کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته علوم قرآن و حدیث

یکی از رشته های زیر گروه علوم انسانی رشتۀ علوم قرآن و حدیث است که داوطلبان با توجه به رتبۀ قبولی خود و علاقه می توانند آن را به عنوان رشتۀ دانشگاهی انتخاب کنند. این رشته یکی از گرایش های الاهیات و معارف اسلامی است.

مدرسه آنلاین– رشته کارشناسی علوم قرآن و حدیث رشته ای است که دانشجویان اطلاعات جامعى در زمينه تفسير، علوم قرآنى و حديث و فهم آن پیدا می کنند. در اینجا به معرفی رشتۀ علوم قرآن و حدیث، دروس، آیندۀ شغلی و … می پردازیم.

رشته علوم قرآن و حدیث

رشته علوم قرآن و حدیث رشته‏ ای است که دانشجو طی تحصیل در آن با قرآن کریم و حدیث پیامبر و کلام اهل بیت مأنوس شده، روش و مهارت های لازم در دریافت و استفاده مستقیم از قرآن و حدیث و ارائه آن به جامعه را کسب می‏کند. یکی از اهداف این رشته تقریب بین مذاهب اسلامی است.

این رشته با محوریت بررسی‌های تاریخی و علومی شكل گرفته و به بررسی مسائل محتوایی و شكلی حوزه قرآن و حدیث پرداخته می‌شود و موضوعاتی نظیر تفسیر قرآن، روش‌های فهم قرآن، تاریخ قرآن و احادیث، روش‌های بررسی صحت اسناد روایات و … پیگیری می‌شود.

دانشجویان علوم قرآن، در بخش تفسیر قرآن کریم با موضوعات شان نزول، مفهوم آیات و تفسیرهای مهم قرآن کریم آشنا می شوند. در بخش علوم قرآنی با علوم خاصی که هر پژوهشگر قرآن باید با آنها آشنا باشد مثل مبحث مجمل و مبین، منطق و مفهوم، عام و خاص، محکمات و متشابهات آشنا می ‌شوند. در بخش حدیث نیز موضوعات علم الحدیث، درایه الحدیث، فقه الحدیث و مجامع حدیثی شیعه و اهل تسنن و اصطلاحات حدیث را می خوانند.

دانشگاه‌های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیام نور و … رشتۀ علوم قرآن و حدیث ارائه می کنند.

از مواردی که در رشته علوم قرآن و حدیث اهمیت زیادی دارد، زبان عربی و علوم معارف اسلامی است. دانشجویان باید مسلط به این زبان باشند و یا در طول دوره تحصیل تسلط به این زبان را در خودشان تقویت کنند. همچنین دانشجویان این رشته باید به مطالعه و تحقیق در زمینه های دینی علاقه مند باشند و از قدرت تجزیه و تحلیل و درک خوبی نیز برخوردار باشند.

رشتۀ علوم قرآن و حدیث در مقطع ارشد بالغ بر ۱۰ گرایش دارد که این گرایش‌ها متناسب با اینکه بیشتر شامل دروس قرآنی یا تفسیری می‌شوند به ۴ گروه کلی قرآن و حدیث، علوم قرآن، علوم حدیث و تفسیر خلاصه می‌شوند.

دروس علوم قرآن و حدیث

دروس‌ مشترک‌ در گرایش‌های‌ مختلف‌ الهیات‌ و معارف‌ اسلامی‌ شامل: تاریخ‌ اسلام‌، منطق‌، صرف‌ و نحو عربی‌ کاربردی‌، اعراب‌ قرآن‌، ترجمه‌ عربی‌ به‌ فارسی‌ و فارسی‌ به‌ عربی‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ فقهی‌ و تفسیری‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ عرفانی‌، قرائت‌ و درک‌ مفاهیم‌ متون‌ معاصر، قرائت‌ مطبوعات‌ واستفاده‌ از رادیو و تلویزیون‌، مکالمه‌ و محاضره، علوم‌ بلاغی‌، تاریخ‌ زبان‌ وفرهنگ‌ عربی‌، روش‌ تحقیق‌، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، زبان‌ تخصصی‌، مبادی‌ فقه‌، مبادی‌ اصول‌، آشنایی‌ با علوم‌ اسلامی‌ (عرفان‌ و فلسفه‌)، فقه‌ مقدماتی‌، آشنایی‌ با ادیان‌ بزرگ‌ و تفسیر می شود.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌ عبارت است از: تاریخ‌ قرآن، تاریخ‌ تفسیر قرآن‌ کریم‌، تاریخ‌ حدیث‌، درایـۀ‌الحدیث‌، فقه‌الحدیث‌، علوم‌ قرآنی‌، تفسیر قرآن‌ کریم‌، تأثیر قرآن‌ کریم‌ در پیدایش‌ علوم‌ ادبی‌، مروری‌ بر نهج‌البلاغه‌ و علوم‌ بلاغت‌.

فرصت‌های شغلی

تدریس در مدرسه، در صورت دکترا تدریس در دانشگاه، ورود به عرصه‌های فرهنگی و فعالیت‌های پژوهشی در مؤسسات مربوطه، تبلیغ و ترویج معارف اسلامی از فرصت های شغلی رشتۀ علوم قرآن است. بخشی از دانش‌آموختگان این رشته نیز جذب فعالیت‌های اجرایی و فرهنگی نظیر مدریت قرآنی و دینی نیز می‌شوند. امکان اخذ مجوز مراکز آموزشی مانند مدرسه، مهد، پیش‌دبستانی و مؤسسات فرهنگی و دینی و …نیز برای فارغ التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث وجود دارد. همچنین اگر فارغ التحصیلان این رشته تسلط خوبی به زبان عربی و انگلیسی داشته باشند می توانند در رویداد های بین المللی به عنوان مترجم و رایزن فعالیت کنند

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا