اخلاقی مذهبیخبر ویژهشعر و داستانکتابخانه

معرفی کتاب «سیاست نامه»

سیاست نامه یا سیرالملوک تألیف خواجه نظام الملک توسی از متون مهم ادبی فارسی به شمار می رود.

مدرسه آنلاین_ معرفی کتاب

سیاست نامه یا سیرالملوک تألیف خواجه نظام الملک توسی وزیر دربار آلب ارسلان سلجوقی و فرزندش سلطان ملکشاه بود که این خاندان در زمان وزارت او به اوج رسیدند. نظام الملک ۲۹ سال سیاست درونی و بیرونی این سلسله را رقم زد.

مشهور است که ملکشاه در پایان سلطنتش از تنی چند از وزیران خواست درباره بهترین شیوه کشورداری و تدبیر امور دین و دنیا کتابی تألیف نمایند تا آن را که از همه بهتر است دستور زندگانی سیاسی و اجتماعی و مذهبی خود سازد. خواجه نظام الملک نیز «سیاست نامه» را در راستای این فرمان به رشتۀ تحریر درآورد.

«سیاست نامه» یکی از متن‌های مهم تاریخی و یکی از آثار زیبای فارسی است. در این کتاب که مشتمل بر مسائل حکومتی، سیاسی و اجتماعی دورۀ سلجوقیان است، وضع حکومت، سازمان اداری، طبقات اجتماعی و آداب و رسوم روزگار به‌طور جامع مطرح شده است.

خواجه نظام الملک در بسیاری از فصل‌های کتاب به جانبداری از عدالت می‌پردازد. رضای حق را بزرگ‌ ترین پاداش هر انسانی می‌داند و جور و ستم را ناپسند می‌شمرد و آتش دوزخ را کیفر ستمکاران می‌داند. او بر این عقیده بود که پادشاه و وزیر باید خبرآورانی داشته باشند تا اگر ظلم و فسادی از جانب ماموران دولت بر مردم رود، پادشاه و وزیر را آگاه سازند.

این کتاب را می توانید از طاقچه تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا