رشته در حال حاظر در ایران تا مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شود.

گرافیک در دانشگاه

رشته گرافیک در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته ارائه می شود. افراد علاقه مند به این رشته می توانند در هنرستان وارد این رشته شوند و بعد از قبولی در کنکور فنی و حرفه ای، وارد مقطع کاردانی شوند. این افراد بعد از اتمام مقطع کاردانی وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته این رشته می شوند.

راه دیگر برای ورود به رشته گرافیک، شرکت در کنکور هنر است. کنکور هنر با کنکور فنی و حرفه ای تفاوت دارد. داوطلبان با شرکت در کنکور هنر بر اساس وضعیت خود، رتبه و در نظر گرفتن دیگر شرایط می توانند نسبت به انتخاب این رشته در مقطع کارشناسی و کاردانی اقدام کنند. 

توانمندی های لازم 

طراحان گرافیک دارای ذوق هنری و خلاقیت هستند. برخلاف تصور مردم جامعه، طراحان گرافیک اغلب افرادی ماجراجو، برونگرا، مشتاق، با اعتماد به نفس و قاطع هستند. بخش بزرگی از کار یک طراح گرافیک و توجه به نیازهای مشتری است. برای درک و مدیریت انتظارات و انتقادات مشتری ، مهارت های ارتباطی بسیار خوبی لازم است.

شاخه های رشته گرافیک چه هستند؟

کسانی که پس از کنکور هنر در رشته گرافیک پذیرفته می‎شوند، می‌توانند در یکی از 4 گرایش زیر تحصیلات خود را ادامه دهند:

– پوستر و نشانه: در این شاخه با صفحه آرایی کتاب و مجله، عکاسی، انواع رسانه و مدیریت مراکز و سازمان‌های هنری آشنا می‌شوید.
– تصویرسازی: به عنوان جذاب‌ترین شاخه گرافیک شناخته می‌شود. در این شاخه تصویرسازی‌های زیبا به صورت نقاشی، گرافیکی و حاوی یک پیام به بیننده منتقل می‌شود.
– چاپ و دسته‌بندی: آشنایی با روش‌های چاپ و نقوش سنتی در این شاخه اهمیت زیادی دارد.
– گرافیک تزیینی و محیطی: در این شاخه از گرافیک، زیباتر کردن محیط و فضای جامعه و شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان به نقاشی‌های دیواری، زیباتر کردن کوچه و خیابان‌ها و مکان‌های عمومی و مختلف سطح شهر اشاره کرد.

اما در دوره هنرستان و کارودانش هم شاخه‌ای از گرافیک به نام گرافیک کامپیوتر وجود دارد. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، پس از کسب مدرک دیپلم، ابتدا در مقطع کاردانی و بعد از آن مقطع کارشناسی می‌توانند ادامه تحصیل بدهند.

دروس رشته گرافیک در مقطع کاردانی

دروس عمومی در مقطع کاردانی
زبان خارجه عمومی، آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس، آینن زندگی، تربیت بدنی 1، زبان فارسی، دانش خانواده، اندیشه اسلامی، کارآفرینی.

دروس پایه در مقطع کاردانی
ریاضی عمومی، فیزیک نور، آز فیزیک.

دروس اصلی در مقطع کاردانی
شناخت هنر گرافیک 1، هندسه نقوش سنتی، شناخت هنر گرافیک 2، ترسیمات هندسی، روش تحقیق، تجزیه و تحلیل آثار گرافیکی، ارتباطات و تبلیغات، چاپ ماشینی.

دروس تخصصی در مقطع کاردانی
کارگاه صفحه آرایی، تصویر سازی، چاپ سیلک اسکرین، طراحی 5، کامپیوتر گرافیک 1، تکنولوژی و کارگاه گرافیک 1، کاربرد خط در گرافیک، طراحی 6، کامپیوتر گرافیک 2، تکنولوژی و کارگاه گرافیک 2، طراحی تحلیلی.

دروس رشته گرافیک در مقطع کارشناسی ناپیوسته

دروس عمومی در مقطع کارشناسی ناپیوسته
تاریخ اسلام، تربیت بدنی 2، معارف اسلامی 2، انقلاب اسلامی و ریشه های آن، متون اسلامی (تفسیر موضوعی قرآن).

دروس پایه در مقطع کارشناسی ناپیوسته
کارگاه طراحی، تکنیک های عکاسی، روش تحقیق، مبانی گرافیک، کارگاه رنگ.

دروس اصلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته
کارگاه گرافیک رایانه 1، کارگاه چاپ دستی، گارگاه صفحه آرایی، کارگاه گرافیک رایانه 2، خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی، چاپ های ماشینی، بازاریابی و ارتباطات، کارگاه گرافیک رایانه 3، کارگاه گرافیک رایانه4.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی ناپیوسته
طراحی تکمیلی، متون تخصصی زبان انگلیسی، تاریخچه تصویرسازی، طراحی تخصصی تصویرسازی، بازسازی آثار مشاهیر تصویرسازی، تصویرسازی تبلیغاتی، تصویرسازی شعر و متن، تصویرسازی کتاب های درسی، تصویرسازی جراید، پروژه نهایی.

دروس اختیاری در مقطع کارشناسی ناپیوسته
هنر در دنیای کودکان، عکاسی دیجیتال.

بازارکار رشته گرافیک

بازارکار رشته گرافیک تقریبا خوب است، ولی میزان درآمد به توانایی‌های فردی بستگی دارد. مثلا از آنجایی که هر کسی نمی‌تواند لوگوهای ساده و در عین حال پرمفهوم طراحی کند، اگر فردی خلاقیت در طراحی لوگو داشته باشد، مشتریان زیادی پیدا می‌کند. 

نیاز روز افزون انواع صنایع و تجارت ها به گرافیک و ارتباط تصویری باعث می شود این رشته همیشه روی بورس و دارای بازار کار مناسب باشد.

شرکت های تبلیغاتی می تواند از جمله موقعیت های شغلی مناسب گرافیست ها باشد. طراحی لوگو ، صفحه آرایی روزنامه ها و مجلات ، طراحی جلد و صفحات کتب ، طراحی پوستر از جمله حوزه های فعالیت فارغ التحصلان گرافیک می باشند.

چند نمونه از محل کار یک طراح گرافیک را در زیر مشاهده می‌کنید:

-صداوسیما
-وزارت ارشاد
-شرکت‌های معروف تبلیغاتی
-آموزشگاه‌ها
-چاپخانه‌ها
-آژانس‌های خلاقیت
-استارت‌ آپ‌ها (حوزه‌های مختلف)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا