جدیدترین اخبار

وزیر آموزش و پرورش: چاره ای برای حذف کنکور بیندیشیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر متخصصان تأیید می‌کنند که کنکور به انسان ضرر می‌رساند، بیاییم برایش چاره‌ای بیندیشیم که زودتر آن را حذف کنیم.

مدرسه آنلاین- یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، درباره نگاهش نسبت به موضوع کنکور، اظهار کرد: هر سال در کنکور تکانه‌های عاطفی را به بچه‌ها وارد می‌کنیم و هیچکس در خانواده‌ای نیست که از کنکور آسیب ندیده باشد.

وی ادامه داد: معتقدم با متخصصان فن در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشورت کنیم، اگر آنها تأیید می‌کنند که کنکور خوب است، ادامه دهیم اما اگر تأیید می‌کنند که به انسان ضرر می‌رساند، بیاییم برای کنکور چاره بیندیشیم که زودتر آن را حذف کنیم.

* جایگزین کنکور از این بدتر نشود!

نوری با تأکید بر اینکه جایگزین کنکور از این بدتر نشود، گفت: در نظام پرداخت، جایگزین جدیدی آوردیم اما از آنچه قبل بود، بدتر شد و نابرابری‌اش بیشتر شد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای جایگزین کنکور نیز نباید دوباره یک چیزی آورده شود که برای بعضی بنگاه‌هایی که مترصد همین ماجرا هستند، بازار مکاره‌ای ایجاد شود.

«سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» در جلسه ۸۴۳ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شد.

بر اساس این مصوبه، نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه­ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است. همچنین نمره‌کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.

عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه­‌ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می‌شود.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.

وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش ­آموزان اقدام نماید به گونه­‌ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.

از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳-۳-۶) باشد.

مؤسسه می‌تواند در پذیرش دانشجو در رشته محل­‌های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره­‌کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا